Внутрішньосімейні взаємини як фактор шкільної адаптації академічно здібних дітей

Автор(и)

  • О.О. Щербакова

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25p

Ключові слова:

шкільна адаптація, тривожність учнів, академічно здібні діти, батьківське відношення, внутрішньосімейні взаємини

Анотація

Стаття присвячена виявленню взаємозв’язку між шкільною адаптацією академічно здібних учнів та внутрішньосімейними відносинами. Проаналізовано основні підходи до вивчення шкільної адаптації академічно здібних дітей; розглянуто теоретичні основи впливу внутрішньосімейних відносин на розвиток особистості першокласників. Підібрано діагностичний інструментарій, який дозволяє емпірично вивчити особливості шкільної адаптації академічно здібних дітей. Досліджено основні характеристики внутрішньосімейних відносин, що сприяють або перешкоджають шкільній адаптації академічно здібних першокласників. З’ясовано, що у переважаючій більшості родин академічно здібних дітей позитивний психологічний мікроклімат та створені умови, що можуть сприятливо впливати на шкільну адаптацію першокласників. Зроблено висновок, що визначення психологічної готовності до школи академічно здібних дітей, в межах науково-педагогічного проекту «Інтелект України», сприяло прискоренню їх шкільної адаптації. Було виявлено позитивний зв’язок між внутрішньосімейними відносинами та ефективністю адаптації академічно здібних учнів перших класів. Визначено, що існує прямий зв’язок між батьківським відношенням та рівнем тривожності у досліджуваних дітей, а саме, рівень тривожності в дітей підвищується, коли батьки застосовують деструктивні стратегії. А при використанні конструктивних стратегій рівень тривожності у дітей в межах норми. Нами виявлено, що більшість батьків академічно здібних учнів перших класів використовують стратегію «симбіоз». Зазначимо, що сімейні взаємовідносини мають вагомий вплив на шкільну адаптацію академічно здібних дітей до школи. Тому створення й розвиток загального позитивного емоційного фону внутрішньосімейних відносин дозволяє зробити період адаптації першокласників недовгим і позитивним.

Посилання

Андреева Т.В. Семейная психология: учеб. пос. / Т.В. Андреева. – СПб. : «Речь», 2004. – 244 с.

Бех І.Д. Психологічний супровід особистісно зорієнтованого

виховання / І.Д. Бех // Початкова школа. – 2004. – №3. –

С. 3–6.

Бондарчук О.І. Психологія сім’ї : Курс лекцій / О.І. Бондарчук. – К. : МАУП, 2001. – 96 с.

Вікова та педагогічна психологія: навч. пос. / [О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднічук та ін.]. – К. : Просвіта, 2001. – 416 с.

Гезей О. М. Стратегія роботи з обдарованими дітьми в початковій школі / О. М. Гезей, Г. І. Назаренко, З. В. Рябова //

Метод. посіб. для вчителів початкових класів та батьків. –

Харків: ХОНМІБО, 2008. – 164 с.

Заваденко Н.Н. Клинико-психологическое исследование школьной дезадаптации: её основные причины и

подходы к диагностике / Н.Н.Заваденко, А.С.Петрухин,

Т.Ю.Успенская // Неврологический журнал. – 1998. –

№ 6. – С. 13–17.

Кондрацька Л.В. Вплив сімейних конфліктів на психічне

здоров’я дитини / Л.В. Кондрацька // Наука і освіта: Науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН

України. – Одеса, 2006. – №5–6. – С.40–43.

Коцур Н.І. Психофізіологічний розвиток дошкільнят як

один із критеріїв соціальної адаптації при вступі до школи /

Н.І. Коцур, Л.С. Гармаш // Гуманізація навчально-виховного процесу. – Слов’янськ : [б. в.], 2010. – Спецвип. 4, ч. 1. –

С. 172–179.

Эйдемиллер Э.Г. Семейная психотерапия / Э.Г. Эйдемиллер,

Н.В. Александрова, В.В. Юстицкий. – СПб. : «Питер»,

– 512 с.

Шкільна адаптація та психологічний вік // Початкова школа: Науково-методичний журнал. – №1 (91). – Січень 2002. –

С. 5–10.

##submission.downloads##

Як цитувати

Щербакова, О. (2019). Внутрішньосімейні взаємини як фактор шкільної адаптації академічно здібних дітей. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (27). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%p