Особливості емоційної складової сензитивності практичних психологів системи освіти

Автор(и)

  • Л.В. Пастух

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25p

Ключові слова:

практичні психологи, сензитивність, складові сензитивності, емоційна складова сензитивності, рівень розвитку емоційної складової сензитивності.

Анотація

У статті показано значущість емоційної складової сензитивності особистості практичних психологів системи освіти. За узагальненням результатів теоретичних досліджень з проблеми сензитивності як професійно важливої якості практичних психологів та її складових обґрунтовано добір методик для визначення рівня розвитку емоційної складової сензитивності. Наведено результати дослідження особливостей емоційної складової сензитивності практичних психологів системи освіти. Визначено показники емоційної складової сензитивності досліджуваних практичних психологів системи освіти: рівні емоційної обізнаності, емпатії та розпізнання емоційних станів інших людей. За узагальненням показників трьох вищезазначених емпіричних референтів емоційної складової сензитивності визначено рівні емоційної складової сензитивності. Зроблено висновок про те, що у продіагностованих практичних психологів системи освіти переважає середній рівень емоційної складової сензитивності. Третина респондентів має низький рівень емоційної складової сенситивності, в той час, як високий рівень – лише десята частина означеної категорії фахівців. Констатовано недостатній рівень емоційної обізнаності діагностованих практичних психологів. Виявлено, що третя частина досліджуваних практичних психологів має низький рівень емоційної обізнаності, близько половини – середній рівень і менше п’ятої частини – високий. Встановлено, що шоста частина діагностованих практичних психологів має низький рівень емпатії; а для п’ятої частини респондентів характерним є наявність проблем, пов’язаних із розпізнаванням емоцій інших людей. Визначено гендерно-вікові особливості емоційної складової сензитивності практичних психологів системи освіти. Встановлено, що у практичних старших за віком психологів-чоловіків рівень емоційної складової сензитивності вищий. Натомість, розподіл жінок-психологів різного віку за рівнями емоційної складової сензитивності практично не змінюється. Окреслено доцільність емпіричного дослідження інших складових сензитивності особистості практичних психологів системи освіти (психофізіологічної, поведінкової) і визначення на цій основі інтегративного показника та соціально-демографічних (вік, стать, місце проживання) і організаційно-професійних (тип навчального закладу, кваліфікаційна категорія) чинників сензитивності.

Посилання

Абрамова Г. С. Введение в практическую психологию /

Г. С. Абрамова. – М. : Академия, 1996. – 224 с.

Аминов Н. А. О компонентах специальных способностей будущих школьных психологов / Н. А. Аминов, М. В. Молоканов // Психологический журнал. – 1992. – Т. 13, № 5. –

С. 104–109.

Бондаренко О. Ф. Психологічні особливості сучасної молоді

та проблеми професійної підготовки психологів-практиків /

О. Ф. Бондаренко // Практична психологія та соціальна робота. – 2003. – № 4. – С. 8–11.

Бойко В.В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на

других / В.В.Бойко – М. : Инфомационно-издательский дом

«Филинъ», 1996. – 472 с.

Вачков И. В. Введение в профессию «психолог»/ И. В. Вачков, И. Б. Гриншпун, Н. С. Пряжников. – Москва-Воронеж :

Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та, 2002. – 255 с.

Грейліх О. О. Професійно важливі якості практичного психолога як предмет наукового дослідження / О. О. Грейліх,

Л. П. Смашна // Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького педагогічного університету імені Григорія Сковороди: Педагогіка. Психологія. Філософія. – ПереяславХмельницький, 2012. – Вип. 25. – С. 287–288.

Данилова Т. Н. Опросник диагностики типа направленности личности практического психолога / Т. Н. Данилова // Практична психологія та соціальна робота. – 2004. – № 8. – С. 41–44.

Данилова Т. М Формування гуманістичної спрямованості особистості майбутнього практичного психолога : автореф. дис...канд. психол. наук : спец : 19.00.07. Педагогічна

та вікова психологія / Т. М. Данилова; Ін-т психології імені Г. С. Костюка АПН України. – К., 2004. – 19 с.

Дубровина И. В. Школьная психологическая служба /

И. В. Дубовина. – М. : Педагогика, 1991. – 232 с.

Емельянов Ю. Н. Активное социально-психологическое обучение / Ю. Н. Емельянов. – Л. : ЛГУ, 1985. – 166 c.

Максименко С. Д. До проблеми розробки освітньо-кваліфікаційної характеристики сучасного психолога / С. Д. Максименко, Т. Б. Ільїна // Проблеми підготовки і підвищення

кваліфікації практичних психологів / за ред. С. Д. Максименка. – К.-Тернопіль : Ніка-Центр, 2002. – С. 7–17.

Медведєва С. А. Розвиток асертивності майбутніх практичних

психологів у процесі їх професійного становлення : дис. на здобуття канд. психол. наук : спец : 19.00.07. Педагогічна та вікова психологія / Світлана Анатоліївна Медведєва; Університет

менеджменту освіти НАПН України. – К., 2010. – 246 с.

Молоканов М. В. Влияние личностных особенностей на

профессиональный выбор в практической психологии /

М. В. Молоканов // Психологический журнал. – 1998. –

№ 2. – С. 79–97.

Панок В. Г. Психологічна служба: навч.-метод. посіб. для

студ. і викладачів / В. Г. Панок. – Кам’янець-Подільський :

ТОВ Друкарня «Рута», 2012. – 488 с.

Пастух Л. В. Модель сензитивності особистості практичних

психологів закладів освіти / Л. В. Пастух // Теоретичні і

прикладні проблеми психології : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. – 2014. –

Вип. 2(34). – С. 231–239.

Пахальян В. Э. Каким должен быть и каким может быть

психолог, работающий в системе образования? / В. Э. Пахальян // Вопросы психологии. – 2002. – №6. – С. 103–112.

Пов’якель Н. І. Індивідуально-типологічні характеристики

системи саморегуляції як умова регулятивної культури професійного мислення психолога-практика / Н. І. Пов’якель

// Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту

психології імені Г. С. Костюка АПН України. – Т. I : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К. :

Міленіум, 2005. – Ч. 15. – С. 161–165.

Практикум по гендерной психологии / Под ред. И.С. Клециной. – СПб.: Питер, 2003. – С. 166.

Пророк Н. В. Практичний психолог: професійно важливі

якості / Н. В. Пророк // Психологія. – 2002. – № 1(33). –

С. 16–17.

Реан А. А. Психология и педагогика / А. А. Реан, Н. В. Бордовская, С. И. Розум. – СПб. : Питер, 2002. – 432 с.

Роджерс К.Ю. Клиентоцентрированная терапия / К.Ю.Роджерс. – М. : Ваклер, 1997. – 320 с.

Семиченко В. А. Теоретико-методологічні основи підготовки

майбутніх психологів / В. А. Семиченко // Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України. – Т. I : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія / за

ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К. : Мілениум,

– Ч. 15. – С. 109–112.

Франкл В. Человек в поисках смысла /В.Франкл. – М. : Прогресс, 1990. – 368 с.

Фетискин Н.П. Социально-психологическая диагностика

развития личности и малых групп : Учеб. пособ. / Н.П. Фетискин, В.В. Козлов, Г.М. Мануйлов. – М. : Ин-т Психотерапии, 2005. – С. 57.

Чепелєва Н. В. Особистісна підготовка психолога-практика / Н. В. Чепелєва // Персонал. – 2000. – № 5. – С. 17–19.

Яценко Т. С. Активное социально-психологическое обучение : теория, процесс, практика : учеб. пособ. для студ.,

слушателей и препод. по специальности «Психология» /

Т. С. Яценко. – Хмельницкий : Изд-во НАПВУ; М. : Изд-во

СИП РИА, 2002. – 792 с.

http://psycabi.net/testy/21-emotsionalnyj-intellekteq#ixzz3T7J6r2KB

##submission.downloads##

Як цитувати

Пастух, Л. (2019). Особливості емоційної складової сензитивності практичних психологів системи освіти. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (29). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%p