Теоретико-методологічні засади розуміння психомоторної активності суб’єкта

Автор(и)

  • А.І. Шинкарюк

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25p

Ключові слова:

активність, психомоторика, рівні побудови рухів, відображення, психіка, суб’єкт.

Анотація

У статті констатовано, що загальні якості матерії – рух і відображення реалізуються у взаємодії, а їх розвиток створив умови для психічного відображення. Підкреслено, що універсальність рухів одухотворного тіла повинна бути покладена в основу психологічного вивчення природи психіки, а психічна діяльність є вищим проявом психічної активності, яка в своєму розвитку як форма відображення і саморегуляції приходить на зміну біологічній формі. Моторика визнається тим містком, який поєднує матеріальне та ідеальне, об’єктивний світ і суб’єктивну психіку, нервово-фізіологічне і психічне. Здійснено аналіз взаємовпливу еволюції моторних можливостей і активності психіки в філо-, онто- і патогенезі суб’єкта як теоретико- методологічної основи розуміння психомоторної активності людини. Запропоновані теоретико-експериментальні підходи до вивчення проблеми взаємовпливу моторики і психіки в структурі рівнів побудови рухів. Обґрунтовано нероздільну єдність моторних, пізнавальних і емоційних виявів психіки дитини. Доведено, що в діях породжується психіка, зливаються чуттєві враження, що є внутрішніми та ініціюють активність, і чуттєві враження, що породжуються зовнішніми впливами. Головним показником здатності керування власними діями визнається спроможність розрізняти, диференціювати мінімальні зміни кінематичних і динамічних характеристик рухів на основі орієнтувально-пошукової активності. Висвітлено, що за умов ненормативного розвитку зменшується інтенційна та процесуальна активність суб’єкта. Проте, ненормативний розвиток тільки утруднює психомоторну активність людини в структурі рівнів побудови рухів, а не спростовує принцип її саморозгортання та самотворення.

Посилання

Бернштейн Н. А. О построении движений / Н. А. Бернштейн. – М. : Медгиз, 1947. – 255 с.

Бернштейн Н. А. Очерки по физиологии движений и физиологии активности / Н. А. Бернштейн. – М. : Медицина,

– 349 с.

Давыдов В. В. Принцип развития в психологии / В. В. Давыдов, В. П. Зинченко // Вопросы философии. – 1980. –

№ 12. – С. 47-60.

Клименко В. В. Механізми психомоторики людини /

В. В. Клименко. – К. : КМІУВ імені Бориса Грінченка,

– 192 с.

Клименко В. В. Психофізіологічні механізми праксису людини : монографія / В. В. Клименко. – К. : Видавничий дім

«Слово», 2013. – 640 с.

Крупнов А. И. Психологические проблемы исследования

активности человека / А. И. Крупнов // Вопросы психологии. – 1984. – № 3. – С. 25-33.

Лазуренко С. І. Розвиток психомоторних якостей студентів технічних ВНЗ : [монографія] / С. І. Лазуренко. – К. : ДП Інформаційно-аналітичне агентство, 2010. –

с.

Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики / А. Н. Леонтьев. – М. : Издательство АПН РСФСР, 1959. – 573 с.

Малхазов О. Р. Психологія та психофізіологія управління

руховою діяльністю: монографія / О.Р. Малхазов. – К.: Євролінія, 2002. – 320 с.

Озеров В. П. Психомоторные способности человека /

В. П. Озеров. – Дубно : Феникс + , 2002. – 320 с.

Осницкий А. К. Проблемы исследования субъектной активности / А. К. Осницкий // Вопросы психологии. – 1996. –

№ 1. – С. 5-19

Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – М. : Педагогика, 1973. – 424 с.

Татенко В. А. Психология в субъектном измерении / В. А. Татенко. – К. : Просвіта, 1996. – 287 с.

Хайкин В. Л. Активность (характеристики и развитие) / В.

Л. Хайкин. – М. : Моск. психол.-соц. ин-тут; Воронеж : Издво НПО «МОДЭК», 2000. – 448 с.

Шинкарюк А. І. Психомоторно-рівнева структура активності та свободи суб’єкта / А. І. Шинкарюк. – Кам’янецьПодільський : Оіюм, 2005. – 448 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Шинкарюк, А. (2019). Теоретико-методологічні засади розуміння психомоторної активності суб’єкта. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (25). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%p