Психологічні особливості рольових стосунків у дистантних сім’ях
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pКлючові слова:
дистантна сім’я, рольова структура сім’ї, рольова адаптація, рольова Я-концепція, рольова взаємодія, професійні та сімейні ролі, соціальна роль, емоційність і формальність відносин, психологічна дистанція, емоційне спілкування, традиційний інститут сім’ї, дистантні відносини, близькі відносини, суб’Анотація
Статтю присвячено проблемам формування дистантної сім’ї в умовах сьогодення. На підставі дослідження виявлено основні соціальні ризики дистантної сім’ї, уточнюється поняття «дистантна сім’я». Проаналізовано психологічні ознаки дистантної сім’ї, потреби жінок та чоловіків у системі сімейних взаємин, рольову структуру сім’ї, феномен дистантної сім’ї та її вплив на особистість дитини. Досліджено розподіл сімейних ролей у традиційній та дистантній сім’ях. Зазначено особливості емоційного спілкування у дистантних сім’ях. Особлива увага приділяється вивченню дистантної сім’ї. Стаття має на меті описати рольові відносини у дистантній сім’ї. Автор розглядає поняття «дистантна сім’я», «трудова міграція», «емоційна депривація в родині». Увага приділяється вивченню функціонально-рольової структури сім’ї. У статті визначено пріоритети сучасного інституту сім’ї в реалізації професійних та сімейних ролей. Здійснено аналіз становища дистантної сім’ї в Україні. Розглянуто зміни традиційних соціальних ролей у дистантних сім’ях. Належна увага приділяється поняттю «соціальна роль». Аналізується проблема зміни традиційних ролей. Висвітлюються основні причини виникнення та проблеми сучасної дистантної сім’ї. Автор приділяє увагу дистантним відносинам, порівнює їх з близькими відносинами. Особлива увага приділяється вивченню ціннісних орієнтацій, ролей, дистанції та рівню задоволеності взаємовідносинами. Безсумнівно, дистантні сім’ї потребують соціально-психологічної допомоги. Зроблено висновок, що більшість уваги завжди приділяється проблемам дітей, а сімейні відносини між чоловіком та жінкою виходять на другорядний план. З’ясовано, що досить важливою і особливо складною є індивідуальна допомога конкретній сім’ї, яка є в наш час дистантною.
Посилання
Головнева І.В. Зміна традиційних внутрісімейних ролей: нові
моделі поведінки та конфлікти / І.В Головнева // Практична
психологія та соціальна робота. – 2006. – №4. – С.12–16.
Горностай П.П. Личность и роль: ролевой подход в социальной психологии личности / П.П. Горностай. – К. : Интерпресс ЛТД, 2007. – 312 с.
Ковальчук І. В. Соціальна підтримка дітей та молоді з дистантних сімей на ринку праці в Україні : навч. посіб. /
І. В. Ковальчук ; Чернів. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича. – Чернівці : Рута, 2007. – 88 с.
Логвінова Д.В. Гендерні стереотипи старшокласників про
соціальні ролі / Д.В Логвінова // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. – Серія «Психологія». – 2005. – № 702. – С.100–104.
Малкина-Пых И. Г. Семейная терапия / И. Г. МалкинаПых. – М. : Изд-во Эксмо, 2006. – С. 343–353.
Раєвська Я.М. Вплив дистантної сім’ї на емоційну сферу
підлітків / Я.М. Раєвська // Науковий часопис НПУ ім.
М.П. Драгоманова. Сер. 12. – К., 2010. – № 30. – С. 152–158.
Чубова А.И. Сравнительный анализ представлений молодых
людей из неполных и полных семей о супружеской и родительской роли / А.И. Чубова // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. – Серія «Психологія». –2007. – № 759. – С. 312–315.
Шнейдер Л.Б. Психология семейных отношений: Курс лекций. – М. : Апрель; ЭКСМО – Пресс, 2000. – 512 с.
Шпильчак Л. Толерантне ставлення соціального педагога
до дітей із дистантних сімей як компонент його професійної
культури / Л. Шпильчак // Матеріали міжнародної науковопрактичної конференції 5-7 листопада 2009 р. – С. 228–230.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.