Психосуспільні обумовленості та виховання молоді

Автор(и)

  • Bronisław Wyczawski

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%25p

Ключові слова:

сім’я, виховання, психосуспільна поведінка, групи ровесників, ієрархія цінностей.

Анотація

У статті проаналізовано різноманітні позиції та прояви поведінки
дітей і молоді у сім’ях, які наслідують ровесників або суспільні групи,
в яких вони виховуються. Багато авторів, які займаються проблемати-
кою виховання чи психосуспільною поведінкою підростаючої молоді,
вказують на вплив і домінування ровесників у формуванні їх свідомості
та способу поведінки чи прийнятті життєвих рішень. Автор, ґрунтую-
чись на поглядах багатьох наукових авторитетів, вказує, що суспільний
вплив – це певна зміна позицій, поведінки чи почуттів людини в резуль-
таті того, що думають, роблять і відчувають інші люди. Така ситуація
веде до основних змін в житті: змін рівня виконання завдань індивідом
у присутності інших осіб. Автор підкреслює, що виховання не лише
базується на вміннях, які традиційно передаються в сім’ї, але вимагає
постійного вдосконалення фахової літератури з психології і педагогі-
ки, яка допомагатиме батькам у вихованні дітей. Аналізуючи пробле-
ми сім’ї, варто звернути увагу і підкреслити, що те, які цінності будуть
передаватись дитині, залежить від самих батьків. Тому численні дослі-
дження на тему сім’ї, які проводяться у психології, соціології чи педа-
гогіці, показують образ неоднорідності ієрархії цінностей в сім’ї. Варто
також підкреслити, що існують такі цінності, які вважаються осно-
вними і не залежать від людини, на їх формування впливає хід історії і
культура країни. До таких цінностей ми можемо зарахувати: мужність,
справедливість, розсудливість, працьовитість, скромність, вдячність,
готовність допомагати, співчуття і відповідальність.

Посилання

Adhortacja Apostolska «Familiaris Consortio» Ojca Św. Jana Pawła II, nr 36-37.

Bomba J., Niezawiniony lęk, «Tygodnik Powszechny» nr 30/24 lipca 2005.

Braun-Gałkowska M., Rodzina jako wartość, «Ateneum Kapłańskie » 1997 nr 531–532, s. 201.

Budrewicz I., Grupy rówieśnicze a przestępczość nieletnich. W: Wychowanie profilaktyka resocjalizacja. W poszukiwaniu doskonałych systemów w skali makro i mikro, red. Sowa J., Piotrowski E., Rejman J., Rzeszów 2003, s.107.

Celińska-Mysław T., Wychowywać ale jak?, cz. II, «Wychowawca » 1999 nr 2, s. 17.

Chlewiński Z., Dojrzałość: osobowość, sumienie, religijność, Poznań 1991, s. 76.

Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim nr 5.

Doliński D., Wpływ społeczny. W: Encyklopedia socjologii. Suplement, Warszawa 2005, s. 380.

Do rodziców, nauczycieli, wychowawców, Homilia Jana Pawła II wygłoszona podczas mszy św. w Łowiczu, «Wychowawca» 1999 nr 9, s. 7–9

Dziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002, s. 164.

Dzwonkowska S., Hierarchia wartości w życiu dziecka, «Wychowawca» 1998 nr 11, s. 37.

Frączek Z., Młodzież wobec wartości rodziny w kontekście teoretycznym i w perspektywie empirycznej. W: Zeszyty Naukowe UR, Pedagogika i Psychologia nr 5, Rzeszów 2009, s. 263.

Hartung M., Wróg jest poza rodziną, «Wychowawca» 2002 nr 12, s. 19.

Jawłowska A., Styl życia a wartość. W: A. Siciński, Styl życia. Koncepcje i propozycje, Warszawa 1976. W: A. Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008, s. 504.

Kaczmarek A., Qvovadis rodzino?, «Wychowawca» 2002 nr 12, s. 20.

Klem A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, Warszawa 2002, s. 138–141.

Maciszewska J., O współdziałaniu w rodzinie, Warszawa 1980, s. 47.

Majkowski W., Czynniki dezintegracji współczesnej rodziny polskiej, Kraków 1999, s. 31.

Mariański J., Młodzież między tradycją i ponowoczesnością, Lublin 1995, s. 201.

Pindera A.. Funkcjonowanie dziecka w rodzinie niepełnej. W: «Nauczyciel i szkoła» nr 1–2, Mysłowice 2008, s. 132–133.

Piwowarski W., Kontekst społeczeństwa pluralistycznego a program permanentnej socjalizacji religijnej, w: Z badań nad religijnością polską. Studia i materiały, red. tenże, W. Zdaniewicz, Poznań–Warszawa 1986, s. 77.

Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008, s. 50.

Rokicka M.K.. Świadomość wychowawcza rodziny a adaptacja dziecka do warunków pierwszej klasy szkoły podstawowej. «Nasza szkoła» nr 1–2, Mysłowice 2008, s. 138-151.

Rostowska T., System wartości rodzicówi dzieci jako zadanie rozwojowe. W: Rodzina: źródło życia i szkoła miłości, red. D. Biela, Lublin 2001, s. 227.

Sokołowski J., Równy start, «Wychowawca» 1998 nr 3, s. 16.

Stepulak M. Z., Co młodzi biorą od starszych?, cz. II, «Wychowawca» 1997 nr 7–8, s. 9.

Surdacka A, Wychowanie seksualne w rodzinie, «Wychowawca» 2002 nr 12, s. 11.

Świątkiewicz W., Rodzina w świecie aksjologicznej wichrowości, nr 2 (132) listopad 2005, s. 4.

Szymanowska A., Być dobrymi rodzicami we współczesnym świecie. W: Przygotowanie do życia w rodzinie. Red. K. Ostrowska, M. Ryś, Warszawa 1997, s. 38.

Szymczyk L., Dziecko w kręgu wartości rodzinnych. W: «Nauczyciel i szkoła», wkładka nr 2, nr 3–4/2009, s. 45–50.

Tarnowski J., Perspektywy skutecznego wychowania ku wartościom, «Ateneum kapłańskie» (1997) nr 531, s. 216.

Walczewski J., Budowanie ładu społecznego opartego na katolickim systemie wartości, «Wychowawca» 1993 nr 9, s. 17.

Wistuba H., Wychowanie małego dziecka w rodzinie, w: Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, red. F. Adamski, Kraków 1984, s. 200–217.

Wroczyński R., Pedagogika społeczna, Warszawa 1997, s. 165– 166.

Znaniecki F., Socjologia wychowania, t.1. Warszawa 1973, s. 147.

Ehrlich S., Wiążące wzory zachowania, Warszawa 1995, s. 103–105.

www. brewiarz.katolik.pl/czytelnia/święci/10-14d.php3

http://gu.edu.pl

www.rodzina.room.elk.pl

www. psycholog.alleluja.pl/tekst.php?numer=161

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-04-21

Як цитувати

Wyczawski, B. (2016). Психосуспільні обумовленості та виховання молоді. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (33). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-33.%p