Психологічний аналіз комп’ютерно-опосередкованої комунікації
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25pКлючові слова:
комп’ютерно-опосередкована комунікація, соціальні взаємодії, теорії відфільтрованих сигналів, теорія соціальної присутності, комунікаційні медіа, теорія про брак сигналів соціального контексту, сигнали індивідуальності, нормативна поведінка, теорія медіа-збагачення.Анотація
У статті проаналізовано комп’ютерно-опосередковані комунікації з психологічної точки зору. Описано групу теорій відфільтрованих сигналів, зокрема теорію соціальної присутності, теорію про брак сигналів соціального контексту та теорію медіа-збагачення. Постулюється через теорію соціальної присутності, що комунікаційні медіа різняться своєю здатністю передавати класи невербальної комунікації на додаток до вербального змісту. Чим меншу кількість знакових систем підтримує певна медіа-система, тим менше відчуття емоційної теплоти та залучення, причетності мають стосовно один одного користувачі цієї системи. Розглянуто теорію про брак сигналів соціального контексту, засновану на припущенні, що комп’ютерно опосередковані комунікації виключають сигнали індивідуальності та нормативної поведінки, що їх взаємодія «лицем до лиця» передає невербально. В теорії медіа-збагаченості стверджено, що є кореляція між ситуацією двозначності повідомлення та багатством середовища, у якому воно передається. Визначено концепт медіа-збагаченості теоретично чотирма вимірами: кількість знакових систем, підтримуваних медіа-середовищем; негайність зворотнього зв’язку, забезпечувана медіа-середовищем; потенціал для розмовного стилю мовлення; рівень персоналізованості повідомлення. Доведено, що другим ядерним концептом моделі медіа- збагаченості є ситуація двозначності повідомлення. Проаналізовано аргументи та дослідження як на користь наведених теорій, так і з точки зору їх критики. Історія суперечностей між тим, що було досліджено в теоріях відфільтрованих сигналів, та більш просоціальними ефектами комп’ютерно-опосередкованих комунікацій може бути пояснена частково методологічними складнощами дослідження взаємодії у комп’ютерно-опосередкованих комунікаціях.
Посилання
Amichai-Hamburger, Y. The social net: Understanding human
behavior in cyberspace / Y. Amichai-Hamburger . – Oxford,
UK: Oxford University Press., 2005. – 296 р.
Baym N. K. Personal connections in the digital age /
N. K. Baym. – Cambridge, UK: Polity Press, 2010. –
р.
Boyd D. Why youth V social network sites: The role of
networked publics in teenage social life / D. Boyd. // Youth,
identity, and digital media Cambridge: MIT Press, – 2007. –
РP. 119-142.
Culnan M. J. Information technologies / M. J. Culnan,
M. L. Markus. // Handbook of organizational communication:
An interdisciplinary perspective – Newbury Park, CA: Sage. –
– РР. 420-443.
Daft R. L. Organizational information requirements, media
richness and structural design / R. L. Daft, R. H. Lengel //
Management Science. Vol. 32. – 1986. – РP. 554-571.
Heino R. D. Relationshopping: Investigating the market
metaphor in online dating / R. D. Heino, N. B. Ellison,
J. L. Gibbs // Journal of Social and Personal Relationships.
Vol. 27. – 2010. – PР. 427-447.
Joinson A. The Oxford handbook of Internet psychology /
A. Joinson, K. McKenna, T. Postmes, U. – D. Reips. – Oxford,
UK: Oxford University Press, 2007. – 508 р.
Katz J. E. Social consequences of Internet use: Access,
involvement, and interaction / J. E. Katz, R. E. Rice. –
Cambridge: MIT Press, 2002. – 460 р.
Konijn E. A. Mediated interpersonal communication /
E. A. Konijn, S. Utz, M. Tanis, S. B. Barnes. – New York:
Routledge, 2008. – РР. 309–330.
Scott C. R. A whole-hearted effort to get it half right: Predicting
the future of communication technology scholarship /
C. R. Scott // Journal of Computer-Mediated Communication.
Vol. 14. – 2009. – РP. 753-757.
Short J. A. The social psychology of telecommunication /
J. A. Short, E. Williams, B. Christie. – Chichester : John Wiley,
Siegel J. Group processes in computer-mediated communication / J. Siegel, V. Dubrovsky, S. Kiesler, T. W. Mcguire //
Organizational Behavior and Human Decision Processes.
Vol. 37. – 1986. – PР. 157-187.
Yzer M. C. New communication technologies, old questions /
M. C. Yzer, B. G. Southwell // American Behavioral Scientist.
Vol. 25. – 2008. – P. 8-20.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.