Структура параметрів навчальної мотивації особистості та динаміка її становлення в студентському віці

Автор(и)

  • Л.І. Кузьо

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%25p

Ключові слова:

навчальна мотивація, студентський вік, мотив, спонуки діяльності, навчальна успішність, зовнішня характеристика, внутрішня характеристика, мотиваційний фактор.

Анотація

Визначено зміст навчальної мотивації та виділено структуру її параметрів. Проаналізовано особливості становлення навчальної мотивації в студентському віці. Досліджено особливості структури та розвитку мотиваційної сфери особистості студента, встановлено характеристики окремих провідних мотивів учіння. Мотивація до навчання визначається як окремий вид мотивації, який включений у навчальну діяльність. Виділено низку параметрів вивчення навчальної мотивації; виокремлено її внутрішні та зовнішні характеристики. Об’єктом дослідження виступають безпосередні мотиви (пізнавальні – прагнення до творчої дослідницької діяльності, процес вирішення пізнавальних задач, самоосвіта, орієнтація на ріст, прагнення розширити кругозір і ерудицію, підвищити культурний рівень), опосередковані мотиви (соціальні – усвідомлення необхідності освіти, престиж освіти, бажання стати повноцінним членом суспільства, відповідальність, соціальна ідентифікація, становище в групі, схвалення з боку викладачів; та мотиви досягнення – краще підготуватися до професійної діяльності й отримати високооплачувану роботу). Класифіковано мотиви діяльності: (1) широкі соціальні мотиви; (2) навчально-пізнавальні мотиви; (3) вузько особистісні; (4) мотиви уникнення невдач. Виокремлено класифікацію мотиваційних орієнтацій: орієнтація на процес, результат, на оцінку викладача, орієнтація на уникнення неприємностей. Досліджено пізнавальні мотиви, значна кількість яких співпадає у студентів першого та четвертого курсів. У студентів старших курсів наявне переважання груп мотивів, які можна інтерпретувати як мотиваційний фактор, що сприяє покращенню навчальної діяльності студентів. Для студентів перших курсів більш характерною є зовнішня негативна мотивація.

Посилання

Ананьев Б.Г. Психология педагогической оценки / Б.Г. Ананьев. – Л. : Тр. Ин-та мозга им. В.М. Бехтерева, 1935. – 146 с.

Асеев В.Г. Возрастная психология / В.Г. Асеев. – Иркутск :

Наука, 1989. – 193 с.

Бадмаева Н.Ц. Влияние мотивационного фактора на развитие умственных способностей : монография / Н.Ц. Бадмаева. – Улан-Удэ, 2004. – 186 с.

Ильин Е.П. Мотивация и мотивы / Е.И. Ильин. – СПб. : Питер, 2004. – 509 с.

Ильина И.А. Мотивация достижения и индивидуальный

стиль деятельности старшеклассников / И.А. Ильина //

Ананьевские чтения – 2004: Материалы научно-практической конференции «Ананьевские чтения – 2004» / Под ред.

Л.А. Цветковой, Г.М. Яковлева. – СПб. : СПбГУ, 2004. –

С. 393–394.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Леонтьев. – М., 1975. – 304 с.

Малинаускас Р.К. Мотивация студентов разных периодов

обучения / Р.К. Малинаускас // Социологические исследования. – 2005. – № 2. – С. 134–138.

Маркова А.К. Формирование мотивации учения / А.К. Маркова, Т.А. Матис, А.Б. Орлов. – М. : Просвещение, 1990. –

с.

Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу; пер. с англ. –

СПб. : Питер, 2008.– 352 с.

Реан А.А. Психология познания педагогом личности учащихся / А.А. Реан. – М.: Высшая школа, 1990. – 80 с.

Рогов М.Г. Мотивация учебной и коммерческой деятельности студентов / М. Рогов // Высшее образование в России.

– № 4. – С. 89–95.

##submission.downloads##

Як цитувати

Кузьо, Л. (2019). Структура параметрів навчальної мотивації особистості та динаміка її становлення в студентському віці. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (28). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-28.%p