Домінантні види копінг-стратегій підлітків із розумовою відсталістю

Автор(и)

  • Л.О. Макарчук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25p

Ключові слова:

опановуюча поведінка, копінг-стратегії, копінг- ресурси, розумова відсталість, підлітки з розумовою відсталістю, домінантні копінг-стратегії, конструктивні, деструктивні, змішані.

Анотація

У статті виявлено та охарактеризовано до- мінантні види копінг-стратегій поведінки підлітків з розумовою відсталістю. Встановлено, що підлітки з розумовою відсталістю мають сформовану опановуючу поведінку. Визначено та конкретизовано специфічні копінг-стратегії, що дають підстави для упередження формування неефективних форм опановуючої поведінки підлітків з розумовою відсталістю. Логічно доведено, що опановуюча поведінка підлітків з розумовою відсталістю – це така форма поведінки, основними психологічними механізмами якої є ізоляція, адикція та проекція; яка визначається психічною інфантильністю, слабкістю пізнавальної діяльності, несформованістю здатностей до усвідомлення й диференціації життєвих ситуацій та вибору адекватних форм реагування на них. Експериментально визначено спектр типових життєвих обставин, що описуються підлітками як складні життєві ситуації. Досліджено та порівняно види типових життєвих ситуацій. Проаналізувано специфіку складних життєвих ситуацій цих підлітків. Визначено та встановлено найбільш типові копінг-стратегіїї підлітків, а саме: деструктивні, конструктивні та змішані. Здійснено порівняльний аналіз та охарактеризовано деструктивні й конструктивні копінги як складові опановуючої поведінки підлітків із розумовою відсталістю. Виявлено особливості опановуючої поведінки підлітків із розумовою відсталістю. Здійснено аналіз результатів діагностичних методик, які визначають домінантні копінг-стартегії розумово відсталих підлітків. Показано порівняльний аналіз домінуючих копінг-стратегій, зокрема стратегія вирішення проблеми, стратегія пошуку соціальної підтримки, стратегія уникнення. Визначено психологічне підґрунтя опановуючої поведінки підлітків з розумовою відсталістю – характеристики особистості, що представлені властивостями і станами, детермінують появу опановуючої поведінки підлітків незалежно від її характеру (деструктивного чи конструктивного).

Посилання

Авдеев, В.В. Психотехнология решения проблемных ситуаций [Текст] / В.В. Авдеев. – М. : Просвещение, 1992. – С. 128.

Колосова Т.А. Копинг-поведение и механизмы психологической защиты у подростков с умственной отсталостью :

дисс. на соискание науч. степ. к. психол. н. : 19.00.10 / Колосова Татьяна Александровна. – СПб, 2007. – 150 с.

Крюкова Т. Л. Психология совладающего поведения : [монография] / Т. Л. Крюкова. – Кострома : КГУ им. Н. Некрасова – студия оперативной полиграфии «Авантитул», 2004. – 344 с.

Морозова, Т.Ю. Оценка эффективности профилактических программ на основе анализа уровня сформированности

копинг-стратегий у подростков [Текст] / Т.Ю. Морозова,

М.М. Ступницкая // Материалы Пятой городской научнопрактической конференции «Психолого-педагогические

аспекты сохранения и укрепления здоровья школьников». –

М. : ИПССО; АНО «Школа «Премьер», 2008. – С. 70

Терейковская Т.В. Теоретические подходы к понятию «копинг-поведение» [Электронный рессурс]: Международная

заочная научно-практическая конференция «Человек в современном обществе: вопросы психологии» (Россия, г. Новосибирск, 01 июня 2010 г.) / Т.В. Терейковская // Человек в

современном обществе: вопросы психологи. – 2010. – Режим

доступа до журн. : http://sibac.info/11954

Симатова О.Б. Копинг-стратегии и копинг ресурсы как мишени превентивного воздействия в профилактике адиктивного поведения подростков [электронный ресурс]: Меж-

дународная заочная научно-практическая конференция

«Отклоняющееся поведение человека в современном мире:

проблемы и решения» / Оксана Борисовна Симатова. – Режим доступу до журн.: http://deviatio2010.vlsu.ru/index.

php?id=49

Сирота Н.А. Копинг-поведение в подростковом возрасте

[Текст] / Н.А. Сирота. – СПб.: Питер, 1994. -283 с.

Родіна Н.В. Психологія копінг-поведінки: системне моделювання : дис. … докт. психол. наук : 19.00.01 / Родіна Наталія Вікторівна ; Київський нац. ун-т імені Т. Г. Шевченка. – К., 2013. – 504 с.

Ткачук Т.А. Методологічні підходи до вивчення та вимірювання копінг-поведінки [Електронний ресурс] / Т.А. Ткачук // Актуальні проблеми сучасної психології та педагогіки

вищих навчальних закладів МВС України: матеріали «Круглого столу». – 2012. – С. 23. – Режим доступу до журн. :

http://zavantag.com/docs/1938/index-5765-1.html?page=23

Тышкова, М. Исследование устойчивости детей и подростков в трудных ситуациях [Текст]/ М. Тышкова // Вопросы

психологии. 1987. – №1. – С. 27–34.

Шипова Л.В. Нарушения поведения у умственно отсталых

школьников в процессе обучения / Л.В. Шипова //

Повышение качества профессиональной подготовки будущих учителей: Сб. науч. статей. – Саратов: ИЦ «Наука»,

– С. 214–220.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-01-07

Як цитувати

Макарчук, Л. (2016). Домінантні види копінг-стратегій підлітків із розумовою відсталістю. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (31). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%p