Особливості мотиваційної складової сензитивності практичних психологів системи освіти
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25pКлючові слова:
сензитивність, складові сензитивності, мотиваційна складова сензитивності, практичні психологи, гуманістично-екзистенційний тип стосунків з клієнтом, значущість сензитивності, рівень розвитку мотиваційної складової сензитивності.Анотація
У статті показано значущість мотиваційної складової сензитивності особистості практичних психологів системи освіти. За узагальненням результатів теоретичних досліджень з проблеми сензитивності як професійно важливої якості практичних психологів та її складових обґрунтовано добір методик для визначення рівня розвитку мотиваційної складової сензитивності. Наведено результати дослідження особливостей мотиваційної складової сензитивності практичних психологів системи освіти. Проаналізовано значущість сензитивності для практичних психологів і рівень їх орієнтації на гуманістично-екзистенційний тип стосунків з клієнтом, які виступали емпіричними референтами досліджуваної складової. За результатами узагальнення цих двох показників визначено рівні мотиваційної складової сензитивності особистості практичних психологів системи освіти. Зроблено висновок про переважання у практичних психологів середнього рівня розвитку мотиваційної складової сензитивності (понад дві третини респондентів). Виявлено гендерно-вікові особливості мотиваційної складової сензитивності практичних психологів. Встановлено, що у практичних психологів, старших за віком, рівень мотиваційної складової сензитивності вище. Виявлено, що вищий рівень мотиваційної складової сензитивності більше властивий практичним психологам жіночої статі, ніж чоловічої. Зроблено припущення про те, що відмінності у рівнях мотиваційної складової практичних психологів системи освіти проявляються за рахунок більш вираженої орієнтації жінок-практичних психологів на гуманістично-екзистенційний тип стосунків з клієнтом, порівняно із чоловіками. Окреслено доцільність емпіричного дослідження інших складових сензитивності особистості практичних психологів системи освіти (психофізіологічної, когнітивної, поведінкової, емоційної) і визначення на цій основі інтегративного показника та соціально-демографічних (вік, стать, місце проживання) та організаційно-професійних (тип навчального закладу, кваліфікаційна категорія) чинників сензитивності.
Ключові слова:
Посилання
Абрамова Г. С. Введение в практическую психологию /
Г. С. Абрамова. – М. : Академия, 1996. – 224 с.
Аминов Н. А. О компонентах специальных способностей будущих школьных психологов / Н. А. Аминов, М. В. Молоканов // Психологический журнал. – 1992. – Т. 13, № 5. –
С. 104–109.
Бондаренко О. Ф. Психологічні особливості сучасної молоді
та проблеми професійної підготовки психологів-практиків /
О. Ф. Бондаренко // Практична психологія та соціальна робота. – 2003. – № 4. – С. 8–11.
Вачков И. В. Введение в профессию «психолог» / И. В. Вачков, И. Б. Гриншпун, Н. С. Пряжников. – Москва-Воронеж :
Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та, 2002. – 255 с.
Грейліх О. О. Професійно важливі якості практичного психолога як предмет наукового дослідження / О. О. Грейліх,
Л. П. Смашна // Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького педагогічного університету імені Григорія Сковороди: Педагогіка. Психологія. Філософія. – ПереяславХмельницький, 2012. – Вип. 25. – С. 287–288.
Данилова Т. Н. Опросник диагностики типа направленности личности практического психолога / Т. Н. Данилова //
Практична психологія та соціальна робота. – 2004. – № 8. –
С. 41–44.
Данилова Т. М Формування гуманістичної спрямованості особистості майбутнього практичного психолога : автореф. дис...канд. психол. наук : спец : 19.00.07- педагогічна
та вікова психологія / Т. М. Данилова; Ін-т психології імені Г. С. Костюка АПН України. – К., 2004. – 19 с.
Дубровина И. В. Школьная психологическая служба /
И. В. Дубовина. – М. : Педагогика, 1991. – 232 с.
Емельянов Ю. Н. Активное социально-психологическое обучение / Ю. Н. Емельянов. – Л. : ЛГУ, 1985 – 166 c.
Максименко С. Д. До проблеми розробки освітньо-кваліфікаційної характеристики сучасного психолога / С. Д. Максименко, Т. Б. Ільїна // Проблеми підготовки і підвищення
кваліфікації практичних психологів ; за ред. С. Д. Максименка. – К. – Тернопіль : Ніка-Центр, 2002. – С. 7–17.
Медведєва С. А. Розвиток асертивності майбутніх практичних психологів у процесі їх професійного становлення : дис.
на здобуття канд. психол. наук : спец : 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія / Світлана Анатоліївна Медведєва; Університет менеджменту освіти НАПН України. – К.,
– 246 с.
Молоканов М. В. Влияние личностных особенностей на
профессиональный выбор в практической психологии /
М. В. Молоканов // Психологический журнал. – 1998. –
№ 2. – С. 79–97.
Панок В. Г. Психологічна служба: навч.-метод. посіб. для
студ. і викладачів / В. Г. Панок. – Кам’янець-Подільський :
ТОВ Друкарня «Рута», 2012. – 488 с.
Пастух Л. В. Модель сензитивності особистості практичних
психологів закладів освіти / Л. В. Пастух // Теоретичні і
прикладні проблеми психології : зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. – 2014. –
Вип. 2(34). – С. 231–239.
Пахальян В. Э. Каким должен быть и каким может быть
психолог, работающий в системе образования? / В. Э. Пахальян // Вопросы психологии. – 2002. – №6. – С. 103–112.
Пов’якель Н. І. Індивідуально-типологічні характеристики
системи саморегуляції як умова регулятивної культури професійного мислення психолога-практика / Н. І. Пов’якель //
Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту
психології імені Г. С. Костюка АПН України. – Т. I : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К. :
Міленіум, 2005. – Ч. 15. – С. 161–165.
Пророк Н. В. Практичний психолог: професійно важливі
якості / Н. В. Пророк // Психологія. – 2002. – № 1(33). –
С. 16–17.
Реан А. А. Психология и педагогика / А. А. Реан, Н. В. Бордовская, С. И. Розум. – СПб. : Питер, 2002. – 432 с.
Семиченко В. А. Теоретико-методологічні основи підготовки
майбутніх психологів / В. А. Семиченко // Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка АПН України. – Т. I : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія / за
ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. – К. : Міленіум,
– Ч. 15. – С. 109–112.
Чепелєва Н. В. Особистісна підготовка психолога-практика / Н. В. Чепелєва // Персонал. – 2000. – № 5. – С. 17–19.
Яценко Т. С. Активное социально-психологическое обучение : теория, процесс, практика: учеб. пособ. для студ.,
слушателей и препод. по специальности «Психология» /
Т. С. Яценко. – Хмельницкий : Изд-во НАПВУ, М. : Изд-во
СИП РИА, 2002. – 792 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.