Проблема характеру в українській та зарубіжній психології (теоретичний аспект)
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-12.%25pКлючові слова:
характер, особистість, шкільний вік, акцентуації, вольові якості, моральні якості, типологія характеру, структура характеру.Анотація
У статті досліджуються питання формування характеру в дітей
шкільного віку в роботах українських і зарубіжних вчених. Представлено
результати теоретичного аналізу розуміння змісту поняття “характер”,
особливостей взаємозв’язку становлення характеру та інших феноменів
психіки (особистості, темпераменту, волі тощо). Також вивчено підходи
вчених до проблем детермінант, співвідношення індивідуального та
типового в структурі характеру, типологій, динаміки генезису характеру,
в тому числі – вольових і моральних якостей характеру у дітей молодшого
шкільного, підліткового і старшого шкільного віку.
Посилання
Абраменко В.И. Закономерности развития характера у
подростков и условия его формирования: дисс. … доктора
психол. наук: 19.00.07 / Виктор Иванович Абраменко. – К.,
– 476 с.
Ананьев Б.Г. Воспитание характера школьника / Б.Г.Ана
ньев. – М.: Знание, 1941. – 82 с.
Андрианова Н.Б. Чувство долга у детей младшего школьного
возраста : автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. пед.
наук : спец. “Педагогические науки” / Н.Б.Андрианова. – М.,
– 23 с.
Белова Е.Д. Опыт исследования характерологических осо
бенностей учащихсяотличников: дисс. … канд. психол. наук:
“Возрастная и педагогическая психология” / Елизавета
Дмитриевна Белова. – М., 1957. – 223 с.
Бодалев А.А. Психология общения / Бодалев А.А. – М.: Изд
во “Институт практической психологии”, Воронеж: НПО
“Модэк”, 1996. – 256 с.
Ващенко Г. Г. Виховання волі і характеру / Г.Г.Ващенко. –
К.: Школяр, 1999. – 385 с.
Гаврилюк Н П Формирование волевых качеств младшего
школьника как условие его развития и успешности в обучении:
дисс. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Наталия Петровна
Гаврилюк. – СПб., 2006. – 258 с.
Гоноболин Ф.Н. Воля, характер, деятельность / Ф.Н.Го
ноболин. – Минск: Народная асвета, 1966. – 212 с.
Горбач Г.Н. Оценочные взаимоотношения младших подростков
как фактор формирования их характера (на материале уроков
математики) : дисс. … канд. психол. наук: 19.00.07 / Галина
Николаевна Горбач . – К., 1991. – 198 с.
Ерастова Л.Є. Психологічні чинники подолання дисгар
монійного розвитку характеру молодшого школяра : автореф.
дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец.
00.07 “Педагогічна та вікова психологія” / Л.Є. Ерастова. –
О., 2005. – 20 с.
Запухляк О.З. Вплив акцентуацій характеру особистості на
агресивність у підлітковому віці : автореф. дис. на здобуття
наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 “Педагогічна
та вікова психологія” // О.З. Запухляк. – Хмельниц., 2006. –
с.
Захаров А.И. Происхождение детских неврозов и психотера
пия / А.И.Захаров. – Л.: Медицина, 1982. – 214 с.
Ильин Е.П. Психология воли / Е.П.Ильин. – СПб.: Питер,
– 368 с.
Ковалев А.Г. Психологические особенности человека /
А.Г.Ковалев, В.Н.Мясищев. – Л.: ЛГУ, 19571960. – Т. 1. –
– 264 с.
Крутецкий А.В. Проблема характера в советской психологии /
А.В.Крутецкий // Психологическая наука в СССР. – Т. 2. –
М.: Издво АПН РСФСР, 1960. – С. 4770.
Левитов Н.Д. Психология характера / Н.Д.Левитов. – М.:
Издательство З.М., 1969. 424 с.
Леонгард К. Акцентуированные личности / К.Леонгард. – М.:
ЭксмоПресс, 2009. – 448 с.
Личко А.Е. Психопатии и акцентуации характера у подрост
ков / А.Е.Личко. – Л.: Медицина, 1983. – 256 с.
Максименко С.Д. Загальна психологія / С.Д.Максименко,
В.О.Соловієнко. – К.: РефлБук, 2000. – 528 с.
Малиованов А.Л. Роль нравственного убеждения в формиро
вании дисциплинированного поведения советских подростков :
автореф. дисс. на соискание науч. степени канд. пед. наук : спец.
“Педагогические науки” / А.Л.Малиованов. – М., 1953. – 15 с.
Немов Р.С. Психология: учеб. для студ. высш. пед. учеб.
заведений : в 3 кн. / Р.С.Немов. – М.: Гуманит. изд. центр
ВЛАДОС, 2003. – Кн. 1: Общие основы психологии. – 2003. –
с.
Письма И.П. Павлова М.Н. Шатерникову, И.С. Чечулину,
Г. Кованько // Физиологический журнал СССР. – 1954. – Т.
, №5. – С. 618 – 630.
Плотниек И.Э. Формирование инициативности как черты
личности старшего школьника: дисс. … канд. пед. наук:
00.01 / Имант Эфарович Плотниек. – Рига, 1967. – 310 с.
Полищук С.А. Особливості розвитку волі в учнів молодшого
шкільного віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд.
психол. наук : спец. 19.00.07 “Педагогічна та вікова психо
логія” // С.А. Поліщук. – К., 2001. – 22 с.
Проблемы экспериментальной психологии личности / [под ред.
В.Ф. Мерлина] // Уч. зап. Пермского педагогического
института. – 1970. – Т. 77, Вып. 6. – 1970. – С. 164.
Райгородский Д.Я. Психология и психоанализ характера /
Д.Я.Райгородский. – 5е изд. – Самара: БахрахМ, 1997. –
с.
Размыслов П.И. Формирование воли у младших школьников /
П.И.Размыслов // Психология младшего школьника. – М.:
Издво АПН РСФСР, 1960. – С. 177190.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / С.ЛРубин
штейн. – М.: Педагогика, 1973. – 424 с.
Селиванов В.И. Воспитание воли школьника / В.И.Селиванов.
– М.: Учпедгиз, 1954. – 208 c.
Симонов П.В. Темперамент. Характер. Личность / П.В.Си
монов, П.М.Ершов. – М.: Наука, 1984. – 161 с.
Cтаринська О.В. Розвиток інтелектуальної ініціативності
першокласників в процесі спільної учбової діяльності : автореф.
дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец.
00.07 “Педагогічна та вікова психологія” / О.В.Старинсь
ка. – К., 2008. – 20 с.
Татомир Л.П. Розвиток відповідальності у дітей підліткового і
старшого шкільного віку: автореф. дис. на здобуття наук.
ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 “Педагогічна та
вікова психологія” / Л.П. Татомир. – К., 1998. – 17 с.
Юнг К. Психологические типы / К.Юнг. – М.: Прогресс –
Универс, 1995. – 680 с.
Ausububel D.P. Theory and problems of Adolescent Development /
Ausububel D.P. – N.Y., 1954. – 600 p.
Havighurst R.I. Adolescent Character and Personality /
R.I.Havighurst, H. Taba. – N.Y.: Wiley, 1949. – 315 p.
Le Senne R. Traitй de caractйrologie / Le Senne R. – P.: Presses
Universitaires de France, 1945. – 647 р.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.