Розвиток чуйності майбутнього вчителя методами активного соціально-психологічного навчання
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pКлючові слова:
чуйність, майбутній учитель, чинники розвитку чуйності, гуманістичні цінності, емпатія, прийняття інших, доброзичливість, педагогічний такт, любов до дітей, соціально-психологічний тренінг.Анотація
У статті на основі аналізу психолого-педагогічної літератури вивчено підходи щодо розвитку чуйності особистості. Визначено, що чуйність є морально – психологічною якістю особистості, що характеризує ставлення людини до інших людей і виявляється в емпатійності (здатності людини безпосередньо відчувати психологічний стан іншого та адекватно відгукуватись на нього, намагаючись полегшити або розділити його через вияв співчуття та співпереживання), доброзичливості (здатності людини виражати добре ставлення, приязнь), тактовності, ввічливості (умінні поводитися з іншими обережно, не ображаючи та не принижуючи їхню гідність, виявляти люб’язність, чемність, дотримуватися суспільних правил поведінки) та турботливості, наданні практичної допомоги (уважності до потреб інших людей, прояву піклування про них), що включає в себе такі компоненти: когнітивний, емоційний і поведінковий, та інтегрує у собі різні підходи щодо визначення структурних компонентів чуйності. Встановлено, що провідними чинниками розвитку чуйності як професійно значущої якості майбутнього вчителя у процесі професійної підготовки є формування його гуманістичної спрямованості, емоційного інтелекту, емпатії, прийняття інших, доброзичливості, педагогічного такту. Зроблено висновок про те, що ефективним засобом розвитку чуйності майбутнього вчителя є соціально-психологічний тренінг, який спрямований на формування цілісної системи знань про чуйність; сприяння усвідомленню особистістю власних особливостей проявів чуйності; розширення системи гуманістичних цінностей, розвитку емоційного інтелекту, педагогічних здібностей, емпатії, доброзичливості та толерантності.
Посилання
Битянова Н.Р. Психология личностного роста: практическое
пособие по проведению тренинга личностного роста психологов, педагогов, социальных работников / Н.Р.Битянова. –
М.: Международная педагогическая академия, 1995. – 64 с.
Вачков И.В. Основы технологии группового тренинга. Психотехники / И.В.Вачков. – М.: Издательство «Ось-89»,
– 224 с.
Вербовская В.С. Эмоциональная отзывчивость: содержание и
структура понятия [Електронный ресурс] / В.С.Вербовская //
Вестник Нижневартовского государственного гуманитарного университета. – Вып. №4. – 2013 // Режим доступа: http://
cyberleninka.ru/article/n/emotsionalnaya-otzyvchivostsoderzhanie-i-struktura-ponyatiya. – Название с экрана.
Емельянов Ю.И. Активное социально-психологическое обучение / Ю.И.Емельянов. – Л.: ЛГУ, 1985. – 168 с.
Максимчук Н.П. Психологічні особливості становлення ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя у процесі професійної підготовки : дис… канд. психол. наук : 19.00.07 / Наталія
Петрівна Максимчук. – Київ, 2000. – 221 с.
Петровская Л.А. Теоретические и методические проблемы
социально-психологического тренинга / Л.А.Петровская. –
М.: Изд-во МГУ, 1982. – 168 с.
Свідерська Г.М. Психологія чуйності: монографія /
Г.М.Свідерська. – Тернопіль: ТНПУ, 2013. – 306 с.
Тарасов Д.Ю. Формирование самоотношения в юношеском
возрасте в процессе межличностного учебно-профессионального общения со сверстниками : дис. … канд. психол. наук :
00.07. / Денис Юрьевич Тарасов. – Нижний Новгород,
– 247 с.
Удовина Ю.В. Развитие эмоционально-нравственной
отзывчивости подростков в воспитательной системе школы :
дис. … канд. педагог. наук : 13.00.01 / Юстина Владимировна Удовина. – Оренбург, 2008. – 238 с.
Шовкомуд Е.А. Воспитание эмоциональной отзывчивости
у младших школьников : дис. … канд. педагог. наук :
00.01. / Елена Александровна Шовкомуд. – Москва,
– 215 с.
Яценко Т.С. Социально-психологическое обучение в подготовке будущих учителей / Т.С.Яценко. – К.: Вища школа,
– 110 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.