Психологічні особливості формування моторносилових навичок старшокласників на заняттях з фізичної культури

Автор(и)

  • В.А. Шинкарюк

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%25p

Ключові слова:

моторно-силові навички, старшокласники, динаміка формування навичок, штучна варіативність рухів, образ дії

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування моторних навичок, у виконанні яких провідним є фізична якість «сила». Розкрито вплив сили нервової системи учнів старших класів на динаміку формування моторно-силових навичок. Встановлено, що на етапі формування уявлень про рухов дії перевагу отримують учні зі слабкою нервовою системою. Визначено психологічні особливості ставлення старшокласників до фізичних якостей. Вказано, що ставлення особистості, яке характеризує ступінь інтересу, силу емоцій і бажань щодо якості сили, може спонукати старшокласників до активності в педагогічному процесі її розвитку та формування моторно-силових навичок. Встановлено, що основними мотивами занять фізичною культурою і спортом в ранньому юнацькому віці є прагматичні бажання впевнено почувати себе в соціальному середовищі завдяки добре розвиненим фізичним якостям і волі. Показано, що систематичні заняття учнів старших класів у секціях силового триборства змінюють їх особистісні риси. Зроблено висновок, що з підвищенням спортивної кваліфікації та зі збільшенням стажу занять у спортивній секції зростають вольові якості особистості, що супроводжуються зростанням впевненості в собі, схильністю розраховувати на власні сили, незалежністю. Збільшується рівень самооцінки та самоповаги, а показники екстравертованості дещо знижуються. Проте, отримані результати швидше характеризують спортсменів високого класу як особистостей з меншою імпульсивністю і більшим спокоєм емоційних реакцій, ніж більш інтравертованих чи менш активних. Показник особистісної тривожності також суттєво знижується. Отже, довготривалі специфічні умови діяльності в силовому триборстві змінюють не тільки рівень фізичної підготовленості, а й особистісні риси юнаків.

Ключові слова: 

Посилання

Бахчанян Г. С. Залежність психологічних характеристик

студентів від їхньої професійно-спортивної орієнтації /

Г. С. Бахчанян // Педагогіка і психологія. – 1998. – № 3. –

С. 133-137.

Бернштейн Н. А. Физиология движений и активность /

Н.А. Бернштейн; под ред. О. Г. Газенко, изд. подгот.

И. М. Фейенберг. – М.: Наука, 1990. – 495 с.

Бех І. Д. Психологічні джерела виховної майстерності: навчальний посібник / І. Д. Бех. – К.: Академвидав, 2009. –

с.

Максименко С. Д. Рефлексія проблем розвитку в психології / С. Д. Максименко // Психологія і суспільство. – 2001. –

№ 3. – С. 4-22.

Малхазов О. Р. Психологія та психофізіологія управління

руховою діяльністю: монографія / О. Р. Малхазов. – К.: Євролінія, 2002. – 320 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Шинкарюк, В. (2019). Психологічні особливості формування моторносилових навичок старшокласників на заняттях з фізичної культури. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (26). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-26.%p