Особливості соціально-перцептивного аспекту образу «Я» користувачів соціальних мереж

Автор(и)

  • О.А. Чеканська

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25p

Ключові слова:

соціальні мережі, образ «Я», соціально-перцептивний аспект, самопізнання, спілкування, особистість, егоцентричність, Інтернет.

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз особливостей соціально-перцептивного аспекту образу «Я» користувачів соціальних мереж. З’ясовано, що уявлення людини про себе певною мірою залежать від ступеня її зануреності у мережеві комунікації. Чим більше людина приділяє уваги віртуальному спілкуванню та оцінкам себе іншими через інтернет-комунікації, тим більше це впливає на соціально-перцептивний аспект її образу «Я». Показано, що соціальні мережі слугують інструментами створення бажаного образу «Я», а спілкування з іншими людьми через призму створеного образу впливає на уявлення людини про себе і про те, якою її сприймають оточуючі. А від цього залежить реальне життя людини, її самоставлення. Виявлено, що причини зануреності у простір мережевих комунікацій є різні – від самотності та потреби у спілкуванні до потреби у визнанні та бажання справити враження. У результаті експериментального дослідження встановлено, що серед усіх досліджуваних – більшість є звичайними користувачами мережевих комунікацій, усі інші – схильні до залежності від соціальних мереж, а залежних виявлено не було. Досліджено, що відповідність між оцінкою себе та уявленням про оцінку інших частіше зустрічається у звичайних користувачів мережевих комунікацій, в активних користувачів така відповідність спостерігається нечасто. З’ясовано, що більшість користувачів соціальних мереж мають низький рівень стійкості соціального «Я» та відчувають на собі сильний вплив авторитетних персон. Визначено, що загалом користувачі соціальних мереж характеризуються в більшій мірі адекватною самооцінкою, невисоким ступенем егоцентричності, прагненням бути серед групи, ідентифікацією себе з її членами та складністю Я-концепції.

Посилання

Абдуллин А. Г. «Образ Я» как предмет исследования в зарубежной и отечественной психологии: [Электронный ресурс] / А.Г. Абдуллин, Е.Р. Тумбасова. – Режим доступа:

http://cyberleninka.ru/article/n/obraz-ya-kak-predmetissledovaniya-v-zarubezhnoy-i-otechestvennoy-psihologii.

Головин С.Ю. Словарь практического психолога / С.Ю. Головин. – Минск: Харвест, 1998. – 800 с.

Дегтярьов В. Соціальні мережі: загроза чи нові можливості

для бізнесу [Електронний ресурс] / В. Дегтярьов. – Режим доступу: http://www.management.com.ua/tend/tend188.html.

Медведева И. А. Способы создания образа «Я» в виртуальном дискурсе / И.А. Медведева // Вестник Челябинского

государственного университета. – Челябинск, 2012. – Вып.

– С. 65-68.

Титаренко Т. М. Сучасна психологія особистості / Т.М. Титаренко. – К.: Марич, 2009. – 232 с.

Чумакова В. А. Психологические особенности интернеткоммуникаций в социальных сетях / В.А. Чумаков. – М.:

Молодой ученый, 2013. – С. 451-453.

Шапарь В.Б. Практическая психология. Инструментарий /

В.Б. Шапарь, А.В. Тимченко, В.Н. Швыдченко. – Ростов

н/Д: Феникс, 2002. – 688 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Чеканська, О. (2019). Особливості соціально-перцептивного аспекту образу «Я» користувачів соціальних мереж. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (26). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%p