До питання підвищення ефективності навчання іноземної мови студентів вищого навчального закладу
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2010-7.%25pKeywords:
оволодіння іноземною мовою, особистісне зростання, детермінація, фактори успішності, позитивна мотивація.Abstract
Проблема навчання іноземної мови залишається невирішеною та
актуальною. Одним із важливих залишається питання про детермінанти
навчального процесу та про “практичне” їх використання для керування
підвищенням якості навчання. Головними внутрішніми детермінантами
успішності були і є загальні здібності, рівень активності та позитивна
мотивація.
References
Крутецкий В.А. Психология обучения и воспитания
школьников – М.: Просвещение, 1976. – 303 с.
Калмыкова З.И. Проблемы диагностики умственного
развития учащихся – М.: Педагогика, 1975. – 248 с.
Давыдов В.В. Новый подход к пониманию структуры и
содержания деятельности // Психологический журнал. –
– №6. – С.5 17.
Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения: Опыт
теоретического и экспериментального психологического
исследования. – М.: Педагогика, 1986. –240 с.
Формирование учебной деятельности школьников /
Под.ред. В.В.Давыдова, И.Ломпшера, А.К. Марковой. –
М.: Педагогика, 1982. – 216 с.
Зимняя И.А. Психолгия перевода: Учебное пособие. / Сост
И.А.Зимняя, В.И.Ермолович. – М.: Просвещение, 1981. –
с.
Щерба Л.В. Языковая система и речевая деятельность. –
Л.: Наука, 1974. – 428 с.
Меркулова И.В. Изучение иностранного языка и адапта
ция студентов в вузе: Автореф. дисс… канд.психол.наук.:
00.07 / НИИ ОПП М., 1988. – 28 с.
Беляев Б.В. Очерки по психологии обучения устной речи
на иностранном языке. – М.:Просвещение, 1965. – 227 с.
Алхазишвили А.А. Теория и практика обучения устной
речи на иностранном языке. – Тбилиси: Мецнисреба,
– 218 с.
Выготский Л.С. Мышление и речь. Собрание сочинений:
В 6 ти т. – Т.2. – М.: Педагогика, 1982. – С.5 361.
Леонтьев А.А. Язык, речь, речевая деятельность. М.:Про
свещение, 1969. – 214 с.
Зимняя И.А. Психологические аспекты обучения говорению
на иностранном языке. – М.: Просвещение, 1985. – 160 с.
Китайгородская Г.А. Методические основы интенсивного
обучения иностранным языкам. – М.: Изд во Моск.ун та,
– 176 с.
Смирнов А.А. Проблемы психологии памяти. – М.:
Просвещение, 1966. – 187 с.
Харьковская Н.Н. Психологические характеристики
процесса понимания текса в зависимости от условий
экспликации его предметно смыслового содержания (на
материале иноязычной научно технической литературы):
Автореф. дисс… канд. псих. наук : 19.00.07/ НИИ. – М.,
– 21 с.
Клычникова З.И. Психология обучения чтению на
иностранном языке. – М.: Просвещение, 1973. – 224 с.
Зимняя И.А. Индивидуально психологические факторы
и успешность научения речи на иностранном языке //
Иностранные языки в школе. – 1970. – №1. – с.34 46.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.