Проблема психологічного впливу мистецтва на особистість
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%25pКлючові слова:
психологічний вплив, мистецтво, сприйняття, образ, контроль.Анотація
У статті психологічний вплив мистецтва розглядається як різно-
вид психологічного впливу. Наводиться огляд класифікацій психоло-
гічних впливів. Обговорюється можливість їх застосування для аналізу
впливу мистецтва. Аналізується роль форми як фактора психологічного
впливу мистецтва. Проведено аналіз співвідношення понять «вплив» і
«сприйняття». Теоретично виявлено можливість складного нелінійного
зв’язку між ними: чим менш контрольоване сприйняття твору мисте-
цтва, тим більш примусовим може бути його вплив на реципієнта. Ви-
ходячи з цього можна оцінити явний і неявний аспекти психологічного
впливу творів мистецтва.
Посилання
Асмолов А.Г. Психология личности: Принципы общепси-
хологического анализа/А.Г. Асмолов . – М.: Изд-во МГУ,
– 367 с.
Балл Г.А. Анализ психологических воздействий и его
педагогиче ское значение / Г.А. Балл, М.С. Бургин// Вопросы
психологии. – 1994. – №4. – С. 56-66.
Балл Г.О. Сучасний гуманізм і освіта / Г.О. Балл // Сучасний
гуманізм і освіта: соці ально-філософські та психолого-педа-
гогічні аспекти. – Рівне: „Ліста-М”, 2003. – С. 5-13.
Берковиц Л. Агрессия: причины, последствия и контроль/
Л. Берковиц. – СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2001. – 512 с.
Выготский Л.С. Психология искусства/ Л.С. Выготский. –
М.: Педагогика, 1987. – 344 с.
Гончаренко О. Психологические аспекты рецепции кино /
О. Гончаренко // Киноведческие за писки: Историко-теоре-
тический журнал. – №40. – 1998. – С. 274-293.
Грязева-Добшинская В.Г. Современное искусство и лич-
ность: гармонии и катаст рофы / В.Г. Грязева-Добшинская. –
М.: Академический проект, 2002. – 402 с.
Зимбардо Ф. Социальное влияние / Ф. Зимбардо, М. Ляйппе.
– СПб.: Питер, 2000. – 448 с.
Кабаченко Т.С. Методы психологического воздействия/ Т.С.
Кабаченко. – М.: Педагогическое об щество России, 2000. –
с.
Ковалев Г.А. О системе психологического воздействия
(К определению понятия) / Г.А. Ковалев// Психология воз-
действия (проблемы теории и практики): Сб. научных тру-
дов. – М.: НИИ ОПП АПН СССР, 1989. – С. 4-5.
Ковалев Г.А. Три парадигмы в психологии – три стратегии
психологического воздействия / Г.А. Ковалев// Вопросы
психологии. – 1987. – №3. – С. 41-49.
Крупник Е.П. Психологическое воздействие искусства на
личность/ Е.П. Крупник. – М.: ИП РАН, 1999. – 240 с.
Мелик-Пашаев А.А. Мир художника / А.А. Мелик-Пашаев.
– М.: Прогресс-традиция, 2000. – 269 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии/ С.Л. Рубинш-
тейн. – СПб.: Питер, 1998. – 688 с.
Савранский И.Л. Психологическая эстетика /И.Л. Савран-
ский, М.С. Роговин// История эстетиче ской мысли. – В
-ти т. – Т.4: Вторая половина ХIХ века / Ин-т фило софии
АН СССР; Редкол.: М.Ф. Овсянников (пред.) и др. – М.: Ис-
кусство, 1987. – С. 159-180.
Современная психология: Справочное руководство. – М.:
ИНФРА-М, 1999. – 688 с.
Торшилова Е.М. Художественное восприятие живописи и
структура личности / Е.М. Торшилова, М.З. Дукаревич//
Творческий процесс и художественное восприятие. – Л.: На-
ука, 1978. – С. 174-190.
Узнадзе Д.Н. Теория установки / Д.Н. Узнадзе; Под ред.
Ш.А. Надирашвили и В.К. Цаава. – М.: Изд-во «Инсти-
тут практической психологии»; Воронеж: НПО «МОДЭК»,
– 448 с.
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.