Когнітивний стиль «гнучкість-ригідність пізнавального контролю» в структурі стильової організації інтелектуальної діяльності студентів

Автор(и)

  • Н.М. Заболотна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

стиль, когнітивний стиль, «ригідність-гнучкість пізнавального контролю», інтелект, інтелектуальна діяльність, ефект інтерференції, «Словесно-кольоровий тест Струпа», успішність навчальної діяльності.

Анотація

У статті розглядаються особливості становлення та сучасного періоду проблеми дослідження диференціально-психологічних аспектів пізнавальної сфери. Зосереджується увага, зокрема, на феноменології стильової організації психічної реальності людини; аналізуються теоретико-методологічні підходи вивчення когнітивно-стильової організації інтелектуальної діяльності. З позицій М. О. Холодної розглядається проблема формування поняття «когнітивний стиль», неоднозначність взаємозв’язків когнітивно-стильових утворень з іншими психічними утвореннями, стабільність когнітивно-стильових параметрів. Охарактеризовано стан дослідження проблеми когнітивних стилів в українській психології. Подано детальну описову психологічну характеристику когнітивного стилю «ригідність-гнучкість пізнавального контролю» та методики «Словесно-кольорової інтерференції» Дж. Струпа для його діагностики. Представлено процедурні аспекти організації дослідження та інтерпретації ефекту інтерференції в експерименті Дж. Струпа. Викладено результати емпіричного дослідження взаємозв’язку когнітивного стилю «ригідність-гнучкість пізнавального контролю» та успішності навчальної діяльності студентів. Виявлено, що полюс ригідності співвідноситься з більш низькою успішністю навчальної діяльності; із поглибленням професійної складової навчального процесу кількість «гнучких» студентів зростає (кількість «гнучких» студентів на старших курсах збільшується, порівняно з молодшими). Обґрунтовано перспективність сучасних досліджень в даному напрямку, зокрема це стосується впливу когнітивного стилю на успішність і результативність навчальної діяльності.

Посилання

Аллахвердов В. М. Когнитивные стили в структурах процесса познания / В. М. Аллахвердов // Когнитивные стили. Тезисы научно – практического семинара / Под ред.

В. В. Колги. – Таллинн, 1986. – С. 17–20.

Дружинин В. Н. Психология общих способностей / В. Н. Дружинин. – СПб. : Питер, 2000. – 368 с.

Максименко С. Д. Роль когнітивно-стильових особливостей

особистості в процесі навчальної діяльності / С. Д. Максименко, І. Д. Пасічник // Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка». Тематичний випуск «Актуальні проблеми

когнітивної психології». – Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія» , 2010. – Вип. 14. –

С. 3–10.

Колга В. А. Возможные миры когнитивных стилей /

В. А. Колга // Когнитивные стили : Тезисы научно – практического семинара / Под ред. В. В. Колги. – Таллинн, 1986. – С. 32–37.

Кох К. Эффект Струпа, его психометрические свойства и использование в качестве средства оценки / К. Кох // Вопросы

психологии. – 2003. – №6. – С. 136–143.

Толочек В. А. Проблема стилей в психологии / В. А. Толочек. – М. : Изд-во РАН, 2013. – 320 с.

Холодная М. А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума / М. А. Холодная. – [2-е изд.]. – СПб. : Питер, 2004. – 384 с.

DeGroot A. D. Thought and choice in chess. The Hague, etc. :

Mouton, 1978.

##submission.downloads##

Як цитувати

Заболотна, Н. (2019). Когнітивний стиль «гнучкість-ригідність пізнавального контролю» в структурі стильової організації інтелектуальної діяльності студентів. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p