Вплив критичного мислення на становлення «Я-концепції» майбутнього офіцера
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-43.55-80Ключові слова:
критичне мислення, пізнавальні процеси, психологічні чинники, самооцінка, самовдосконалення, самосвідомість, професійний розвиток, майбутні офіцери, «Я-концепція», «Я-образ».Анотація
У статті проаналізовано особливості критичного мислення май-
бутнього офіцера, його структуру та характеристики. Виявлено, що
розвиток критичного мислення курсанта у процесі навчання обумов-
лений розвитком його творчої особистості, що передбачає здатність
до постановки проблемних питань і пошуку нестандартних шляхів
їх вирішення, врахування протилежних точок зору й толерантного
ставлення до опонента. Визначено психологічні чинники, які вплива-
ють на формування критичного мислення у курсантів під час навчання
у військовому закладі вищої освіти: потребово-мотиваційні (необхід-
ність вирішення проблемної задачі, інтерес до цієї задачі); когнітивні
(недостатність знань, досвіду); особистісні (самооцінка, рівень упев-
неності в собі, рівень домагань, комунікативний потенціал); ситуацій-
ні (екстремальна ситуація, обмеження часу, ресурсів). З’ясовано етапи
функціонування критичного мислення: зіткнення з проблемою; усунен-
ня ускладнень за допомогою наявних знань; вироблення нового способу
дії, що завершується осяянням – найважливішим моментом, оскільки
з’являється новий зміст порушеного питання; обґрунтування знайде-
ного рішення. Установлено, що критичне мислення як найвищий рівень
пізнавальної активності сприяє розвитку особистісних якостей май-
бутнього офіцера, розвиток пізнавальних процесів забезпечує ефек-
тивність навчальної діяльності, що впливає на формування професій-
ної самосвідомості курсанта. Розглянуто особливості становлення
професійної «Я-концепції» й етапи формування критичного мислення
в основних компонентах структур «Я-концепції» майбутнього офіце-
ра. Виявлено, що якісне входження в професійну діяльність стимулює
розвиток критичного мислення, що, в свою чергу, сприяє кращій пізна-
вальній активності курсанта, підвищує його самооцінку та впливає на
формування образу ідеального офіцера в його свідомості.
Посилання
Berns, R. (1986). Razvitie Ja-koncepcii i vospitanie [The development of self-concept and education]. Moskva [in Russian].
Boryshevskyi, M. Y. (2007). Rozvytok hromadianskoi spriamovanostі osobystostі v yunatskomu vіtsі [Development of civic orientation of the
person in the youth vice]. Kyiv : Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Hromova, N. M. (2015). Psykholohіchnі osoblyvostі ustanovky na krytychne myslennia [Psychological features of the installation on critical
thinking]. Aktualnі problemy psykholohіi – Actual problems of psychology, 27, 79–88. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/
appsuh_2015_10_27_9 [in Ukrainian].
Humeniuk, O. Ye. (2002). Psykholohіia Ya-kontseptsіi [Psychology of I-concepts]. Ternopil : Ekonomichna dumka [in Ukrainian].
Zotova, L. Je. (2015). Osobennosti Ja-koncepcii studentov-psihologov, charakterizujushchichsja vnutrilichnostnymi cennostnymi konfliktami
[Specificities of Self-conception of students-psychologists having intrapersonal conflicts of values]. Vestnik МGОU – Bulletin of Moscow State University. Series: Psychological Sciences, 3. Retrieved from https://DOI:10.18384/2310-7235-2015-3-76-84 [in Russian].
Kalamazh, R. V. (2010). Psykholohіia formuvannia profesіinoi Ya-kontseptsіi maibutnіkh yurystіv [Psychology of the formation of a professional I-concept of future lawyers]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv : IP name G. S. Kostiuk NAPU [in Ukrainian].
Kaliuzhna, Ye. M., & Dudko, A. O. (2016). Psykholohіchnі osoblyvostі formuvannia Ya-kontseptsіi u starshomu shkіlnomu vіtsі [Psychological
features of formation of self-consept in the senior school age]. Aktualnі problemy pedahohіky, psykholohіi ta profesіinoi osvіty – Actual
problems of pedagogy, psychology and vocational education, 1. Retrieved from http://journals.uran.ua/apppfo/article/view/59868 [in Ukrainian].
Kіrieieva, U. (2010). Psykholohіchnyi analіz Ya-kontseptsіi u kontekstі samosvіdomostі [Psychological Analysis of I-Concept in the Concept
of Selfconsciousness]. Psykholohiia і suspіlstvo – Psychology and society, 36, 120–130. Retrieved from http://pis.tneu.edu.ua/index.
php/pis/article/view/456 [in Ukrainian].
Klimov, E. A. (1996). Psihologija professionalа [Psychology of a professional]. Moskva : Izd-vо «Institut prakticheskoj psihologii» ; Voronezh : NPO «МОDJeK» [in Russian].
Kluster, D. (2005). Chto takoe kriticheskoe myshlenie? [What is critical thinking?]. Kriticheskoe myshlenie i novye vidy gramotnosti – Critical
thinking and new forms of literacy. Moskva : CGL [in Russian].
Kovalchuk, Yu. V. (2013). Psykholohіchnі osnovy doslіdzhennia profesіinoi Ya-kontseptsіi osobystostі ofіtsera operatyvno-rozshukovoho pіdroz dіlu DPS Ukrainy [Psychological principles of professional selfconcept of personality of officer of operational and investigational unit of the State Border Guard Service of Ukraine]. Pedahohіchnі ta psykholohіchnі nauky – Psychological and pedagogical sciences: Сollection of scientific article, 3, 301–312. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnapv_ppn_2013_3_33 [in Ukrainian].
Kozlova, N. V., & Shcheglova, M. S. (2015). Vzaimosvjaz’ urovnja kriticheskogo myshlenija i psihologicheskoj bezopasnosti studentov vysshej shkoly [The intercorrelation of critical thinking and psychological health of higher education students]. Sibirskij psihologicheskij zhurnal – Siberian Psychological Journal, 57, 34–49. Retrieved from https://DOI:10.17223/17267080/57/3 [in Russian].
Kokun, O. M. (2012). Psykholohіia profesіinoho stanovlennia suchasnoho fakhіvtsia [Psychology of professional formation of a modern specialist]. Kyiv : DP «Іnform.-analіt. ahentstvo» [in Ukrainian].
Kon, I. S. (1984). V poiskah sebja: Lichnost’ i eje samosoznanie [In search of yourself: Personality and self-awareness]. Moskva : Politizdat [in Russian].
Konarzhevska, V. І., & Sіrenko, A. Ye. (2017). Krytychne myslennia yak skladova formuvannia komunіkativnykh yakostei vіiskovoho lіdera
[Critical thinking as an integral part of formation of military leader’s communicative qualities]. Pedahohіka ta psykholohіia – Pedagogy and psychology: Сollection of scientific article, 58. Retrieved from https://doi.org/10.5281/zenodo.1117001 [in Ukrainian].
Konarzhevska, V. І. (2009). Formuvannia krytychnoho myslennia maibutnіkh ofіtserіv u protsesі profesіinoi pіdhotovky [Formation of critical
thinking of future officers in the process of training]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv : KhNPU [in Ukrainian].
Maksymenko, S. D. (1998). Osnovy henetychnoi psykholohіi [Fundamentals of Genetic Psychology]. Kyiv : NPTs «Perspektyva» [in Ukrainian].
Markova, A. K. (1996). Psihologija professionalizma [Psychology of professionalism]. Moskva : Znanie [in Russian].
Moskalets, V. P. (2014). Sutnіst іntelektu, myslennia, movlennia, svіdomostі yak psykhofunktsіonalnykh dannostei [Essence of Intelligence,
Thinking, Speaking, Consciousness as Psychofunctional Realias]. Psykholohіia і suspіlstvo – Psychology and society, 4, 114–131. Retrieved
from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psis_2014_4_11 [in Ukrainian].
Osiodlo, V. І. (2011). Rozvytok Ya-obrazu ofіtsera na rіznykh etapakh profesіinoho stanovlennia [Development of the I-image of an officer
at various stages of professional development]. Visnyk NADPSU. Psykholohіchnі nauky – Scientific bulletin NADPSU. Psychological sciences, 5. Retrieved from https://scholar.google.com.ua/scholar?c luster=9342936464153392747&hl=uk&as_sdt=0,5&sciodt=0,5 [in Ukrainian].
Pasіchnyk, І. D. (2013). Myslennia yak predmet psykholohіi [Thinking as a subject of psychology proceedings]. Naukovi zapusky. Seriia: Psykholohiia i pedahohika – Series: Psychology and Pedagogy, 25. Ostrog : Natsinalnyi universytet «Ostrozka akademiia» [in Ukrainian].
Sіrko, R. І. (2013). Struktura «Ja-kontseptsіi» studentіv-psykholohіv vyshchykh navchalnykh zakladіv Derzhavnoi sluzhby Ukrainy z nadzvychainykh sytuatsіi [A structure of the «I-concept» in the personality of students-psychologists in the higher educational establishments of Civil Service of Emergencies of Ukraine]. Nаukоvyi visnyk LDUVS. Serіia psykholohіchna – Psychological serial of Scientific
bulletin LDUVS, 2, 158–166. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvldu_2013_2_18 [in Ukrainian].
Sokol’skaja, M. V., & Korosteleva, I. K. (2018). Formirovanie Ja-koncepcii lichnosti professionala v processe uchebno-professional’noi
dejatel’nosti [I-concept of one’s Professional Identity: Formation in Class and at Work]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta – Bulletin of Kemerovo State University, 3, 121–128. Retrieved from https://doi.org/10.21603/2078- 8975-2018-3-121-128
[in Russian].
Stolin, V. V. (1983). Samosoznanie lichnosti [Self-consciousness of the person]. Moskva : MGU [in Russian].
Templ, Ch., Stіl, Dzh., & Meredіt, K. (1998). Rozvytok krytychnoho myslennia u navchannі rіznykh predmetіv: metodychna systema [Development of critical thinking in the study of various subjects]: methodical system. Kyiv : NMTs rozvytku krytychnoho ta obraznoho myslennia «Intelekt» [in Ukrainian].
Terno, S. O. (2015). Krytychne myslennia: stratehіi ta protsedury [Critical Thinking: Strategies and Procedures]. Naukovі pratsі іstorychnoho
fakultetu Zaporіzkoho natsіonalnoho unіversytetu – Scientific works of the historical faculty of Zaporizhzhya National University, 2, Issue
Retrieved from http://sites.znu.edu.ua/interactiv.edu.lab/Statti_z2012/Terno-CT-stretegies.pdf [in Ukrainian].
Terno, S. O. (2013). Osvіtnia praktyka krytychnoho myslennia [Critical Thinking educational practice]. Postmetodyka – Postmethodics, 6,
–8. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_6_4 [in Ukrainian].
Terno, S. O. (2011). Teorіia rozvytku krytychnoho myslennia – suchasna metodolohіchna osnova іstorychnoi osvіty [The theory of development of critical thinking is a modern methodological basis of historical education]. Retrieved from http://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp7/konf1/Terno.pdf [in Ukrainian].
Tihomirov, O. K. (1984). Psihologija myshlenija [Psychology of thinking]. Moskva : MGU [in Russian].
Tomchuk, M. І., & Ovcharenko, Yu. O. (2006). Psykholohіchnі osoblyvostі profesіinoi samosvіdomostі vіiskovosluzhbovtsіv [Psychological peculiarities of professional self-consciousness of servicemen]. Odesa : ORIDU NADU [in Ukrainian].
Tunіk, І. Yu. (2013). Psykholohіchne spryiannia rozvytku krytychnoho myslennia v osvіtnomu protsesі u vyshchykh vіiskovykh navchalnykh
zakladakh [Psychological assistance in the development of critical thinking in the educational process in higher military educational
institutions]. Naukovi pratsi MAUP. Ser.: Ekonomіchnі nauky. Psykholohіchnі nauky – Economic sciences. Psychological sciences:
Scientific works of MAUP, 2, 139–144. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npmaupe_2013_2_27 [in Ukrainian].
Tiahlo, O. V. (2008). Krytychne myslennia [Critical thinking]. Kharkіv : Osnova, 2008 [in Ukrainian].
Furman, A. V., & Kovalova, T. Ye. (2011). Katehorіalna matrytsia vzaiemozviazku obrazіv obiektyvnoi realnostі і psykholohіchnykh chynnykіv
samoaktualіzatsіi dorosloho [Categorical matrix of interrelation of images of objective reality and psychological factors of selfactualization
of an adult]. Psykholohіia і suspіlstvo – Psychology and society, 4, 42–54 [in Ukrainian].
Hachumian, T. I. (2005). Formuvannia krytychnoho myslennia studentіv vyshchykh navchalnykh zakladіv zasobamy іnformatsіinykh tekhnolohіi [Formation of Critical Thinking of Students of Higher Educational Institutions by means of Information Technologies] Extended
abstract of candidate’s thesis. Kharkiv : KhNPU [in Ukrainian].
Chesnokova, I. I. (1977). Problema samosoznanija v psihologii [The problem of self-consciousness in psychology]. Moskva : Nauka [in Russian].
Shadrikov, V. D. (1996). Psihologija dejatel’nosti i sposobnosti cheloveka [Psychology of human activity and abilities]. Moskva : Logos [in Russian].
Yahupov, V. V. (2011). Kompetentnіsnyi pіdkhіd do profesіinoi pіdhotovky maibutnіkh fakhіvtsіv u systemі profesіino-tekhnіchnoi osvіty [Competent approach to professional training of future specialists in the system of vocational education]. Nauk.-metod. zhurnal Kreatyvna
pedahohika. Akademiia mizhnarodnoho spivrobitnytstva z kreatyvnoi pedahohiky – Journal of Creative Pedagogy. Academy of International
Cooperation in Creative Pedagogy, 4, 28–35 [in Ukrainian].
Yamnytskyi, V. M. (2010). Profesіinyi rozvytok osobystostі v kontekstі psykholohіi zhyttietvorchostі [Рrofessional development of personality
in the context of psychology of life-creation]. Osvita rehionu – Education of the region, 4, 94–96 [in Ukrainian].
Azizi, M., Sedaghat, Z., & Direkvand-Moghadam, A. (2018). Effect of Critical Thinking Education on Problem Solving Skills and Self-Esteem
in Iranian Female Students. Journal of Clinical & Diagnostic Research, 12, Issue 1, 4–7. Retrieved from https://doi:10.7860/JCDR/2018/27993.11128.
Gibson, D. E. (2003). Developing the Professional Self-Concept: Role Model Construals in Early, Middle, and Late Career Stages. Organization
Science Published Online. Retrieved from https://doi.org/10.1287/orsc.14.5.591.16767.
Marsh, Herbert, W., Martin, & Andrew, J. (2011). Academic self-concept and academic achievement: Relations and causal ordering. British
Journal of Educational Psychology, 81 (1), 59–77. Retrieved from https://doi:10.1348/000709910X503501.
Marin, L. M., & Halpern, D. F. (2011). Pedagogy for developing critical thinking in adolescents: Explicit instruction produces greatest
gains. Thinking Skills and Creativity, 6, Issue 1, 1–13. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.tsc.2010.08.002.
Pilarska, A., & Suchańska, A. (2015). Self-Complexity and Self-Concept Differentiation – What Have We Been Measuring for the Past 30
Years? Current Psychology (New Brunswick, N. j.), 34, Issue 4, 723–743. Retrieved from https://doi:[10.1007/s12144-014-9285-7].
Paul, R. W. (1993). Critical Thinking: What Every Person Needs to Survive. А Rapidly Changing World. 38rd edition revisited. Santa Rosa,
CA, pp. 97–98.
Slameto, S. (2017). Critical thinking and its affecting factors. Jurnal Penelitian Humaniora, 18, № 2, 1–11. Retrieved from https://doi:
23917/humaniora.v18i2.5187.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.