Науково-теоретичні підходи до вивчення проблеми самоставлення в юнацькому віці
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%25pКлючові слова:
свідомість, самосвідомість, самоставлення, емоційно-оцінне ставлення, уявлення, поведінка, Я-концепція, юнацький вік.Анотація
У статті формулюється проблематика
та актуальність вивчення феномена самоставлення особистості юнаць-
кого віку у психологічній науці в рамках теорії самосвідомості. Аналі-
зуються та узагальнюються погляди зарубіжних та вітчизняних вчених
щодо сутності самоставлення як складової самосвідомості у юнацькому
віці, наводяться результати сучасних досліджень. Докладно розкрива-
ються структурні особливості, механізми функціонування особистості
цього вікового періоду, закономірності розвитку самосвідомості, скла-
дові самоставлення, кризові елементи у розвитку та надбання юнаць-
кого віку. Обґрунтовується визначення самоставлення як складної
багаторівневої емоційно-оцінної системи, структурного компонента
Я-концепції особистості.
Посилання
Бернс Р. Развитие Я – концепции и воспитание / Р. Бернс. –
М.: Прогресс, 1986. – 422 c.
Булах І.С. Психологія особистісного зростання підлітка: Мо-
нографія / І.С. Булах. – К.: 2003. – 340 с.
Галецька І. Психологічні чинники соціальної адаптації/
І.Галецька//Соціогуманітарні проблеми людини. – 2005. –
№1. – С.91-100.
Гуменюк А.Е. Психология Я – концепции: монография /
А.Е. Гуменюк. – М.: Экономическая мысль, 2002. – 186 с.
Джемс У. Психология / Под ред. Л.А.Петровской. – М. : Пе-
дагогика, 1991. – 368 с.
Зелінська Т.М. Психологія особистісної амбівалентності в
юнацькому віці: [монографія] / Т.М.Зелінська. – Суми: Уні-
верситетська книга, 2013. – 432 с.
Католик Г. Відзеркалення суспільних трансформацій у ди-
наміці юнацької психотерапевтичної групи/Г.Католик//
Соціогуманітарні проблеми людини. – 2006. – №2 – С.183-
Клочек Л.В.Розвиток процесів ідентифікації і відособлення у
підлітковому і ранньому юнацькому віці:дис…канд.психол.
наук:19.00.07 / Лілія Валентинівна Клочек. – К., 2005. – 259 с.
Колышко А.М. Психология самоотношения. – Гродно: ГрГУ,
– 102 с.
Кон И.С. Психология ранней юности: Книга для учителя /
И.С.Кон. – М.: Просвещение, 1989. – 225 с.
Кон И.С. Открытие «Я»/ И.С. Кон. – М., Политиздат, 1978. –
с.
Кулагина И.Ю. Возрастная психология: Полный жизненный
цикл развития человека. Учебное пособие для студентов
высших учебных заведений/ И.Ю. Кулагина, В.Н. Колюц-
кий. – М.: Сфера, 2004. – 464 с.
Лушин П.В. Экологичная помощь личности в переходный
период: экофасилитация: монография / П.В.Лушин. – Киев,
– 296 с. – (Серия «Живая книга»; Т.2).
Пантилеев С.Р. Самоотношение как эмоционально – оценоч-
ная система / С.Р. Пантилеев. – М., МГУ, 1991. – 110 с .
Прихожан А.М. К анализу генезиса самосознания в подрост-
ковом возрасте и раннем юношеском возрасте / А.М. Прихо-
жан// Воспитание, обучение и психологическое развитие. –
М., 1983.
Психология личности / Дж.. Капрара, Д. Сервон. – СПб.:
Питер, 2003.- С.327-332.
Савчин М.В. Вікова психологія: навч. посіб. / М.В.Савчин,
Л.П. Василенко. – 2-е вид., доповн. – К. : Академвидав,
– 384 с. – (Серія «Альма-матер»)
Сарджвеладзе Н. И. Личность и ее взаимодействие с соци-
альной средой / Нодар Ильич Сарджвеладзе. – Тбилиси:
Мецниереба, 1989. – 204 с.
Столин В.В. Самосознание личности / В.В. Столин. – М.,
МГУ, 1983. – 286 с.
Титаренко Т.М.Життєвий світ особистості: у межах і за меж-
ами буденності/Т.М.Титаренко. – К.: Либідь, 2003. – 376 с.
Фопель К. На пороге взрослой жизни: Психологическая ра-
бота с проблемами подросткового и юношеского возраста.
Ценности, цели и интересы. Школа и учеба. Работа и досуг/
Пер. с нем. – М.: Генезис, 2008 . – 208 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.