Дослідження мікроґенези детермінантного впливу фрустрації потреби досягнення успіху в школярів із різними навчальними досягненнями

Автор(и)

  • Наталія Мусіяка Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-4439-7965

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-44.162-186

Ключові слова:

ґенеза, мікроґенеза, навчальні досягнення, особистісна детермінанта, особистість школяра, потреба досягнення успіху, фрустрація

Анотація

У статті представлено результати експериментального дослідження фрустрації потреби досягнення успіху й особливостей її прояву як особистісної детермінанти навчальних досягнень у школярів початкової та основної школи. Здійснено порівняльний аналіз мікроґенези рівневої констеляції фрустрації потреби досягнення успіху в школярів на різних етапах навчання. Установлено як тотожність, так і різнополярність тенденцій перебігу фрустрації у групах школярів із різним рівнем навчальних досягнень. Констатовано у відмінно встигаючих і посередньо встигаючих школярів початкової школи ознаки певної дестабілізації особистісного статусу молодшого школяра, про що свідчить значне зростання фрустрації потреби досягнення успіху, і є віддзеркаленням тих труднощів, які супроводжують процес суб’єктного включення частини школярів цих груп до процесу учіння. Зафіксовано на мікрорівні у слабко встигаючих молодших школярів протилежну тенденцію – домінування нормального рівня, що є індикатором блокування особистісних потенцій щодо потреби досягнення успіху. Експериментально встановлено, що адаптивний період учнів п’ятого класу до навчання в основній школі має чіткі ознаки деструкції фрустрації потреби досягнення успіху в школярів із низьким рівнем навчальних досягнень. Зафіксовано становлення несприятливого психологічного тла з констеляцією чинників, що заважають розкриттю особистісних потенцій у досягненні успіху в процесі навчальної діяльності, становленню продуктивної суб’єктності слабко встигаючих п’ятикласників. З’ясовано наявність у архітектоніці фрустрації потреби досягнення успіху мікрогенетичних тенденцій, що репрезентують детермінацію навчальних досягнень школяра в онтогенетичному вимірі. Установлені особливості фрустрації потреби досягнення успіху та її деструкції вимагають розробки системи корекційно-розвивальних впливів із метою нівелювання деструктивного стану фрустрації та забезпечення продуктивного психологічного супроводу особистісного розвитку школяра в освітньому середовищі.

Біографія автора

Наталія Мусіяка, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, м. Київ

кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник, докторант

Посилання

Vashchenko, I. V., & Onufriieva, L. A. (2018). Kontseptualni mezhi poniattia kopinh-stratehii osobystosti u psykholohii [Conceptual boundaries of the concept of сoping strategies of personality in psychology]. S. D. Maksymenko, L. A. Onufriieva (Eds.). Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of Modern Psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University, G. S. Kostiuk Institute of Psychology at the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 41, 228–239. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian]. DOI 10.32626/2227-6246.2018-41.228–239.

Dryhus, M. T. (2016). Problema osobystisnoi efektyvnosti u konteksti naukovoi spadshchyny H. S. Kostiuka [The issue of personal efficiency in the context of scientific heritage of G. S. Kostiuk]. S. D. Maksymenko, L. A. Onufriieva (Eds.). Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of Modern Psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University, G. S. Kostiuk Institute of Psychology at the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 33, 148–161. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].

Kozub, Y. V. (2016). Spetsyfika stavlennia do navchannia u vstyhaiuchykh ta nevstyhaiuchykh studentiv z dominuvanniam riznykh vydiv motyvatsii dosiahnennia [Specifics of the high and low level academic progress students’ attitude to the learning with domination of different types of achievement motivation]. S. D. Maksymenko, L. A. Onufriieva (Eds.). Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of Modern Psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University, G. S. Kostiuk Institute of Psychology at the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 32, 218–234. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].

Kondratenko, L. O. (2018). Problemy pervynnoi shkilnoi neuspishnosti v istorii vitchyznianoi psykholohii [Problems of primary poor progress at school in the history of Ukrainian psychology]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv : «Naukovyi svit» [in Ukrainian].

Kostiuk, H. S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and mental development]. L. M. Prokoliienko (Eds.). Kyiv : Radianska shkola [in Ukrainian].

Maksymenko, S. D. (2008). Osobystist: prohnoz rozvytku i zhyttievyi shliakh [Personality: development forecast and life path]. Psykholohichne oposeredkuvannia pedahohichnykh vplyviv na rozvytok osobystisnoi aktyvnosti v osvitnomu prostori – Psychological mediation of pedagogical influences on personal activity development at education, (pp. 4–35). Kyiv : DP «Informatsiino-analitychne ahentstvo» [in Ukrainian].

Musiiaka, N. I. (2018). Rozvytok tvorchoho myslennia yak osobystisnoi determinanty navchalnykh dosiahnen molodshykh shkoliariv [Development of creative thinking as a personal determinant of primary schoolchildren’s educational achievements]. S. D. Maksymenko, L. A. Onufriieva (Eds.). Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of Modern Psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University, G. S. Kostiuk Institute of Psychology at the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 41, 205–217. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian]. DOI 10.32626/2227-6246.2018-41.205–217.

Sofii, N. Z., Onopriienko, O. V., Naida, Yu. M., Prystinska, M. S., & Bolshakova, I. O. (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian School: teacher’s guide]. Kyiv : TOV «Vydavnychyi dim «Pleiady» [in Ukrainian].

Papucha, M. V. (2008). Subiektnist uchinnia yak psykholohichna problema [Subjectivity of learning as a psychological problem]. Psykholoho-pedahohichni umovy rozvytku osobystisnoi aktyvnosti v osvitnomu prostori – Psychological-pedagogical conditions of personal activity development at education, (pp. 344–370). Kyiv : DP «Informatsiino-analitychne ahentstvo» [in Ukrainian].

Golovej, L. A., & Rybalko, E. F. (Eds.) (2002). Praktikum po vozrastnoj psihologii [Tutorial on Age Psychology]. Sankt-Peterburg : Rech’ [in Russian].

Ball, H. O., Dryhus, M. T., Musiiaka, N. I., Petrenko, I. V., & Yavorska-Vietrova, I. V. (2013). Stanovlennia osobystosti shkoliariv z riznymy navchalnymy dosiahnenniamy v ontohenetychnomu prostori [Personality formation of schoolchildren with different academic achievements in the ontogenetic space]. Dryhus, M. T. (Eds.). Kirovohrad : Imeks-LTD [in Ukrainian].

Yavorska-Vietrova, I. V. (2018). Perspektyvna refleksiia yak mekhanizm stanovlennia osobystisnoi efektyvnosti uchniv [The perspective reflection as a mechanism of pupils’ personal efficiency formation]. S. D. Maksymenko, L. A. Onufriieva (Eds.). Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of Modern Psychology: Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University, G. S. Kostiuk Institute of Psychology at the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 41, 462–473. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian]. DOI 10.32626/2227-6246.2018-41.462–473.

Beetham, H., & Sharpe, R. (2013). Rethinking Pedagogy for a Digital Age. Designing for 21st century learning. New York : Routledge. DOI 10.4324/9780203078952.

Doğan, U. (2015). Student Engagement, Academic Self-efficacy, and Academic Motivation as Predictors of Academic Performance. The Anthropologist, 20 (3), 553–561. DOI 10.1080/09720073.2015.11891759.

Iniesta, A. J., López-López, J. A., Corbíl, R. G., Pérez, P. M., & Costa, J. L. C. (2017). Differences in cognitive, motivational and contextual variables between under-achieving, normally-achieving, and over-achieving students: A mixed-effects analysis. Psicothema, 29 (4), 533–538. DOI 10.7334/psicothema2016.283.

Kaya, F., & Oğurlu, Ü. (2015). The relationship among self-esteem, intelligence, and academic achievement Benlik saygısı, zekâ ve akademik başarı ilişkisi. International Journal of Human Sciences, 12, 951–965. DOI 10.14687/ijhs.v12i1.3089.

Lepp, A., Barkley, J. E., & Karpinski, A. C. (2015). The relationship between cell phone use and academic performance in a sample of U. S. college students. SAGE Open, 5 (1), 1–9. DOI 10.1177/2158244015573169.

Meens, E. E. M., Bakx, A. W. E. A., Klimstra, T. A., & Denissen, J. J. A. (2018). The association of identity and motivation with students’ academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 64, 54–70. DOI 10.1016/j.lindif.2018.04.006.

Motlagh, S. E, Amrai, K., Yazdani, M. J, Abderahim, H. A., & Souri, H. (2011). The relationship between self-efficacy and academic achievement in high school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 765–768. DOI 10.1016/j.sbspro.2011.03.180.

Salomon, A., & Ben-David Kolikant, Y. (2016). High-school students’ per-ceptions of the effects of non-academic usage of ICT on their academic achievements. Computers in Human Behavior, 64, 143–151. DOI 10.1016/j.chb.2016.06.024.

Steinmayr, R., Crede, J., McElvany, N., & Wirthwein, L. (2016). Subjective well-being, test anxiety, academic achievement: Testing for reciprocal effects. Frontiers in Psychology, 6, Article ID 1994. DOI 10.3389/fpsyg.2015.01994.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-25

Як цитувати

Мусіяка, Н. (2019). Дослідження мікроґенези детермінантного впливу фрустрації потреби досягнення успіху в школярів із різними навчальними досягненнями. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (44), 162–186. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-44.162-186