Конструювання життєвої перспективи крізь призму ситуації інвалідності
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pКлючові слова:
життєва перспектива, життєвий світ, життєва ситуація, індивідуальне сприйняття ситуації, ситуативний підхід, часова перспектива майбутнього, особа з інвалідністю.Анотація
Проаналізовано особливості життєвої пер-
спективи як динамічного компонента в структурі особистості. Визначе-
но детермінанти конструювання життєвого шляху осіб з інвалідністю,
серед яких провідним чинником є життєва ситуація, в котрій перебу-
вають люди з обмеженими фізичними можливостями. Здійснено аналіз
підходів до означення ситуації в психології та роль життєвої ситуації на
динаміку та побудову життєвої перспективи і життєвого світу осіб з ін-
валідністю. Проаналізовано об’єктивні та суб’єктивні параметри ситуа-
ції, значення критичної ситуації в житті осіб з вродженою інвалідністю.
Посилання
Анцыферова Л.И. Личность в трудных жизненных услови-
ях: переосмысливание, преобразование ситуации и психо-
логическая защита / Л.И. Анцыферова // Психологический
журнал. – 1994. – Т.15, № 1. – С. 126-130.
Белан Е.А. Жизненная ситуация как необходимое условие
реализации активности личности / Е.А. Белан // Ярослав-
ский педагогический вестник. – 2011. – № 2, Т.2. – С. 227-
Битюцкая Е.В. Трудная жизненная ситуация: критерии ког-
нитивного оценивания / Е.В. Битюцкая // Психологическая
наука и образование. – 2007. – № 4. – С. 87-93.
Бурлачук Л.Ф. Психология жизненных ситуаций /
Л.Ф. Бур лачук, Е.Ю. Коржова. – М. : Российское педагоги-
ческое агентство, 1998. – 263 с.
Василюк Ф.Е. Психология переживания. Анализ преодоле-
ния критических ситуаций / Ф.Е. Василюк. – М. : Издатель-
ство Московского университета, 1984. – 200 с.
Волкова Н.В. Ситуационный подход в психологии: теория и
практика изучения смысложизненных ориентации педаго-
гов. [Цит. 2013, 10 вересня]. – Электр. ресурс. – Режим до-
ступа: http://hpsy.ru.
Гордеева Т. О. Теория самодетерминации: настоящее и буду-
ще. Часть 1: Проблемы развития теории [Цит. 2013, 20 жов-
тня]. – Электр. ресурс. – Режим доступа: http://рsystudy.ru.
Гришина Н.В. Изменения жизненной ситуации: ситуа-
ционный подход. [Цит. 2013, 23 вересня] – Электр. ресурс. –
Режим доступа: http://psystudy.ru.
Дридзе Т.М. К технологии изучения социальных процесов с
позиции проблемно-ситуационного подхода / Т.М. Дридзе,
М.С. Косолапов, А.А. Кроник // Прогнозное проектирова-
ние и социальная диагностика. – М., 1991. – С. 36-56.
Лєпіхова Л.А. Вплив соціальної ситуації на перспективи пла-
нування майбутнього / Л.А. Лєпіхова. Як будувати власне
майбутнє: життєві завдання особистості : [наук. моногр.] /
Т.М Титаренко. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. – С. 159-165.
Парфенова Н.Б. О подходах к классификации и диагностики
жизненных ситуаций. [Цит. 2013, 30 вересня] – Электр. ре-
сурс. – Режим доступа: http://pskgu.ru.
Росс Л. Человек и ситуация: перспективы социальной пси-
хологии / Л. Росс, Р. Нисбетт. – М. : Аспект Пресс, 2000. –
с.
Рягузова Е.В. Ситуация: горизонты психологической ин-
терпретации / Е.В. Рягузова // Известия Саратовского уни-
верситета. – 2006. – Т.6, Вип. 1/2. – С. 81-86.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.