Генеза поглядів на питання морального виховання української молоді у педагогічній спадщині О.Р. Мазуркевича
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pКлючові слова:
О.М.Мазуркевич, педагогічна спадщина, сучасність, виховання, моральне виховання, література, українська література, учні.Анотація
У статті показано генезу поглядів на питання морального виховання української молоді у педагогічній спадщині ровесника ХХ століття, видатного українського вченого, педагога, методиста Олександра Романовича Мазуркевича (1913-1995 рр.). Зазначено, що роки активної праці О.Р Мазуркевича прийшлися на радянський період історії України, коли провідну роль у формуванні української наукової думки відігравали комуністична партія країни та особа її першого керівника. Результати аналізу науково-педагогічних праць вченого цього періоду свідчать про беззаперечний вплив на його погляди щодо виховання підростаючого покоління, зокрема морально-естетичного, політичного фактора. Автор наголошує на необхідності партійності виховання та викладання шкільних предметів, зокрема літератури, на основі рішень партійних з’їздів, програми КПРС, «ленінської лінії художнього розвитку суспільства». Разом з тим, він висловлює низку цінних методичних порад щодо організації морального виховання учнів на уроках літератури. Завдання літератури вчений вбачає у виховуванні людини, закоханої у працю, людини великої внутрішньої краси, високих ідеалів. Виконувати це завдання, на думку О.Р.Мазуркевича, повинні педагоги, насамперед учителі-словесники. Крім того, вчений наголошує на необхідності використання на уроках літератури тих безцінних духовних надбань, скарбів, які віками нагромаджувалися талантом і розумом українського та інших народів світу. Показано трансформацію поглядів вченого на питання навчання та виховання учнів на уроках літератури. У перші роки незалежності України О.Р.Мазуркевич отримав можливість вільно, без політичного тиску зі сторони правлячих кіл висловити свої думки щодо ролі літератури в моральному вихованні молодої людини у справді національній школі. Він підкреслював, що саме школа є осередком становлення і розвитку духовної основи народу, а засобом цього є рідне слово.Посилання
Березівська Л. Життєвий шлях і науково-педагогічна діяльність Олександра Мазуркевича [Текст] /Л. Березівська //
Українська література в загальноосвітній школі. – 2013. –
№10. – С. 2–4.
Кравець (Балаховська) Ю.М. Розвиток методики літератури
в педагогічній спадщині О. Р. Мазуркевича (1913-1995 рр.)
[Текст]: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Юлія
Михайлівна Балаховська; Ін-т педагогіки НАПН України. –
Київ, 2015. – 20 с.
Мазуркевич О. Р. Виховна сила художньої літератури /
О.Р. Мазуркевич. – К., 1960. – 43 с.
Мазуркевич О. Р. Воскресіння нетлінного, відродження заповітного в концепції національної освіти / О.Р. Мазуркевич // Рідна школа. – 1994. – №10. – С. 17–25.
Мазуркевич О. Р. Воскресіння нетлінного, відродження заповітного в концепції національної освіти / О.Р.Мазуркевич //
Рідна школа. – 1994. – №.7 – С. 18–23.
Мазуркевич О. Р. Моральне в естетичному (виховання засобами художньої літератури) / О. Р. Мазуркевич. – К. : Товариство «Знання» Української РСР, 1968. – 64 с.
Мазуркевич О. Р. Метод і творчість: Удосконалення методів
вивчення художньої літератури в процесі їх розвитку і твор-
чого застосування / О. Р. Мазуркевич; Міністерство освіти
УРСР, Науково-дослідний інститут педагогіки УРСР. – К. :
Радянська школа, 1973. – 253 с.
Мазуркевич О. Р. Наша національна гідність. Микола Гоголь належить і Україні / О.Р.Мазуркевич // Рідна школа. –
– №5. – С.35–46
Міхно О. Педагогічний Музей України Національної академії педагогічних наук України : [Електронний ресурс] /
О. Міхно. – Режим доступу: http://pmu.in.ua/exhibitions/
exhibition_mazurkevich
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.