Теоретико-методичні засади дослідження параметрів часової перспективи та рівнів мотивації вивчення студентами англійської мови

Автор(и)

  • Л.І. Кузьо

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

часова перспектива, параметри, мотиваційні об’єкти, рівень мотивації, змістові особливості, насиченість, віддаленість, тривалість, мотив, учбова діяльність.

Анотація

Визначено часову перспективу як один із важливих факторів мотивації поведінки суб’єкта. Наголошено, що специфічність та особливість подій, що знаходяться в основі часової перспективи студента, визначають її зміст, впливають на активність та ініціативність суб’єкта учбового процесу, формують у нього почуття задоволеності навчанням та усвідомлення ним особистісної значущості від результатів здобуття нових знань. Проаналізовано близькі за змістом терміни: життєві цілі, життєві плани, уявлення про майбутнє, прогностична здатність, часова орієнтація, часова перспектива, часова транспектива. Виділено мотиваційні об’єкти, які відображають окремі аспекти особистості самого суб’єкта; дії і прагнення суб’єкта, спрямовані на саморозвиток, самореалізацію в учбовій діяльності та професії; прагнення до активності в цілому, в учбовій і професійній діяльності, зокрема. Зроблено висновок, що наявність часової перспективи та визначеність у професійних планах суттєвим чином змінюють ставлення суб’єкта до навчальних завдань, поглиблюючи рівень його мотивації. Досліджено параметри часової перспективи: змістові особливості, віддаленість, тривалість, насиченість розподілу об’єктів у різні періоди, рівень реалістичності, оптимістичності, чіткості, яскравості, визначеності уявлень цих об’єктів суб’єктом. Виокремлено рівні мотивації вивчення англійської мови, що відображені в кількісних показниках мотивів учбової діяльності, у здійсненні вибору професії, яка передбачає різний рівень вивчення англійської мови та в обсязі засвоєння студентами вказаної дисципліни. Встановлено, що в досліджуваних студентів представленість різних категорій мотиваційних об’єктів їх часової перспективи є нерівномірною. Найбільшою є кількість тих із них, які співвідносяться із прагненнями суб’єкта до самореалізації. Переважають ті категорії мотиваційних об’єктів часової перспективи, що відносяться до прагнень самореалізації та саморозвитку.

Посилання

Абульханова-Славская К.А. Типологический подход к

личности профессионала / К.А. Абульханова-Славская //

Психологическое исследование проблемы формирования

личности профессионала / Под ред. В.А.Бодрова. – М.,

– С.58–67.

Божович Л.И. Проблемы формирования личности / Л.И. Божович // Под редакцией Д.И.Фельдштейна. – 2-е изд. /

Вступительная статья Д. И. Фельдштейна. – М.: Издательство «Институт практиче ской психологии», Воронеж : НПО

«МОДЭК», 1997. – 352 с.

Гинзбург М.Р. Личностное самоопределение как психологическая проблема / М.Р. Гинзбург // Вопросы психологии. –

– №2. – С. 19–26.

Головаха Е.И. Жизненная перспектива и профессиональное

самоопределение молодёжи : монография / Е.И. Головаха. –

К. : Наукова думка, 1988. – 144 с.

Ильина И.А. Мотивация достижения и индивидуальный

стиль деятельности старшеклассников / И.А. Ильина //

Ананьевские чтения – 2004 : Материалы научно-практической конференции «Ананьевские чтения – 2004» / Под ред.

Л.А. Цветковой, Г.М. Яковлева. – СПб. : СПбГУ, 2004. –

С. 393–394.

Кон И.С. В поисках себя. Личность и её самосознание /

И.С. Кон. – М.: Политиздат, 1984. – 335 с.

Левенець А.Є. Психологічні особливості становлення життєвої перспективи в юнацькому віці: автореф. дис. на здобуття

наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / А.Є. Левенець. – К., 2006. – 20 с.

Миско Е.А. Особенности жизненной перспективы у ветеранов войны в Афганистане и ликвидаторов аварии на ЧАЭС /

Е.А. Миско, Н.В. Тарабрина // Психологический журнал. –

– Том 25, №3. – С. 44–52.

Ньюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущего /

Ж. Нюттен. – М. : Смысл, 2004. – 608 с.

Радчук Г.К. Структурні та динамічні характеристики ціннісних орієнтацій студентів / Г.К.Радчук // Проект : «Теоретико-методологічні проблеми психологічного супроводу

професійної діяльності. Наука і освіта. Спецвипуск. – Одеса : Південноукраїнський державний педагогічний університет ім. К.Д.Ушинського. – № 5, 2009. – С. 135–140.

Рудь Г.В. Формування життєвих перспектив у ранній юності: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол.

наук: спец. 19.00.07 : «Педагогічна та вікова психологія» /

Г.В. Рудь. – К., 2005. – 20 с.

Сидорик Ю.Р. Особливості життєвих перспектив у студентів із різним типом взаємин із своїми батьками / Ю.Р. Сидорик // Збірник наукових праць: філософія, соціологія,

психологія. – Івано-Франківськ : ВДВ ЦІТ, 2007. – Вип. 12. –

Ч. 2. – С. 203–212.

Якобсон П.М. Психологические проблемы мотивации поведения человека / П.М. Якобсон. – М.: Просвещение, 1969. – 317 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Кузьо, Л. (2019). Теоретико-методичні засади дослідження параметрів часової перспективи та рівнів мотивації вивчення студентами англійської мови. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p