Новий підхід до дослідження “цінностей у дії”: переваги, досвід, застосування для вивчення чинників емоційного вигорання педагога

Автор(и)

  • Е.Л. Носенко
  • Н.В. Грисенко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-10.%25p

Ключові слова:

емоційне вигорання, попередження емоційного вигорання педагога, позитивні цінності, “сильні” властивості характеру.

Анотація

Стаття містить опис нового опитувальника “Цінності у дії” (Values in
action – VIA), розробленого М.Селігманом, К.Петерсоном і Н.Парк [2004]
для дослідження “позитивних” цінностей (чеснот), дотримування яких
забеспечує формування в людини “сильних” властивостей особистості
(character strengths) і досягнення відчуття психологічного і суб’єктивного
благополуччя. Розглядаються результати емпіричного дослідження ролі
позитивних цінностей і відповідних їм властивостей особистості у
попередження емоційного вигорання педагога. Окреслено перспективи
подальших досліджень з використанням даного опитувальника.

Посилання

Булатевич Н.М. Синдром емоційного вигорання вчителя:

Автореф. дис….канд. психол. наук: 19.00.04. – Київ, 2004.

Джелілова Л.Р. Психологічні особливості розвитку профе

сійного мислення майбутніх вчителів початкових класів:

Автореф. дис…..канд. психол. наук: 19.00.07. – Київ 2008.

Зайчикова Т. В. Психологічні особливості прояву синдрому

емоційного вигорання у студентів // Психологічна теорія і

технологія навчання. Актуальні проблеми психології. –

Том 8. – Випуск 2 / За ред. С.Д.Максименка, М.Л.Смуль

сон. – Київ, Міленіум, 2006.

Знанецька О.М. Методика дослідження феномена психоло

гічного благополуччя: опис, адаптація, застосування//

Вісник Дніпропетр. ун ту. Сер. “Педагогіка і психологія”. –

Дніпропетровськ, 2006. – Вип. 9. – С. 40 46.

Карамушка Л. М., Зайчикова Т. В. Проблема синдрому

“професійного вигорання” в педагогічній діяльності в зарубіжній та вітчизняній психології // Актуальні проблеми

психології: Наукові записки Ін ту психології ім. Г.С.Костюка

АПН України. – К.: Нора Друк, 2001. – Вип. 21. – С. 210

Орел В. Е. Феномен “выгорания” в зарубежной психологии:

эмпирические исследования и перспективы // Психологи

ческий журнал. – 2001. – Т. 22, № 1. – С. 90–101.

Райгородский В.Г. Практическая психодиагностика.

Методика и тесты: Уч. пособие. – Самара: Изд.дом

“БАХРАХ”, 1998. – 672 с.

Рукавишніков О.О. Особистісні детермінанти і організаційні

фактори генезису психічного вигорання педагога: Дис….

канд. психол. наук. – Ярославль, 2001. – 173 с.

Скворцова Ю.В. Разработка методики самооценки мета

когнитивных знаний и метакогнитивной активности //

Ярославский психологический вестник. – Вып. 14. – М. –

Ярославль: Изд во “Российское психологическое общество”,

– С. 65 70.

Форманюк Т.В. Синдром “эмоционального сгорания” как

показатель профессиональной дезадаптации учителя//

Вопросы психологи. – 1994. – № 6. – С. 56 64.

Abu Hilal MM, el Emadi AA. Factor structure and reliability of

burnout among Emirate and Palestinian teachers. Psychol Rep.

Oct; 87(2): 597 610.;

Beck, C.L., & Gargiulo,R.M. (1983). Burnout in teachers of

retarded and nonretarded children. Journal of Educational

Research, 76, 169 173.

Demirel Y., Guler N., Toktamis A. Burnout among high school

teachers in Turkey.// Professional Med J Sept 2005; 12(3):

316.

Dьckers Klichowski, S. (2005). Burnout bei Lehramtsanwar&

tern im Primarbereich [Burnout in teachers on probation in pri

mary schools]. Berlin: Logos.

Evers, W. J. G., Brouwers, A., & Tomic, W. (2002). Burnout

and selfefficacy: A study on teachers’ beliefs when implement

ing an innovative educational system in the Netherlands. Brit

ish Journal of Educational Psychology, vol. 72, pp. 227 243.

Farber B.A. Stress and burnout in suburban teachers // Journal

of Educational Research. – 1984. Vol.77, №6. – Р.325 331.

Flugel, J.C. Studies in feeling and desire. – London. – 1985.

Gold Y. Does teacher burnout begin with student teaching //

Education. – 1985. –Vol.105, №3. – Р.254 257.

Maslach, C., & Jackson, S. E. (1986). Maslach Burnout Inventory

Manual (2nd edn.). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.

Nosenko, E. On the syndromological approach to studying the

personality aspects of teaching stress//Abstracts of the XXIX

International Congress of psychology. Berlin. Germany. July

25, 2008. In Introductional Journal of psychology. – Vol

Issue ѕ. June – August 2008. p. 507 .

Pedrabissi L, Rolland JP, Santinello M. Stress and burnout

among teachers in Italy and France. J Psychol. 1993 Sep;

(5):529 35.

Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths

andvirtues: A handbook and classification. Washington, DC:

American Psychological Association.

Schwarzer, R., Schmitz G. S., & Tang, C. (2000). Teacher burn

out in Hong Kong and Germany: a cross cultural validation of

the Maslach Burnout Inventory. Anxiety, Stress & Coping, vol.

, no. 3, pp. 309 327.

Schorn, N. K. & Buchwald, P. (2007). Burnout in Student

Teachers. In P. Roussi, E. Vasilaki, K. Kaniasty, & J. D. Barker

(Eds.), Electronic Proceedings of the 27th Conference of the

STAR Society, 13 15 July 2006, University of Crete, Rethymnon

(pp. 150 – 159).

Van Horn JE, Schaufeli WB, Greenglass ER, Burke RJ. A

Сanadian Dutch comparison of teachers’ burnout. Psychol Rep.

Oct; 81(2): 371 82.

Zimmermann L., Wangler J., Unterprink T., Pfeifer R.,

Wirschung M., Bauer J. Mental health in a sample of German

teachers at the beginning of their occupational career// Ab

stracts of the XXIX International Congress of psychology. Ber

lin. Germany. July 20 25, 2008. In Introductional Journal of

psychology. – Vol 43. Issue ѕ. June – August 2008. p.

##submission.downloads##

Як цитувати

Носенко, Е., & Грисенко, Н. (2019). Новий підхід до дослідження “цінностей у дії”: переваги, досвід, застосування для вивчення чинників емоційного вигорання педагога. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (10). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-10.%p