Компетентність особистості на когнітивному рівні

Автор(и)

  • О.В. Савченко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25p

Ключові слова:

компетентність, індивідуальний досвід, репрезентація, знання, вміння, емоційні враження, стратегії розв’язання задачі, ресурси.

Анотація

В статті запроваджено підхід, що аналізує компетентність особистості через категорію індивідуального досвіду. Автор визначає компетентність особистості як складне інтегративне утворення зрілої психіки, що має три рівні сформованості: когнітивний, метакогнітивний та особистісний. У роботі визначено функції, що виконує компетентність у процесі застосування індивідуального досвіду особистості: інтеграція властивостей особистості, що придбані в ході застосування досвіду; формування адекватної моделі ситуації; регуляція активності суб’єкта в процесі розв’язання задач; поширення мережі смислових зв’язків особистості. Компетентність особистості на когнітивному рівні – система новоутворень, що формується в процесі вирішення задач при застосуванні наявної системи когнітивних ресурсів. Була запропонована модель когнітивного досвіду, що представлена трьома рівнями аналізу: актуальне функціонування, рівень фіксованих структур та рівень потенційних структур (компетентність). У роботі компетентність розглядається як побічний продукт інтелектуальної (мисленнєвої) діяльності, що формується в процесі розв’язання суб’єктом задач на основі застосування раніше отриманої інформації, сформованих умінь та навичок. Були визначено основні структури компетентності на когнітивному рівні: система знань стосовно певної змістовної області (відповідає когнітивному компоненту досвіду), система вмінь розв’язувати задачі (операційний аспект), система критеріїв оцінки результату (емоційно-мотиваційний аспект), когнітивні стратегії розв’язання задачі (поведінковий аспект). Автор припустив, що функціонування сформованих структур сприятиме оптимізації процесу розв’язання задач, інтеграції різнорівневих ресурсів суб’єкта та розвиненню всієї динамічної системи індивідуального досвіду.

Посилання

Ван Дейк Т. А. [Ситуационные модели] / Т. А. ван Дейк //

Психология социальных ситуаций / Сост. и общая редакция

Н. В. Гришиной. – СПб.: Питер, 2001. – С. 226-235. – (Серия

«Хрестоматия по психологии»).

Веккер Л. М. Психические процессы. Мышление и интеллект / Л. М. Веккер. – Т.2. – Л.: Изд-во Ленингр. ун-та.,

– 340 с.

Головань М. С. Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду: [Електронний ресурс] / М. С. Головань //

Вища освіта України. – 2008. – №3. – C. 23-30. – Режим доступу: http://www.uabs.edu.ua/images/stories/docs/K_VM/

Holovan_03.pdf.

Євдокимова Н. О. Професійний досвід як суб’єктивнопсихологічна реальність: [Електронний ресурс] / Н. О. Євдокимова. – Режим доступу: http://esteticamente.ru/portal/

Soc_Gum/VKhnpu_psykhol/2009_31/7.html.

Засєкіна Л. В. Структурно-функціональна організація інтелекту / Лариса Володимирівна Засєкіна. – Острог: Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2005. – 370 с.

Смульсон М. Л. Психологія розвитку інтелекту: Монографія / Марина Лазарівна Смульсон. – К. : Нора-Друк, 2003. –

с.

Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность / Х. Хекхаузен. –

СПб. : Питер; М. : Смысл, 2003. – 860 с. – (Серия «Мастера

психологии»).

Холодная М.А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования / М. А. Холодная. – СПб.: Питер, 2002. – 272 с. –

(Серия «Мастера психологии»).

##submission.downloads##

Як цитувати

Савченко, О. (2019). Компетентність особистості на когнітивному рівні. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (25). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p