Особливості формування Я-концепції осіб з фізичними вадами в контексті соціально-психологічної адаптації

Автор(и)

  • І.Ф. Аршава
  • В.В. Корнієнко
  • Т.В. Єрошкіна

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%25p

Ключові слова:

особистість, фізичні вади, відчуття неповноцінності, соціально-психологічна адаптація, гармонійна «Я-концепція».

Анотація

У статті розглянуто особливості формування Я – концепції та вио-
кремлено загальні психологічні характеристики осіб з фізичними вада-
ми в контексті соціально-психологічної адаптації. Визначено, що само-
свідомість і самооцінка є факторами, які регулюють ставлення суб’єкта
до об’єктивної дійсності. Результати проведених досліджень підтвер-
джують необхідність включення до загальнометодичних програм реабі-
літації даного контингенту осіб засобів соціально-психологічної реабі-
літації та корекції, які сприятимуть гармонізації особистості юнаків з
фізичними вадами.

Посилання

Аршава І. Ф. Основні початкові прояви психоемоційних

розладів у дітей і підлітків: навчальний посібник /

І.Ф.Аршава, В.В.Корнієнко. – Д.: Вид-во Дніпропетр.нац.

ун-ту, 2003. – 58 с.

Выготский Л. С. Развитие личности и мировоззрения ребен-

ка / Л. С. Выготский // Психология личности: тексты. – М.:

МГУ, 1982. – С. 161–166.

Калижнюк Е. С. Психические нарушения при детских

церебральных параличах / Е. С. Калижнюк. – К.: Висшая

школа, 1987. – 254 с.

Кириченко Е. И. Возрастные аспекты формирования пси-

хогенных заболеваний у детей раннего возраста / Е. И. Кири-

ченко // Неврозы у детей и подростков: тезисы докладов Все-

союзн. конф., Москва, 17-18 дек. 1986 г. – М., 1986. – С. 86-88.

Клопота Є. А. Я–образ у структурі самосвідомості незрячої

людини / Є. А.Клопота // Вісник Харківського державного

педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди. Серія: психо-

логія. – Харків: ХДПУ ім. Г. С. Сковороди, 2001. – Вип. 8. –

С. 104–110.

Кон И. С. Категория Я в психологии / И. С. Кон // Психоло-

гический журнал. – 1981. – Т. 2, № 3. – С. 25–39.

Кон И. С. Открытие Я / И. С. Кон. – М.: Политиздат, 1978. –

с.

Максименко С. Д. Основи генетичної психології / С.Д. Мак-

сименко. – К.: НПЦ Перспектива, 1998. – 220 с.

Корнієнко В.В. Особливості розвитку «образу-Я» у ді-

тей з патологією опорно-рухового апарату в залежності від

умов соціально-психологічної реабілітації.: автореф. дис.

на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: 19. 00. 04 /

В.В.Корнієнко; Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН

України. – К., 2009. – 17 с.

Мастюкова Е. М. Некоторые особенности мотивационной

сферы школьников с церебральным параличом и воспитание

основ нравственного поведения / Е.М. Мастюкова // Дефек-

тология. – 1985. – № 5. – С. 45–49.

Петровський А.В. Теоретическая психология: Учеб. пособие

для студ. психол. фак. высш. учеб. заведений / А.В. Петров-

ський, М.Г.Ярошевський. – М.: Издательский центр «Ака-

демия», 2001. – 496 с.

Райгородский Д.Я. Психология личности.Т.2 Хрестоматия /

Д.Я. Райгородский. – Самара: Изд.дом «БАХРАХ», 1999. – 544 с.

Хорни, Карен. Невротическая личность нашего времени: Са-

моанализ / Карен Хорни ; [пер. с англ. В. В. Старовойтова ;

общ. ред. и послесл. Г.В. Бурменской]. – М.: Прогресс: Уни-

верс, 1993. – 480 с.

Шорохова Е. В. Проблема «Я» и самосознание / Е. В. Шоро-

хова // Проблемы сознания: [материалы симпозиума по про-

блемам сознания, март-апрель 1966 г., Москва] / отв. ред.

проф. В. М. Банщиков. – М., 1966. – С. 81–90.

Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral

change. Psychological Revciees. – 1977. – V. 84. – P. 191-215.

Josselson R. Ego development in adolescence / R. Josselson //

Handbook of adolescencent pcychology / ED. By J. Adelson. –

New York: John Wiley, 1980. – P. 188-210.

##submission.downloads##

Як цитувати

Аршава, І., Корнієнко, В., & Єрошкіна, Т. (2019). Особливості формування Я-концепції осіб з фізичними вадами в контексті соціально-психологічної адаптації. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (19). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%p