Теорія морального розвитку дитини Л.Колберга в сучасній психології

Автор(и)

  • О.В. Осика

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25p

Ключові слова:

мораль, теорія, доконвенційний рівень, конвенційний рівень, постконвенційний рівень, Л.Колберг, Р.В.Павелків, молодші школярі.

Анотація

У статті розглянуто теорію морального розвитку дитини Л.Колберга, її провідні стадії: доконвенційна, конвенційна, постконвенційна. Висвітлено вплив теорії на сучасну психологію. Зроблено спробу окреслити коло дослідників, в науковій творчості яких колберговські ідеї відіграли основоположну роль. Зазначено, що позитивний вплив колберговських ідей в науковій творчості відчуло широке коло дослідників: Г.О.Балл, І.Д.Бех, Л.І.Божович, М.Й.Боришевський, І.С.Булах, О.В.Гудима, С.Д.Максименко, О.В.Матвієнко, О.В.Осика, Р.В.Павелків, Е.О.Помиткін, М.В.Савчин, А.В.Юревич. Акцентується, що Г.О.Балл вивчає систему цінностей, формування громадської свідомості та ідейні засади розбудови освіти, раціогуманістичну установку в методології інноваційного розвитку; І.Д.Бех досліджує духовні цінності в розвитку особистості та особистісно-зорієнтоване виховання, підкреслюючи, що дитина постійно очікує моральних дії, що подібні до тих, які були пережиті нею в минулому і суттєво вплинули на неї; Л.І.Божович розглянула мотивацію моральної поведінки та формування гармонійної особистості. Детально представлено дослідження свідомості та самосвідомості морального розвитку молодших школярів, яке здійснив Р.В.Павелків. Він вважає, що моральна свідомість є результатом присвоєння суб’єктом моральних приписів – особливої категорії соціальних вимог. Розвиток особистості неможливий без дієвого присвоєння моральних норм, що визначають закони соціального співжиття. Значна увага приділяється результатам функціонування моральної свідомості – ступеню нормовідповідності поведінки. Дослідження спрямовується на вивчення механізмів присвоєння норм, простеження вікових закономірностей процесу, встановлення дієвості зв’язку моральної свідомості та моральної поведінки.

Посилання

Балл Г.А. «Психология» методологии: рациогуманистический взгляд / Г.А.Балл // Вопросы психологии. – 2011. –

№ 2. – С. 3–13.

Боришевський М.Й. Духовні цінності в становленні особистості громадянина / М.Й. Боришевський // Педагогіка і психологія. – 1997. – № 1. – С.144–150.

Максименко С.Д. Генезис существования личности /

С.Д.Мак сименко. – К. : Издательство ООО «КММ», 2006. –

с.

Павелків Р.В. Розвиток моральної свідомості та самосвідомості в молодшому шкільному віці : Дис. … докт. психол.

наук: 19.00.07 / Р.В. Павелків. – Рівне, 2005. – 455 с.

Kohlberg L. Development as the aim of education. / L. Kohlberg, R. Mayer. – Harvard Educational Review. – 1972. –

№42. – S. 449–496.

Kohlberg L. Moral stages and moralization / L.Kohlberg //

Moral development and behavior. – N.Y., 1977. – P. 31–53.

Kohlberg L. Lawrence Kohlberg’s approach to moral education / L.Kohlberg. – New York : Columbi University Press,

##submission.downloads##

Як цитувати

Осика, О. (2019). Теорія морального розвитку дитини Л.Колберга в сучасній психології. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (27). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%p