Емпатія в структурі соціально– психологічної адаптації студентів до умов навчання у вищому навчальному закладі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-15.%25pКлючові слова:
соціально_психологічна адаптація, соціальна децентрація, емпатія, міжособистісна взаємодія, інформативна, регулятивна і спонукальна функції, емпатійне виховання.Анотація
У статті проводиться теоретичний аналіз місця та ролі емпатії в
структурі соціальнопсихологічної адаптації студентів до умов навчання
у вищому навчальному закладі, визначаються функції, види емпатійної
детермінації, умови оптимізації адаптаційного процесу.
Психологічна адаптація першокурсників до умов навчання у ВНЗ є
багатогранним, динамічним та інтегрованим процесом. Емпатія є одним
із механізмів соціальнопсихологічної адаптації студентів до умов
навчання у ВНЗ, що виконує інформативну, регулятивну і спонукальну
функції. Однією з важливих умов оптимізації адаптаційного процесу в
студентів першого курсу є емпатійне виховання, яке носить поетапний
процесуальний характер.
Посилання
Василишина Т.В. Емпатійні здібності вчителів. Психологічний
аспект / Т.В.Василишина // Практична психологія та
соціальна робота. – 1999. – № 4. – С. 3738.
Галус О.М. Педагогічне управління процесом адаптації
студентської молоді /О.М.Галус // Актуальні питання теорії
та практики психологопедагогічної підготовки фахівців за
соціономічним профілем: Матеріали Всеукраїнської науково
практичної конференції. – Хмельницький: ХНУ, 2011. – С.116
Герасімова Н.Є. Внутрішньоособистісні конфлікти в процесі
соціальної адаптації студентів до умов вищих навчальних
закладів: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07. –
Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України / Н.Є.Ге
расімова. – К., 2004. – 21 с.
Демченко В.А. Самосвідомість як фактор психологічної
адаптації першокурсників до навчальної діяльності : дис...
канд. психол. наук: 19.00.07 / Харківський національний
педагогічний унт ім. Г.С.Сковороди / В.А.Демченко. – Х.,
– 206 с.
Журавлева Л.П. Эмпатия в системе психологического сопро
вождения профессионального самоопределения / Л.П.Жу
равлева // Наука і освіта. Спец.випуск, 2009. – №5. – С.64
Журавльова Л.П. Психологія емпатії: Монографія / Л.П.Жу
равльова. – Житомир: Видво ЖДУ ім. І.Франка, 2007. – 328 с.
Кайріс О.Д. Особливості емпатійної педагогічної дії //
Проблеми загальної та педагогічної психології: зб.наук.пр.
Інстту психології ім.Г.С.Костюка АПН України / [За ред.
Максименко С.Д.] – К., 2000. – Т.2., ч.2. – С.189192.
Коган І.М. Емпатія і особливості її розвитку у дітей молодшого
шкільного віку: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07. –
Інт психології ім. Г.С.Костюка АПН України / І.М. Коган. –
К., 2005. – 20 с.
Литвинова Л.В. Психологічні механізми подолання дезадапта
ційних переживань студентівпершокурсників : автореф. дис...
канд. психол. наук: 19.00.07 – Інт психології ім. Г.С.Костюка
АПН України / Л.В.Литвинова. – К., 2004. – 17 с.
Педагогика и психология высшей школы: учебное пособие для
вузов / [Отв. ред. С. И. Самыгин]. – РостовнаДону: Феникс,
– 544 с.
Юсупов И.М. Вчувствование, проникновение, понимание /
И.М.Юсупов. – Казань: Издво Казанского унта, 1993. –
с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.