Діловитість як передумова успішної самореалізації у системі конкурентоздатності сучасного фахівця
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25pКлючові слова:
діловитість, особистісно-професійна спрямованість, індивідуально-характерологічні властивості суб’єкта, підприємливість, контактність, асертивність, почуття власної гідності, самоменеджмент, самопрезентація, самореалізація, конкурентоспроможність.Анотація
У статті всебічно обґрунтовано поняття «діловитість» в контексті особистісно-професійної спрямованості суб’єкта. Діловитість є індикатором індивідуального стилю діяльності, що корелює з раціонально організованою активністю та орієнтацією на ділові інтереси. Визначено, що діловитість демонструє когнітивні компетенції суб’єкта, а також індивідуально-типологічні властивості. Діловитість моделює психологічний обрис фахівця через демонстрацію основних якостей, властивостей і рис характеру суб’єкта, що відображає його психограму. Проаналізовано особистісно- характерологічні властивості фахівця, що складають психосоціальний портрет успішної ділової людини, зокрема: інтернальний локус контролю, адекватну самооцінку, раціональність, прагматизм, працездатність, професійну компетентність, психоемоційну і моральну стійкість, соціально-комунікативну активність, відповідальність, честолюбність, дипломатичність в умовах конфронтації тощо. Визначено базові системоформувальні характеристики суб’єкта, що є сукупністю особистісних якостей, які моделюють діловий профіль та індивідуальний стиль фахової майстерності. Розглянуто психологічні особливості розвитку діловитості через аналіз структурних інтегралів феномена, зокрема: підприємливість, ділову контактність, асертивність, почуття власної гідності (самоповага), самоменеджмент і самопрезентаційні вміння. Досліджено, що здатність суб’єкта до генерації нових ідей, комунікативна компетентність, емоційно-ціннісне ставлення до себе й колег, висока самоорганізація й трудова дисципліна, конструктивний спосіб самовираження «публічного Я» детермінують розвиток структурних інтегралів діловитості, що є важливою передумовою для самореалізації на конкурентному ринку праці. Окреслено перспективи подальших наукових розвідок з досліджуваної проблематики.
Посилання
Безрукова В.С. Основы духовной культуры : [энциклопедический словарь педагога] / В.С. Безрукова. – Екатеринбург, 2000. – 937 с.
Блоштейн Е.А. Этика и психология книготоргового предпринимательства / Є. Блоштейн, Е. Линчевский, Р. Симонов. – М. : Центр дист. образов. МГУП, 2007. – 280 с.
Вознюк О.В. Загальний рівень сформованості психологічної
готовності керівників освітніх організацій до управління педагогічними працівниками / О.В. Вознюк // Педагогічний
процес: теорія і практика. – 2014. – Вип. 3. – С. 127–133.
Зиновьев И.Ф. Этика деловых отношений [текст]: практикум / И.Ф. Зиновьев, А.А. Якушев; Крым. экон. ин-т ГВУЗ
«Киев. нац. экон. ун-т им. Вадима Гетьмана». – Симф. : Феникс, 2012. – 94 с.
Карамушка Л.М. Формування конкурентоздатної команди
сучасної організації [текст] : навч. прогр. для підготов. менеджерів орг. та орг. психологів / Л.М. Карамушка, О.А. Філь;
Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Лаб. організац. психол., Укр. асоц. організац. психологів та психологів
праці. – К. : Міленіум, 2004. – 36 с. – [Психологія менеджерам та персоналу організацій].
Ковалев С.В. Психология сокровенного «Деловитость против чeловeчности» / С.В. Ковалев // Цикл радиопередач на
«РСН» [44 выпуск, 32-96 kbps MP3]. – 2010.
Никифорова Л.А. Личность и формы её самореализации
[текст]: дис... канд. филос. наук: 09.00.03 / Л.А. Никифорова; Донецкий гос. ун-т. – Донецк, 2007. – 200 с.
Столяренко А.М. Психология менеджмента : [учеб. пособ.
для студ. вуз.] / А.М. Столяренко, Н. Амаглобели. – М. :
ЮНИТИ-ДАНА. – 2013. – 455 с.
Уайт П. Громадянські чесноти і шкільна освіта: виховання громадян демократичного суспільства / П. Уайт; [пер. з англ. та
передм. В.О. Коломієць]. – К.: Вища школа, 2002. – 118 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.