Функціональний підхід до визначення змісту та структури професійної компетентності майбутніх юристів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-32.%25pКлючові слова:
професійна компетентність, мотиваційно-цільовий компонент, когнітивний компонент, соціальний компонент, аксіологічний компонент, аутопсихологічний компонент.Анотація
У статті виокремлено структурні компоненти професійної компетентності фахівців різних сфер діяльності в парадигмі функціонального психологічного підходу. Запропоновано власне визначення професійної компетентності фахівця юридичної сфери діяльності, розкрито її структуру тощо. Зазначено, що професійна компетентність юриста складається із таких компонентів: 1) мотиваційно-цільовий компонент; 2) когнітивний компонент; 3) соціальний компонент; 4) аксіологічний компонент; 5) ауто-психологічний компонент. У статті охарактеризовано структуру мотиваційно-цільового компонента професійної компетентності фахівця юридичної сфери діяльності, який включає: мотивацію виконання юридичної діяльності; мотивацію досягнення успіху; здатність ставити цілі власної діяльності та їх досягати; професійне самовизначення, що є критерієм здійснення успішної професійної діяльності; професійну спрямованість як психологічну орієнтацію студента на професійну діяльність, що включає змістову та мотиваційну сторони; професійну готовність як стан студента, який характеризується науково-теоретичною, психологічною, юридичною, фізичною готовністю тощо. Визначено, що когнітивний компонент професійної компетентності фахівця юридичної сфери діяльності передбачає сформованість у людини знань, умінь і навичок, професійно значущого досвіду тощо, а також висвітлює розвиток здатності спеціаліста до використання цих знань, умінь і навичок, фреймів професійно значущого досвіду на практиці. Зазначено, що до структури соціального компонента професійної компетентності юриста належать комунікативна компетентність, емоційно-експресивні особливості особистості та моторно-вольові якості фахівця. Визначено, що базовими підструктурними елементами аутопсихологічного компонента є професійне самовизначення та самоактуалізація юриста, які в загальному вигляді можуть бути описані як тривалий процес розвитку ставлення людини до своєї професії і до самого себе як (потенційного або реального) суб’єкта професійної діяльності або професіонала.Посилання
Гринько З.И. Теоретические аспекты формирования профессиональной компетентности бортпроводников [Текст] /
Зоя Ивановна Гринько // Проблемы педагогического образования : Сб. научных трудов / [под ред. В.А.Сластёнина,
Е.А.Левановой]. – М. : МПГУ, 2007. – Вып. 29. – С. 93–94.
Дубровина О.И. Становление компетентности специалиста в
условиях образовательного учреждения [Текст] / Ольга Ивановна Дубровина // Тенденции, проблемы и перспективы
образования в условиях модернизации : Материалы межрегиональной научно-практической конференции. – Тюмень : ТОГИРРО, 2003. – С. 128–129. – [0,2 п.л.].
Земба А.Б. Особистісна вимогливість як чинник професійної компетентності (на матеріалі держслужбовців центрів
зайнятості) : Автореф. дис. … канд. психолог. наук : спец.
00.01 «Загальна психологія, історія психології» / Алла
Богданівна Земба. – Луцьк, 2010. – 20 с.
Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя
и мастера производственного обучения [Текст] / Нина Васильевна Кузьмина. – СПб., 1993. – 98 с.
Мычко Е.И. Практико-ориентированная технология как
средство воздействия в процессе профессиональной подготовки [Текст] / Елена Иосифовна Мычко // Проблемы
педагогического образования. Сборник научных статей. –
Выпуск 8. – М. : МПГУ, 2001. – С. 32–35.
Недбаев Д.Н. Структура профессиональной компетентности менеджера образования [Текст] / Денис Николаевич Недбаев // Психологические практики в российском
образовании. Субъекты психологической практики обра-
зования и их профессиональная подготовка : Материалы
Международной научно-практической конференции III Национальной научно-практической конференции / [под. ред.
С.В.Недбаевой]. – Армавир : РИЦ АГПУ, 2007. – С. 231–
Неижмак В.В. Образовательный процесс в вузе в контексте
компетентностного подхода [Текст] / Владимир Вячеславович Неижмак // Сборник научных трудов УФВУС. – Ульяновск : УФВУС, 2004. – С. 122–124.
Никифоров А.Р. Развитие профессиональной компетентности субъектов политики [Текст] : Дис. ... канд. психол. наук :
00.13 / Анатолий Рудольфович Никифоров. – М., 2008. –
с.
Отрощенко Н.Л. До питання соціально-професійної орієнтації в умовах сталого розвитку людської цивілізації : [Електронний ресурс] / Наталія Леонідівна Отрощенко // Вісник Луганського національного університету імені Тараса
Шевченка. Педагогічні науки. – 2014. – № 5 (1). – С. 68–
Протасов А.Н. Формирование профессиональной компетентности будущих офицеров [Текст] / Алексей Николаевич Протасов // Актуальные проблемы социально-экономических наук. – Ч. 2 : Межвуз. сб. научн. ст. ПО АВН. – Вольск : ВВВУТ (ВИ), 2007. – С. 114–119 [0,3 п.л.].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.