Образ світу, ідентичність та особливості адаптації особистості в контексті її професійного становлення
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25pКлючові слова:
адаптація, ціннісні орієнтації, професійна ідентичність, базові професійні образи, «протидія навчанню».Анотація
Проведене дослідження дозволило визначити, що група психологів-професіоналів має вищі показники загальної адаптації та окремих її компонентів («Пізнавальна активність», «Образ Світу»), порівняно з групами медичних працівників та менеджерів. Отримано нові результати щодо специфіки прояву структурних характеристик Образу Світу та Образу «Я» в різних професійних групах, зокрема, для психологів-професіоналів у порівнянні з менеджерами та медичними працівниками є характерним статистично значуще підвищення рівнів переконань щодо доброзичливості та справедливості Світу, особистісного щастя та можливостей контролю ситуацій життя, а також рівнів показників прийняття Світу та самоприйняття. Досліджено відмінності в структурі ціннісних орієнтацій фахівців із різних професійних груп, які полягають в тому, що психологи-професіонали, на відміну від менеджерів та медичних працівників, надають перевагу цінностям «Творчість», «Пізнання», «Життєва мудрість», а цінності «Матеріальне забезпечення» та «Соціальна сила» грають для них суттєво меншу вагу, що може свідчити про завищені прагнення до самоактуалізації у психологів-професіоналів. Визначено, що характеристики адаптації, її компонентів та утворюючих їх структурних показників, а також особливості структури ціннісних орієнтацій для студентів-психологів п’ятого року навчання є наближеними до показників психологів-професіоналів, хоча дещо поступаються їм за рівнями свого розвитку. Зроблено висновок про те, що в процесі професійного розвитку особистості відбувається формування базових професійних образів, до яких віднесено Образ Світу та Образ Я в контексті виконуваної професійної діяльності. Ці образи, виконуючи певну позитивну роль, наближують особистість до ціннісних та смислових реалій професійного життя в процесі її професійної ідентифікації, але водночас вони мають тенденцію до протидії щодо зміни своїх структур – і тим самим створюють певні перепони для подальшого саморозвитку, засвоєння нових соціальних та професійних ролей, знаходження нової соціальної та професійної ідентичності, породжуючи особистісний комплекс «протидії навчанню».
Посилання
Артемьева Е.Ю. Психосемантические методы описания профессии / Е.Ю. Артемьева, Ю.Г. Вяткин// Вопросы психологии. – 1986. – №3. – С.127–133.
Быльченко М.В. Особенности формирования идентичности
в юношеском возрасте: [Электронный ресурс] / М.В. Быльченко //Психологические исследования: электрон. науч.
журн. – 2009. – №4(6). –URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 21.09.2014 г.)
Диагностика познавательных способностей: Методики и
тесты: Учебное пособие / Отв. ред. В.Д. Шадриков. – М.:
Академический Проект, 2009. – 533 с.
Ермолаева Е.П. Психология социальной реализации профессионала / Е.П. Ермолаева. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2008. – 347 с.
Зеер Э.Ф. Психология профессий / Э.Ф. Зеер. – М.: Академический проект, Фонд «Мир», 2006. – 336 c.
Зеер Э.Ф. Психология профессионального развития /
Э.Ф.Зеер. – М.: Издательский центр «Академия», 2007. –
с.
Каплун І.В. Когнітивний компонент у структурі професійної ідентичності майбутніх фахівців технічного профілю /
І.В. Каплун // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка/ – Тернопіль : [б. в.], 2013. – Сер.: педагогіка. – № 1. –
С. 44-49.
Князев Г.Г. Адаптация русскоязычной версии «Опросника
эмоционального интеллекта» / Г.Г. Князев, Л.Г. Митрофанова, О.М. Разумникова, К. Барчард // Психологический
журнал. – 2012. – Т.33. – № 4. – С. 112-120.
Молчанова Л.Н. Критериально-функциональное содержание профессиональной идентичности у педагогов высшей
школы с учётом удовлетворённости профессиональной деятельностью / Л.Н. Молчанова // Педагогическое образование в России. – 2011. – №2. – С. 87-94.
Падун М.А. Психическая травма и картина мира: Теория,
эмпирия, практика / М.А. Падун, А.В. Котельникова. – М.:
Изд-во «Институт психологии РАН», 2012. – 206 с.
Реньш М.А. Профессиональный стаж как фактор становления профессиональной идентичности: [Электронный
ресурс] / М.А. Реньш, А.В. Лесик // Психологические исследования: электрон. науч. журн. – 2011. – № 3(17). –
URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 21.09.2014 г.)
Ромм М.В. Адаптация личности в социуме: Теоретикометодологический аспект / М.В. Ромм. – Новосибирск:
Наука. Сибирская издательская фирма РАН, 2002. –
с.
Туриніна О.Л. Практикум з психології: Навч. посіб. /
О.Л. Туриніна. – К.: МАУП, 2007. – 328 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.