Трансгресивне «Я» у структурі самосвідомості особистості

Автор(и)

  • К.І. Фоменко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25p

Ключові слова:

трансгресивне «Я», трансгресія, губристична мотивація, самореалізація, самоствердження, самоефективність, саморозвиток, самосвідомість.

Анотація

У статті наведено поняття трансгресії як свідомих актів, що обумовлюють рух уперед, прагнення розширити свій світ, створити нові матеріальні і символічні цінності, розвивати науку, техніку, мистецтво та організаційну діяльність. Показано, що трансгресивний розвиток особистості є різностороннім і визначає трансгресивну творчу й експансивну діяльність людини. Розкрито термін «трансгресивне Я», під яким у вітчизняній психології розуміється «Своє інше Я», що утворює істинне, досконале «Я». Розвиток трансгресивного «Я» передбачає саморозвиток самосвідомості особистості, який здійснюється через самоствердження, самореалізацію та самоефективність. Першим, пусковим процесом у послідовності саморозвитку та розвитку самосвідомості особистості є самоствердження. Встановлено, що відповідно до трансгресивної концепції самоствердження становить підгрунтя губристичної мотивації особистості, яка розуміється як стійке прагнення людини до підкріплення та підвищення самооцінки і власної важливості, є прагненням людини до ствердження та росту особистісної самозначущості. У статті підкреслюється, що процес самоствердження має мотиваційну природу, реалізується через систему уявлень особистості про себе (самосвідомість) і спрямованість (сукупності провідних потреб, мотивів і ціннісних орієнтацій), передбачає досягнення самоцінності, статусного положення, продуктивну діяльність, а також у протиставленні свого «Я» іншим. Другим процесом та ознакою саморозвитку є самоефективність як почуття самоповаги та власної гідності, а також реальна компетентність особистості у вирішенні життєвих проблем, інтегральна здатність бути компетентним, відповідати вимогам суспільства. Встановлено, що особистість досягає самоефективності в результаті позитивного самоствердження. Зроблено висновок, що завершальним процесом розвитку самосвідомості і становлення трансгресивного «Я» є самореалізація, під якою розуміється вища свідома і цілеспрямована форма саморуху особистості; прагнення і результат самовдосконалення; внутрішній, суб’єктивний смисл діяльності особистості; рушійна сила розвинутої особистості, яка спонукає та спрямовує її діяльність.

Посилання

Адлер А. Практика и теория индивидуальной психологии /

А. Адлер; пер. с англ. А. Боковикова. – М.: Академический

проспект, 2007. – 240 с.

Бандура А. Теория социального научения / А. Бандура. –

СПб.: Евразия, 2000. – 320 с.

Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання: наук.-метод.

посіб. / І. Д. Бех; Ін-т змісту і методів навчання. – К., 1998. –

с.

Галажинский Э. В. Системная детерминация самореализации личности. дис.... докт. психол. наук / Э. В. Галажинский. – Барнаул, 2002. – 260 с.

Деркач А.А. Самореализация – основание акмеологического развития : монография / А.А. Деркач, Є.В. Сайко. – М. :

МПСИ, 2010. – 224 с.

Євченко І. Теоретичний аналіз проблеми самоствердження

особистості / І. Євченко. – Вісник КНТЕУ. – № 4. –2012. –

С. 112 – 120.

Коган Л.Н. Человек и его судьба: [Текст] / Л.Н. Коган. – М.:

изд-во «Мысль», 1988. – 283 с.

Козелецкий Ю. Человек многомерный (психологические

эссе) / Юзеф Козелецкий. – К.: Лыбидь, 1991. – 288 с.

Козлов В.В. Духовная психология: в поисках изначального/

В.В. Козлов. – М., 2000 – 95 с.

Коростылева Л. А. Уровни самореализации личности / Л. А.

Коростылева// Психологические проблемы самореализации

личности / Под ред. Е. Ф. Рыбалко, Л. А. Коростылевой.

Вып. 4. – СПб., 2000. – С. 232-239.

Костюк Г. С. Избранные психологические труды / Григорий

Силович Костюк. – М. : Педагогика, 1988. – 304 с.

Крижановська З. Самореалізація людини як запорука її саморозвитку / З. Крижановська // Соціальна психологія :

Український науковий журнал. – 05/2009. – N3. – С. 95-100.

Кучеренко С. В. Розвиток самосвідомості осіб юнацького

віку засобами колірного тренінгу [Текст] : автореферат...

канд. психол. наук, спец.: 19.00.07 – педагогічна та вікова

психологія / С. В. Кучеренко. – К. : Держ. вищий навч. заклад «Ун-т менеджменту освіти», 2011. – 20 с.

Леонтьев Д.А. Самореализация и сущностные силы человека // Психология с человеческим лицом: гуманистическая

перспектива в постсоветской психологии / Под ред. Д. А. Леонтьева, В. Г. Щур. – М. : Смысл, 1997. – С. 156-176.

Мартынюк И.О. Диалектика целеполагания и самореализации в процессе формирования культуры жизни личности /

И.О. Мартынюк // Культура жизни личности : (Пробл.теории и методологии социал.- психол. исслед.) / Л.В. Сохань,

В.А. Тихонович, Е.А. Донченко и др. – Киев: Наук. думка,

– С. 59-74.

Никитин Е.П. Феномен человеческого самоутверждения / Е.П. Никитин, Н.Е. Харламенкова. – СПб., 2000. –

с.

Петровский А. В. Я: конфигурации артефакта / А.В. Петровский // Культурно-историческая психология. – 2014. –

Том 10, №1. – С. 63-78.

Ситнікова Н. Є. Соціальне самоствердження особистості

старшокласників за умов системної диференціації навчання: монографія / Н. Є. Ситнікова. – Тернопіль: Економічна

думка, 2004. – 138 с.

Юнг К.Г. Бог и бессознательное / К.Г. Юнг. – М. : Олимп,

– 480 с.

Kozielecki J. Psychotransgresjonalizm. Nowy kierunok

psychologii / Józef Kozielecki. – Warszawa: ĩak, 2001. –

s.

##submission.downloads##

Як цитувати

Фоменко, К. (2019). Трансгресивне «Я» у структурі самосвідомості особистості. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (26). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%p