Стимулювання дитячої просоціальності в умовах сім’ї
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pКлючові слова:
просоціальність, просоціальна поведінка, дитячо- батьківські взаємини, стиль батьківського виховання.Анотація
Стаття присвячена аналізові проблеми впливу сім’ї на розвиток просоціальної поведінки в дитячому віці. Висвітлюється вітчизняний та зарубіжний досвід вивчення впливу особливостей батьківсько-дитячих стосунків на розвиток просоціальності, яка трактується як основа життя людини у соціумі, що забезпечує гармонізацію людських стосунків, координацію індивідуальних і групових програм. Доведено, що аналіз впливу батьків на розвиток дитячої просоціальності забезпечує можливість виокремлення основних закономірностей первинної соціалізації дітей, набуття ними соціального досвіду та формування особистісних якостей. Результати аналізу показують, що експериментальні дослідження розвитку просоціальності виконуються відносно різних вікових періодів. Найчастіше експериментальні спостереження стосуються взаємодії батьків з дітьми раннього, дошкільного та молодшого шкільного віку. Рівень просоціальності дітей пов’язують з характером прихильності у діаді діти-батьки, батьківським стилем взаємодії, материнським та батьківським впливом, рівнем уваги батьків до емоційного та соціального розвитку дитини. Подальшого дослідження очікують питання усвідомлення батьками своєї ролі у просоціальному розвитку дитини, рівень їх мотиваційної готовності до вирішення виховних завдань просоціального типу, сформованість належної компетентності у виборі ефективних методів впливу на соціальну поведінку дітей і набуття ними просоціального досвіду.
Посилання
Авдулова Т.П. Социализация ребенка в пространстве семьи /
Т.П. Авдулова // Психологические исследования. – 2013.–
Т. 6, № 31– С. 9.
Довгая Н. А. О влиянии факторов семейной ситуации на
эмоциональное развитие в дошкольном возрасте / Н. А. Довгая // Вестник СПбГУ, Серия 12. – 2011.–№4.– С.178–184.
Мангутова И. В. Психолого-педагогические условия развития альтруизма у детей старшего подросткового возраста :
[Текст]: автореф. дис. … канд. психол. наук / И. В. Мангутова. – Нижний Новгород, 2007.– 22 с.
Моисеева А. А. Альтруистическая направленность личности
и ее формирование в семье / А. А. Моисеева : [Текст] : автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.05 / А. А. Моисеева.–Санкт-Петербург, 2007. – 22 с.
Чалдини Р. Социальная психология. Пойми других, чтобы
понять себя! Агрессия / Р. Чалдини. – СПб . : Прайм–ЕВРОЗНАК, 2002. – 256 c.
Шеффэр Д. Дети и подростки. Психология развития / 6-е
изд. /Д. Шеффэр. – СПб. : Питер, 2003. – 976 с.
Cameron, C. The cost of callousness: Regulating compassion
influences the moral self-concept / C.Cameron, B.Payne//
Psychological Science. – 2012. – Vol.23.– P.225–229.
Hastings P. D. Parental Socialization of Young Sons’ and
Daughters Prosocial Behaviors With Peers / Paul D Hastings,
Kelly E McShane, Richard Parker, Farriola Ladha // The
Journal of Genetic Psychology : Research and Theory on Human
Development – 2007. – Vol.168. – № 2. – РP.177–200.
Grusec J. Prosocial Behavior /J. Grusec, A. Sherman //
Social Development : Relationships in Infancy, Childhood,
and Adolescence /M. Underwood, Lisa H. Rosen.– New York :
Guilford Press, 2011. – РP.263–282.
Preusse K Fostering Prosocial Behavior in Young Children.
[Електронний ресурс]/ K.Preusse //Early Childhood
Education Annual Edition. – 2008 –09.– Режим доступу:
httpwww.earlychildhoodnews.com/earlychildhood/ article_
view.aspx?ArticleID=566.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.