Специфіка сформованості уявлень про духовний ідеал у молодших школярів

Автор(и)

  • Ю.В. Подкопаєва

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25p

Ключові слова:

уявлення, духовний ідеал, молодші школярі, краса, добро, цінності, ідентифікація, наслідування, вплив, рівні сформованості.

Анотація

У статті представлено результати теоретичного аналізу проблеми формування уявлень про духовний ідеал у дітей молодшого шкільного віку. Експериментально досліджено та проаналізовано отримані результати за критеріями: ціннісно-позитивне ставлення до ідеалів Краси та Добра; ідентифікація з носіями цих ідеалів; наслідування поведінки людей і літературних персонажів; розуміння власних уявлень про духовний ідеал та за їх показниками (розмежування дитиною проявів краси і потворності, добрих і поганих (злих) учинків людей у реальному житті, літературних і мистецьких творах; ціннісне ставлення до природи; спрямованість на високодуховні особистості; прагнення дитини творити добро, готовність прийти на допомогу іншим людям, розділити з ними радість і горе; емоційна виразність власних естетичних вподобань; наслідування поведінки дорослих, дітей, літературних персонажів (героїв художніх фільмів і мультиплікації) – носіїв духовних, особистісних чи бездуховних ідеалів; чіткість розуміння про досконалий образ; повнота уявлень про духовний ідеал, обґрунтоване пояснення здійсненого вибору; здатність приймати самостійні рішення, чинити відповідальні дії у своїй поведінці. Розкрито специфіку та виявлено рівні (високий, середній, низький) сформованості уявлень про духовний ідеал у молодших школярів, які навчаються за програмами загальноосвітніх навчальних закладів. Встановлено, що досліджувані зазначеної категорії характеризуються обмеженою здатністю ціннісно-позитивного ставлення до інших, відсутністю прикладів для ідентифікації та їх наслідування, невизначеністю у виборі духовного ідеалу. Молодші школярі демонструють відсутність орієнтації на ідеали Краси та Добра, необґрунтованість уявлень про духовний ідеал, необізнаність про вищі духовні цінності та не зорієнтованість на загальнолюдські духовні ідеали.

Посилання

Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання / І. Д. Бех. –

К., 1997. – 315 с.

Дятленко Н. М. Ставлення до дитини в родині як умова розвитку її самоповаги / Н. М. Дятленко // Педагогічна освіта :

теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Збірник наукових праць / [редкол. : Бех І. Д., Бєлкіна Е. В., Бібік Н. М. та

ін.]. – К. : КМПУ ім. Б. Д. Грінченка, 2005. – № 3. – С. 10–17.

Іванчук М. Г. Інтегративний характер формування моральних якостей особистості молодшого школяра / М. Г. Іванчук // Педагогіка і психологія. – 2000. – № 1. – С. 66–72.

Лосский Н. О. Условия абсолютного добра / Н. О. Лосский;

[вступительная статья А. И. Титаренко]. – М. : Политиздат,

– 368 с.

Помиткін Е. О. Духовно орієнтований підхід у процесі психологічного консультування учнів / Е.О.Помиткін // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : зб. наук. праць

Уманського держ. пед. ун-ту імені Павла Тичини. – К. :

Наук. світ, 2002. – Вип. 3. – С. 102–106.

Помиткін Е. О. Ідеали Краси, Добра та Істини як світоглядні

орієнтири особистісного розвитку / Едуард Помиткін // Професійно-мистецька школа у системі національної освіти :

матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (1-3 жовт. 2008., смт.

Мала Білозерка Запоріз. обл.) / [редкол. : І. А. Зязюн, Н. Г.

Нич кало, О. М. Отич та ін.]; Ін-т педагогічної освіти і освіти

дорослих АПН України. – К. ; Чернівці : Зелена Буковина,

– С. 66–75.

Помиткін Е. О. Психологія духовного розвитку особистості :

монографія / Едуард Помиткін. – К. : Наш час, 2007. – 280,

c. – Бібліогр. : С. 252–278.

Семиченко В. А. Проблемы мотивации поведения и деятельности человека / В. А. Семиченко // Модульный курс психологии. Модуль «Направленность» [лекции, практические

занятия, задания для самостоятельной работы]. – К. : Миллениум, 2004. – С. 132–144.

##submission.downloads##

Як цитувати

Подкопаєва, Ю. (2019). Специфіка сформованості уявлень про духовний ідеал у молодших школярів. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (27). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%p