Емпіричне дослідження саморегуляції особистості

Автор(и)

  • І.А. Гуляс

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25p

Ключові слова:

саморегуляція, системний підхід, регуляторні процеси, регуляторно-особистісні властивості.

Анотація

Анонсовано одну з найбільш глобальних і фундаментальних проблем загальної психології – проблему психічної саморегуляції, дослідження якої відкриває великі, дещо специфічні, нетрадиційні можливості для розуміння і змістового пояснення загальних закономірностей побудови та реалізації людиною власної довільної активності (діяльності, поведінки, спілкування тощо). Акцентовано на особливій ролі системного підходу в становленні сучасних уявлень про саморегуляцію, у межах якого наголошується на необхідності її вивчення як процесу, що має багаторівневу детермінацію. Розкрито сутність усвідомленої саморегуляції, під якою автор розуміє системно організований процес внутрішньої психічної активності людини з ініціації, побудови, підтримки й управління різними видами та формами довільної активності, що безпосередньо реалізовує досягнення поставлених нею цілей. Використано методику В.І. Моросанової «Стильові особливості саморегуляції поведінки» задля вивчення регуляторних процесів і регуляторно-особистісних властивостей особистості студентів старших курсів спеціальності «Початкова освіта», учителів початкових класів середнього та передпенсійного віку. Виявлено три рівні розвитку саморегуляції: високий, вище середнього та середній. Отже, досліджувані усіх трьох вікових груп самостійні, гнучко й адекватно реагують на зміну умов, висунення та досягнення мети у них значною мірою усвідомлене. Зазначено, що серед структурних компонентів саморегуляції помітні показники високого рівня мають: студенти (гнучкість), учителі 35-40 років (планування і гнучкість), 55-60 років (планування).

Посилання

Абульханова К.А. С.Л. Рубинштейн – ретроспектива и перспектива / К.А. Абульханова // Проблема субъекта в психологической науке / ред. А.В. Брушлинский, М.И. Воловикова, В.Н. Дружинин. – М. : Изд-во «Академический проект», 2000. – С. 11–26.

Конопкин О.А. Психическая саморегуляция произвольной активности человека (структурно-функциональный

аспект) / О.А. Конопкин // Вопросы психологии. – 1995. –

№ 1. – С. 5–12.

Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы

психологии / Б.Ф. Ломов. – М. : Наука, 1984. – 444 с.

Моросанова В.И. Индивидуальные особенности саморегуляции и личностные защиты / В.И. Моросанова, А.О. Агафонова // Психология психических состояний : сб. статей. –

Вып. 3 / Под ред. А.О. Прохорова. – Казань, Набережные

Челны, 2001. – С. 64–84.

Моросанова В.И. Индивидуальный стиль саморегуляции :

феномен, структура и функции в произвольной активности

человека / В.И. Моросанова. – М. : Наука, 2001. – 192 с.

Основы психологии : Практикум / ред.-сост. Л.Д. Столяренко. – Ростов н/Д : «Феникс», 2002. – 704 с.

Психологія особистості : словник-довідник / [ред. П.П. Горностай, Т.М. Титаренко]. – К. : Рута, 2001. – 320 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Гуляс, І. (2019). Емпіричне дослідження саморегуляції особистості. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (29). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%p