Влияние воспитателей на развитие детей в Домах ребенка
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-19.%25pКлючові слова:
будинок дитини, соціально-емоційний розвиток дитини, персонал, ставлення до дітей, ставлення до роботи, емоційне благополуччя персоналу.Анотація
У статті розкриваються питання, пов'язані з проживанням дітей у
дитячих будинках в Україні, зокрема аналізується робота персоналу,
його поінформованість про наукові й педагогічні підходи до виховання
дітей, ставлення до роботи та дітей, готовність до змін у роботі для по-
ліпшення соціально-емоційного стану дітей. Також виявлена низка пи-
тань, які вимагають подальшої уваги й вивчення, наприклад негативне
відношення персоналу до біологічних батьків дітей.
Посилання
Belsky, J., Vandell, D., Burchinal, M. Clarke-Stewart, K.A.,
McCartney, K., Owen, M. & The NICHD Early Child Care
Research Network (2007). Are there long-term effects of early
child care? Child Development, 78 (2), 681–701.
Bowlby, J. (1982). Attachment and loss. Vol. 1: Attachment
(2nd Ed.). New York: Basic Books.
Bowlby, J. (1951). Maternal care and mental health. – Geneva:
World Health Organization, Monograph No. 2.
Bronfenbrenner, U., & Morris, P. A. (1998). The ecology of
developmental process. In W. Damon (Series Ed.) & R. M. Lerner
(Vol. Ed.), Handbook of child psychology: Vol. 1. Theoretical
models of human development (5th ed., pp. 993–1028). New
York: Wiley.
Cantwell, N., Lammerant, I., & Martínez-Mora, L. (2005).
Assessment of the adoption system in Ukraine. Project
commissioned by the Organisation for Security and Cooperation
in Europe, International Social Service.
Castle, J., Grophues, C., Bredenkamp, D., Beckett, C., O’Connor,
T., Rutter, M., & the English and Romanian Adoptee Study
Team. (1999). Effect of qualities of early institutional care on
cognitive attainment // American Journal of Orthopsychiatry,
, 424–437.
Colton, M., Vanstone, M., & Walby, C. (2002). Victimization,
care and justice: Reflections on the experiences of victims/
survivors involved in large-scale historical investigations of
child sexual abuse in residential institutions. British Journal
of Social Work, 32(5), 541-551.
Curbow, B., Spratt, K., Unagaretti, A., McDonnell, K., &
Breckler, S. (2001). Development of the child care worker job
stress inventory. Early Childhood Research Quarterly, 15(4),
-535.
Dobrova-Krol, N.A., van IJzendoorn, M.H., Bakermans-
Kranenburg, M.J., & Juffer, F. (2007, May). Physical and
cognitive delays in children reared in Ukrainian institutions.
Paper presented at the Conference on Promoting Civic
Engagement – Working on Behalf of Vulnerable Children,
Mykolayiv, Ukraine.
Dolan, K.A. (2007). Adopting a crusade. Forbes, 179(3), 76-86.
Evans, G.D., Bryant, N.B, Owens, J.S., & Koukos, K. (2004).
Ethnic Differences in Burnout, Coping, and Intervention
Acceptability Among Childcare Professionals. Child and Youth
Care Forum, 33, 349-371.
European Commission Daphne Programme. (2007). DeiInstitutionalising
and transforming children’s services.
A guide to good practice. Birmingham, UK: University of
Birmingham.
Graham, M.A. (2005). International struggles and strategies
in improving caregiving/child relationships. Infant Mental
Health Journal, 26, 93-95.
Greenspan, S. I., & Shanker, S. (2004). The first idea: How symbols,
language and intelligence devolved from our primate ancestors to
modern humans. Boston: Da Capo Press, Perseus Books.
Groark, C., Muhamedrahimov, R., Palmov, O. L., Nikiforova,
N. V., and McCall, R. (2005). Improvements in early care
in Russian orphanages and their relationship to observed
behaviors. Infant Mental Health Journal, 26(2), 96-109.
Gunnar, M. R. (2001). Effects of early deprivation. In C. A.
Nelson & M. Luciana (Eds.), Handbook of developmental cognitive
neuroscience (pp. 617–629). Cambridge, MA: MIT Press.
Gunnar, M. R., Fisher, P. A., & The Early Experience, Stress,
and Prevention Science Network. (2006). Bringing basic
research on early experience and stress neurobiology to bear on
preventive intervention research on neglected and maltreated
children. Development and Psychopathology, 18, 651-677.
Heron, G. & Chakrabarti, M. (2002). Examining the perceptions
and attitudes of staff working in community based children’s
homes: Are their needs being met? Qualitative Social Work,
(3), 341-358.
Kahn, W.A. (2005). Holding fast: the struggle to create resilient
caregiving organizations. New York: Brunner-Routledge.
Korenev, N.M., Lebets, I. S., & Moiseyenko, R. O. (Eds.)
(2003). Medical and psychological problems of orphan children.
Kharkiv,Ukraine: N.p.
Lee, K. (2000). Crying patterns of Korean infants in institutions.
Child: Care, Health and Development, 26, 217-228.
Lerner, R. M. (2002). Concepts and theories of human
development (3rd ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Levy-Shiff, R. (2001). Psychological adjustment of adoptees
in adulthood: Family environment and adoption-related
correlates. International Journal of Behavioral Development,
(2), 97-104.
Miller, L.C. (2005). The handbook of international adoption
medicine. New York, NY: Oxford University Press.
Miller, L.C., Chan, W., Tirella, L. & Perrin, E. (2009). Outcomes
of children adopted from Eastern Europe, International Journal
of Behavioral Development, 33, 289 – 298.
Ministry of Health of Ukraine. (2000). Order #33 from
02.2000 About personnel standards and types of staff in
health protection institutions. Retrieved July 5, 2008, from
http://www.moz.gov.ua/ua/main/docs/?docID=3563.
Muhamedrahimov, Rifkat J. (2000). New attitudes: Infant care
facilities in St. Petersburg, Russia. In J. D. Osofsky and H. E.
Fitzgerald (Eds.), WAIMH handbook of infant mental health.
Vol. 1. Perspectives on infant mental health (pp. 245-294). New
York, NY: Wiley.
Muhamedrahimov, R.J., Palmov, O.I., Nikiforova, N.V., Groark,
C.J., & McCall, R.B. (2004). Institution-based early intervention
program. Infant Mental Health Journal, 25, 488–501.
Nelson, C.A. (2007). Remarks presented at the National
Summit on America’s Children. National Summit on America’s
Children. Panel on the Science of Early Childhood Development,
Washington, D.C. : United States House of Representatives.
NICHD Early Child Care Research Network. (2005). Child care
and child development: Results from the NICHD study of early
child care and youth development. New York, NY, US: Guilford
Press.
Pashina, A.K. (1995).A study of the emotional sphere in
orphanage workers. Psikhologicheskiy Zhurnal, 16(2), 42-50.
Perry, J.C., Sigal, J.J., Boucher, S., & Par , N. (2006).
Seven institutionalized children and their adaptation in late
adulthood: The children of Duplessis (les Enfants du Duplessis),
Psychiatry: Journal of Biological and Interpersonal Processes,
(4), 283-301.
Rutter, M., Colvert, E., Kreppner, J., Beckett, C., Castle,
J., Groothues, C., Hawkins, A., O’Connor, T.G., Stevens,
S., Sonuga-Barke, E.J. S. (2007). Early adolescent outcomes
for institutionally deprived and non-deprived adoptees. I:
Disinhibited attachment. Journal of Child Psychology and
Psychiatry, 48 (1), 17–30.
Rutter, M., & the English and Romanian Adoptees (ERA) Study
Team. (1998). Developmental catch-up, and deficit, following
adoption after severe global deprivation. Journal of Child
Psychology and Psychiatry, 39, 465-476.
Schore, A. N. (2001). Effects of a secure attachment relationship
on right brain development, affect regulation, and infant
mental health. Infant Mental Health Journal, 22(1-2), 7-66.
Sparling, J., Dragomir, C., Ramey, S.L., Florescu, L. (2005).
An educational intervention improves developmental progress
of young children in a Romanian orphanage. Infant Mental
Health Journal, 26, 127–142.
Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research:
Grounded theory procedures and techniques. London: Sage.
The Child Without Family Care (n.d.). Retrieved January 27, 2009,
fromhttp://www.unicef.org/childfamily/index_24511.html.
Tirella, L. G., Chan, W. & Miller, L. C. (2006). Educational
outcomes of post-institutionalized children adopted from
Eastern Europe, now ages 8–12. Journal of Research in
Childhood Education, 20, 245–254.
Tirella, L. G., Chan, W., Cermak, S. A., Litvinova, A., Salas
K. C., & Miller L. C. (2008). Time use in Russian baby homes.
Child: Care, Health and Development, 34(1), 77-86.
Tronick, E. (2006). The inherent stress of normal daily life
and social interaction leads to the development of coping and
resilience, and variation in resilience in infants and young
children: Comments on the papers of Suomi and Klebanov &
Brooks-Gunn. In B. Lester, A. Masten, B. & McEwen (Eds.),
Resilience in children (pp. 83-104), Annals New York Academy
of Sciences, 1094.
Tulviste, T. & Gutman, P. (2003). A comparison of value
preferences and attitudes toward collectivism of institutionreared
and home-reared teenagers. European Journal of
Psychology of Education, 18, 33-42.
43.Van IJzendoorn , M., & Juffer, F. (2006). Adoption as
intervention. Meta-analytic evidence for massive catch-up
and plasticity in physical, socio-emotional, and cognitive
development Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47
(12), 1228 -1245.
Winnicott, D. (1960). The theory of the parent-child relationship.
International Journal of Psychoanalysis, 41, 585-595
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.