Нормативна криза фахової готовності: психологічні особливості переживання

Автор(и)

  • В.В. Мосійчук

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25p

Ключові слова:

кризи фахового навчання, криза апробації, криза фахової готовності, переживання, професійно спрямована фрустрованість, тривожність, емоційний супровід фахового навчання, учбово-професійна самореалізація.

Анотація

Представлено результати емпіричного дослідження психологічних особливостей такої нормативної кризи професійного становлення майбутніх психологів, як криза фахової готовності. Обґрунтовано, що інтерес до цієї нормативної кризи викликаний тим, що саме ця криза відрізняється від інших найбільш виразними симптомами, що само по собі вже свідчить про глибину її переживання. Показано, що ця криза пов’язана з певними переломними моментами фахового навчання, а саме: з очікуваннями студентами-випускниками важливих життєвих випробувань (державних іспитів, на яких необхідно демонструвати знання, що засвоюються протягом всього навчання та пошук роботи, пошук свого місця в житті і професії, необхідність самостійно ухвалювати відповідальні рішення). Визначено, що ці очікування суттєво підвищують тривожність і знижують особистісну та професійну самооцінку студента. Констатовано, що: у більш ніж третини студентів-психологів виявлено ознаки деструктивного переживання кризи фахової готовності, а саме – високий рівень професійної фрустрованості; майже половина випускників оцінюють свій рівень готовності до майбутньої професійної діяльності як низький (в це поняття готовності студенти вкладають, перш за все, мотиваційний компонент); у загальному емоційному супроводі фахового навчання студентів-випускників частка позитивних емоцій є незначною; наявність негативних переживань (в першу чергу, тривоги) свідчить про існування кризових моментів, які і супроводжуються цими негативними переживаннями. Зроблено висновки, що такі переживання найчастіше є бар’єром, котрий заважає реалізації задуманого, а також призводять до деформації професійної мотивації та ускладнення учбово-професійної самореалізації.

Посилання

Василюк В. Ф. Психология переживания: анализ преодоления критических ситуаций / Федор Ефимович Василюк. –

М. : Изд-во МГУ, 1984. – 200 с.

Лановенко Ю. І. Психологічні особливості переживання

суб’єктом юнацької кризи : дис. ... канд. психол. наук :

00.07 / Юлія Іванівна Лановенко. – К., 2005. – 217 с.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / Алексей

Николаевич Леонтьев. – М. : Политиздат, 1977. – 304 с.

Максименко С. Д. Генезис существования личности / Сергей

Дмитриевич Максименко. – К. : Изд-во ООО «КММ», 2006. –

с.

Поваренков Ю. П. Психологическое содержание профессионального становления человека / Ю. П. Поваренков. – М. :

Изд-во УРАО, 2002. – 160 с.

Поливанова К. Н. Психологический анализ кризисов возрастного развития / К. Н. Поливанова // Вопросы психологии. – 1994. – № 1. – С. 61–69.

Столярчук О. А. Дослідження динаміки криз фахового навчання майбутніх учителів / О. А. Столярчук // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. – Кривий Ріг,

– Вип. 29. – С. 305–311.

Шнейдер Л. Б. Профессиональная идентичность: теория, експеримент, тренинг / Л. Б. Шнейдер. – М. : Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж : Издательство НПО «МОДЭК», 2004. – 600 с. – (Учебное пособие).

Эмоциональная регуляция учебно-познавательной деятельности /Под ред. А.Я. Чебыкина. – М., 1988. – 254 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Мосійчук, В. (2019). Нормативна криза фахової готовності: психологічні особливості переживання. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (25). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p