Науково-теоретичні підходи до вивчення проблеми самоставлення в юнацькому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pKeywords:
свідомість, самосвідомість, самоставлення, емоційно-оцінне ставлення, уявлення, поведінка, Я-концепція, юнацький вік.Abstract
У статті формулюється проблематика
та актуальність вивчення феномена самоставлення особистості юнаць-
кого віку у психологічній науці в рамках теорії самосвідомості. Аналі-
зуються та узагальнюються погляди зарубіжних та вітчизняних вчених
щодо сутності самоставлення як складової самосвідомості у юнацькому
віці, наводяться результати сучасних досліджень. Докладно розкрива-
ються структурні особливості, механізми функціонування особистості
цього вікового періоду, закономірності розвитку самосвідомості, скла-
дові самоставлення, кризові елементи у розвитку та надбання юнаць-
кого віку. Обґрунтовується визначення самоставлення як складної
багаторівневої емоційно-оцінної системи, структурного компонента
Я-концепції особистості.
References
Бернс Р. Развитие Я – концепции и воспитание / Р. Бернс. –
М.: Прогресс, 1986. – 422 c.
Булах І.С. Психологія особистісного зростання підлітка: Мо-
нографія / І.С. Булах. – К.: 2003. – 340 с.
Галецька І. Психологічні чинники соціальної адаптації/
І.Галецька//Соціогуманітарні проблеми людини. – 2005. –
№1. – С.91-100.
Гуменюк А.Е. Психология Я – концепции: монография /
А.Е. Гуменюк. – М.: Экономическая мысль, 2002. – 186 с.
Джемс У. Психология / Под ред. Л.А.Петровской. – М. : Пе-
дагогика, 1991. – 368 с.
Зелінська Т.М. Психологія особистісної амбівалентності в
юнацькому віці: [монографія] / Т.М.Зелінська. – Суми: Уні-
верситетська книга, 2013. – 432 с.
Католик Г. Відзеркалення суспільних трансформацій у ди-
наміці юнацької психотерапевтичної групи/Г.Католик//
Соціогуманітарні проблеми людини. – 2006. – №2 – С.183-
Клочек Л.В.Розвиток процесів ідентифікації і відособлення у
підлітковому і ранньому юнацькому віці:дис…канд.психол.
наук:19.00.07 / Лілія Валентинівна Клочек. – К., 2005. – 259 с.
Колышко А.М. Психология самоотношения. – Гродно: ГрГУ,
– 102 с.
Кон И.С. Психология ранней юности: Книга для учителя /
И.С.Кон. – М.: Просвещение, 1989. – 225 с.
Кон И.С. Открытие «Я»/ И.С. Кон. – М., Политиздат, 1978. –
с.
Кулагина И.Ю. Возрастная психология: Полный жизненный
цикл развития человека. Учебное пособие для студентов
высших учебных заведений/ И.Ю. Кулагина, В.Н. Колюц-
кий. – М.: Сфера, 2004. – 464 с.
Лушин П.В. Экологичная помощь личности в переходный
период: экофасилитация: монография / П.В.Лушин. – Киев,
– 296 с. – (Серия «Живая книга»; Т.2).
Пантилеев С.Р. Самоотношение как эмоционально – оценоч-
ная система / С.Р. Пантилеев. – М., МГУ, 1991. – 110 с .
Прихожан А.М. К анализу генезиса самосознания в подрост-
ковом возрасте и раннем юношеском возрасте / А.М. Прихо-
жан// Воспитание, обучение и психологическое развитие. –
М., 1983.
Психология личности / Дж.. Капрара, Д. Сервон. – СПб.:
Питер, 2003.- С.327-332.
Савчин М.В. Вікова психологія: навч. посіб. / М.В.Савчин,
Л.П. Василенко. – 2-е вид., доповн. – К. : Академвидав,
– 384 с. – (Серія «Альма-матер»)
Сарджвеладзе Н. И. Личность и ее взаимодействие с соци-
альной средой / Нодар Ильич Сарджвеладзе. – Тбилиси:
Мецниереба, 1989. – 204 с.
Столин В.В. Самосознание личности / В.В. Столин. – М.,
МГУ, 1983. – 286 с.
Титаренко Т.М.Життєвий світ особистості: у межах і за меж-
ами буденності/Т.М.Титаренко. – К.: Либідь, 2003. – 376 с.
Фопель К. На пороге взрослой жизни: Психологическая ра-
бота с проблемами подросткового и юношеского возраста.
Ценности, цели и интересы. Школа и учеба. Работа и досуг/
Пер. с нем. – М.: Генезис, 2008 . – 208 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.