Теоретичний аналіз проблеми механізмів розвитку духовної самосвідомості особистості в юнацькому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-24.%25pКлючові слова:
самосвідомість, механізми розвитку духовної самосвідомості, юнацький вік, саморозуміння, самоставлення, самоідентифікація, самореалізація, самоконтроль, самоуправління, совість, трансценденція.Анотація
До механіз-
мів розвитку базових компонентів духовної самосвідомості в юнацько-
му віці ми відносимо динамічні переходи процесів самоусвідомлення
від егоцентризму до децентрації, від самопізнання до саморозуміння
(основні в динаміці розвитку пізнавально-когнітивного компонента);
самоусвідомлені емпатичні вияви від співпереживання до співчуття,
від самоприйняття до самоставлення (основні для розвитку емоційно-
почуттєвого компонента); від ідентифікації через самоідентифікацію й
отримання зворотного зв’язку до самоактуалізації й самореалізації (ви-
значають динаміку розвитку поведінково-діяльнісного компонента);
рефлексивну спрямованість на самоконтроль, самоуправління, свідомі
вольові зусилля та совість (основні для розвитку мотиваційно-вольового
компонента). Механізм трансценденції при цьому потенційно задає на-
прям отримання трансперсональних переживань, створюючи умови для
перспективного переходу особистості на суб’єктно-трансцендентний рі-
вень розвитку.
Посилання
Акопов Г. В. Проблема сознания в российской психологии:
учебное пособие / Г. В. Акопов. – М.: Изд-во Московского
психолого-социального института; Воронеж: Изд-во НПО
«МОДЭК», 2004. – 232 с. – С. 35-199.
Бех І. Д. Виховання особистості: Сходження до духовності//
Наукове видання / І. Д. Бех. – К.: Либідь, 2006. – 272 с.
Булах І. С. Психологія особистісного зростання підлітка: мо-
нографія / І. С. Булах. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова,
– 340 с. – С. 65.
Буякас Т. М. О проблемах становления чувства самоидентич-
ности у студентов-психологов / Т. М. Буякас // Вестник Мос-
ковского университета. – Сер. 14. – 2000. – № 1. – С. 56-65.
Волков Б. С. Психология юности и молодости: Учебное по-
собие / Б. С. Волков. – М.: Академический прект: Трикста,
– 256 с.
Гуманістична психологія: Антологія: навч. посіб. [для студ.
вищ. навч. закл.]: В 3-х т. / за ред. Р. Трача, Г. Балла. – К.:
Унів. вид-во ПУЛЬСАРИ, 2005. – Т. 2: Психологія і духо-
вність: (Світоглядні аспекти гуманістично зорієнтованих на-
прямів у сучасній західній психоло гії) – 2005. – 279 с.
Идентичность: Хрестоматия/[сост. Л.Б. Шнейдер].–М.: Изд-
во Моск. псих.-соц. ин-та; Воронеж: Изд-во НПО «МОДЭК»,
– 272с. – С. 3-4.
Кон И. С. В поисках себя. Личность и ее самосознание / И. С.
Кон. – М.: Политиздат, 1984. – 335 с. – С. 332-333.
Максименко С. Д. Генезис существования личности / С. Д.
Максименко. – К.: «КММ», 2006. – 240 с.
Монахов С. В. Совестливость как показатель личностного
развития на рубеже перехода из подросткового в юношеский
возраст / С. В. Монахов // Мир психологии. – 2002. – № 2. –
С. 165-169.
Москалець В. П. Психологічні основи виховання духовності
в українській національній школі: автореф. дис. на здобуття
наук. ступ. докт. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна
та вікова психологія» / В. П. Москалець. – К., 1996. – 49 с.
Обуховский К. Галактика потребностей. Психология вле-
чений человека / К. Обуховский: [пер. с польск. С. Карпе-
нюк]. – СПб.: Издательство «Речь», 2003. – 296 с. – С. 80.
Колісник Олексій. Духовний саморозвиток особистості/
Олексій Колісник // Соціальна психологія №1, (15); Укра-
їнський центр політичного менеджменту / Гол. ред. Юрій
Шайгородський. – 2006. – С. 62-77.
Павловский В. В. Ювентология: проект интегративной на-
уки о молодежи / В. В. Павловский. – М.: Академический
проект, 2001. – 304 с.
Слободчиков В. И. Основы психологической антропо-
логии. Психология человека: Введение в психологию
субъективности: учеб. пос. для вузов / В. И. Слободчиков,
Е. И. Исаев. – М.: Школа-Пресс, 1995. – 384 с. – С. 177-180.
Спиркин А. Г. Сознание и самосознание / А. Г. Спиркин. –
М.: Политиздат, 1972. – 303 с. – С. 143.
Ставицька С. О. Довіра до себе як психологічний механізм
реалізації творчої особистості / С. О. Ставицька // Науковий
часопис НПУ імені М. П. Драгоманова: Серія № 12: Психоло-
гія: зб. наук. праць / відп. ред. Л. В. Долинська. – К.: НПУ
імені М. П. Драгоманова, 2005. – № 6 ( 30). – Ч.1. – 400с. – С.
-204.
Татенко В. О. Володимир Андрійович Роменець (1926-1998):
життя як вчинок і подія / В. О. Татенко, Т. М. Титаренко //
Історія психології ХХ століття: навч. посіб. / В. А. Роме-
нець, І. П. Маноха. – К.: Либідь, 1998. – 992 с.
Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за меж-
ами буденності / Т. М. Титаренко. – К.: Либідь, 2003. – 376 с.
Чамата П. Р. Самосвідомість та її розвиток у дітей / П. Р. Ча-
мата. – К.: Знання, 1965. – 48 с. – С.45-46.
Шимановский Д. С. Самосознание в структуре нравственной
деятельности личности / Д. С. Шимановский // Вопросы фи-
лософии. – 1984. – № 3. – С. 93-101.
Эриксон Э. Идентичность. Теоретическая интерлюдия //
Психология самосознания / Э. Эриксон. – Самара: И. Дом
«Бахрах – М», 2000. – С. 503.
Kroplewski Z. Czlowiek w kryzysie tozsamosci. W. drodze,
/1993. – S. 42-50.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.