Напрямки превенції шкільної тривожності молодших школярів: реалії сьогодення та перспективи «нової української школи» (на прикладі лонгітюдного дослідження)

Автор(и)

  • Світлана Прахова Криворізький державний педагогічний університет, м. Кривий Ріг, Україна https://orcid.org/0000-0001-9633-2517
  • Наталя Макаренко Криворізький державний педагогічний університет, м. Кривий Ріг, Україна https://orcid.org/0000-0003-3481-1277

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-44.234-254

Ключові слова:

тривожність, страхи, молодший шкільний вік, детермінанти, лонгітюдне дослідження, нова українська школатривожність, нова українська школа

Анотація

У статті представлено результати першого етапу лонгітюдного дослідження щодо впливу зовнішніх чинників на формування тривожності та страхів у молодшому шкільному віці. До зовнішніх чинників віднесено: нову соціальну ситуація розвитку, що занурює дитину в новий строго нормований світ відношень, потребує організованості, відповідної дисципліни, розвитку виконавчих дій, пов’язаних із навичками учбової діяльності; оцінку вчителя, завищений рівень домагань батьків, публічне обговорення досягнень дитини. Надано визначення тривожності як відчуття неконкретної, невизначеної загрози, нечітке почуття небезпеки. Перелічено основні прояви тривожності та види страхів у молодшому шкільному віці: незадоволення своїми досягненнями; орієнтація на зовнішню оцінку; невміння самостійно оцінити свою діяльність; підвищена чутливість до соціальних порівнянь; безпідставне переживання неуспіху тощо. Описано види страхів: просторові, режимні, страх оцінки. Порівняно навчально-виховні умови перебування дитини у звичайній школі та новій українській школі (НУШ), де приділена увага формуванню безпечних комфортних зовнішніх умов, які повинні знизити рівень тривожності у молодших школярів. Висвітлено зовнішні умови НУШ: формування компетенцій, співпраця з дитиною, нові відносини з батьками, зміна методів оцінювання.  Висвітлено результати статистичних даних лонгітюдного дослідження тривожності та страхів учнів молодшого шкільного віку в розрізі трирічного періоду. Представлено динаміку показників тривожності учнів других класів у процесі дорослішання. Висвітлено та проаналізовано статистичні показники кореляційного і факторного аналізу даних. На основі даних факторного аналізу (обертання верімакс із нормалізацією Кайзера) побудовано різнорівневі моделі детермінації шкільної тривожності молодших школярів. Здійснено аналіз множинних інформативних покажчиків найбільших факторних навантажень у вибірці учнів упродовж трирічного лонгітюдного дослідження.

Біографії авторів

Світлана Прахова, Криворізький державний педагогічний університет, м. Кривий Ріг

кандидат психологічних наук

Наталя Макаренко, Криворізький державний педагогічний університет, м. Кривий Ріг

кандидат психологічних наук, доцент

Посилання

Astapov, V. M. (2008). Trevozhnost’ u detej [Childrens’s anxiety]. Moskva : PERSJE [in Russian].

Bulakh, I. S., & Kuzmenko, S. V. (2011). Psykholohichni osoblyvosti

shkilnoi tryvozhnosti molodshykh shkoliariv [Psychological peculiarities of junior schoolchildren’s school anxiety]. Mizhnarodnyi naukovyi forum: sotsiolohiia, psykholohiia, pedahohika, menedzhment – International scientific forum: sociology, psychology, pedagogy, management, 7, 150–157. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mnf_2011_7_17 [in Ukrainian].

Yevdokymova, N. O., Ivantsova, N. B., & Opanasenko, L. A. (2013). Sytuatyvno-problemnyi pidkhid do rishennia 100 shkilnykh problem [Situational and problem-based approach to solving 100 school problems]. Mykolaiv [in Ukrainian].

Kuibeda, O. O. (2018). Vzaiemozviazok rivnia tryvozhnosti ta uspishnosti navchalnoi diialnosti pidlitkiv [The correlation between the level of anxiety and success of teenagers’ educational activities]. Aktualni problemy psykholohii osobystosti ta mizhosobystisnykh vzaiemyn – Actual Problems of Psychology of Personality and Interpersonal Relations: Proceedings of the X International Scientific and Practical Conference, (pp. 81–84). Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].

Lazarenko, T. M. (2018). Rol emotsiinoi sfery molodshykh shkoliariv u navchalnii diialnosti [The role of the junior pupils’ emotional sphere in educational activities]. Aktualni problemy psykholohii osobystosti ta mizhosobystisnykh vzaiemyn – Actual Problems of Psychology of Personality and Interpersonal Relations: Proceedings of the X International Scientific and Practical Conference, (pp. 20–23). Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].

Mykhalska, S. A. (2016). Osoblyvosti komunikatyvno-osobystisnoho rozvytku dytyny doshkilnoho viku [The peculiarities of communicative and personality-based development of a preschooler]. Problemy suchasnoi psykholohii: zb. nauk. prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Problems of modern psychology: collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University and G. S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciennces of Ukraine, 32, 305–314. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].

Nykol’skaja, I. M., & Granovskaja, R. M. (2001). Psyhologicheskaja zashchita u detej [Psychological protection in children]. Sankt-Peterburg : Rech’ [in Russian].

Bibik, N. M. (Ed.) (2017). Nova ukrainska shkola – New Ukrainian School. Kyiv. Retrieved from http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/NUSH-poradnyk-dlya-vchytelya.pdf [in Ukrainian].

Onyshchuk, L. A. (2018). Nova ukrainska shkola: realii ta perspektyvy [New Ukrainian School: realities and prospects]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal – Ukrainian pedagogical journal, 1, 47–53 [in Ukrainian].

Dubrovina, I. V. (Ed.) (2007). Prakticheskaja psihologija obrazovanija [Practical psychology of education]. Sankt-Peterburg : Piter [in Russian].

Prakhova, S. A. (2018). Tryvozhnist u predyktornii strukturi frustratsiinykh staniv shkoliariv riznykh vikovykh hrup [Anxiety in the predictor structure of frustration states of schoolchildren of different age groups]. Problemy suchasnoi psykholohii: zb. nauk. prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Problems of modern psychology: collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University and G. S. Kos-tiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 41, 302–313. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].

Prikhozhan, A. M. (2000). Trevozhnost’ u detej i podrostkov: psihologicheskaja priroda i vozrastnaja dinamika [Anxiety in children and adolescents: psychological nature and age dynamics]. Voronezh : Izdatel’stvo NPO «MODJEK» [in Russian].

Tokareva, N. (2018). Heneza lohiko-smyslovoi orhanizatsii movlennia pidlitkiv u postneklasychnii perspektyvi suchasnosti [Genesis of the Logico-Semantic Organization of Adolescents Speech in the Post-Nonclassical Perspective of the Contemporaneity]. Psycholinguistics. Psykholinhvistyka. Psykholynhvystyka. Series: Psychology, 24 (1), 343–359. Pereiaslav-Khmelnytskyi : FOP Dombrovska Ya. M. [in Ukrainian].

Tokareva, N. M., & Shamne, A. V. (2017). Vikova ta pedahohichna psy kholohiia [Age-related and pedagogical psychology]. Kyiv [in Ukrainian].

Voloshina, L. N., Kondakov, V. L., Tretyakov, A. A., Kopeikina, E. N., Cretu, M., & Potop, V. (2018). Modern strategies for regulating the motor activity of preschool and school age children in the educational space. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 22 (2), 114–119.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-11

Як цитувати

Прахова, С., & Макаренко, Н. (2019). Напрямки превенції шкільної тривожності молодших школярів: реалії сьогодення та перспективи «нової української школи» (на прикладі лонгітюдного дослідження). Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (44), 234–254. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-44.234-254