Напрямки превенції шкільної тривожності молодших школярів: реалії сьогодення та перспективи «нової української школи» (на прикладі лонгітюдного дослідження)
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2019-44.234-254Ключові слова:
тривожність, страхи, молодший шкільний вік, детермінанти, лонгітюдне дослідження, нова українська школатривожність, нова українська школаАнотація
У статті представлено результати першого етапу лонгітюдного дослідження щодо впливу зовнішніх чинників на формування тривожності та страхів у молодшому шкільному віці. До зовнішніх чинників віднесено: нову соціальну ситуація розвитку, що занурює дитину в новий строго нормований світ відношень, потребує організованості, відповідної дисципліни, розвитку виконавчих дій, пов’язаних із навичками учбової діяльності; оцінку вчителя, завищений рівень домагань батьків, публічне обговорення досягнень дитини. Надано визначення тривожності як відчуття неконкретної, невизначеної загрози, нечітке почуття небезпеки. Перелічено основні прояви тривожності та види страхів у молодшому шкільному віці: незадоволення своїми досягненнями; орієнтація на зовнішню оцінку; невміння самостійно оцінити свою діяльність; підвищена чутливість до соціальних порівнянь; безпідставне переживання неуспіху тощо. Описано види страхів: просторові, режимні, страх оцінки. Порівняно навчально-виховні умови перебування дитини у звичайній школі та новій українській школі (НУШ), де приділена увага формуванню безпечних комфортних зовнішніх умов, які повинні знизити рівень тривожності у молодших школярів. Висвітлено зовнішні умови НУШ: формування компетенцій, співпраця з дитиною, нові відносини з батьками, зміна методів оцінювання. Висвітлено результати статистичних даних лонгітюдного дослідження тривожності та страхів учнів молодшого шкільного віку в розрізі трирічного періоду. Представлено динаміку показників тривожності учнів других класів у процесі дорослішання. Висвітлено та проаналізовано статистичні показники кореляційного і факторного аналізу даних. На основі даних факторного аналізу (обертання верімакс із нормалізацією Кайзера) побудовано різнорівневі моделі детермінації шкільної тривожності молодших школярів. Здійснено аналіз множинних інформативних покажчиків найбільших факторних навантажень у вибірці учнів упродовж трирічного лонгітюдного дослідження.Посилання
Astapov, V. M. (2008). Trevozhnost’ u detej [Childrens’s anxiety]. Moskva : PERSJE [in Russian].
Bulakh, I. S., & Kuzmenko, S. V. (2011). Psykholohichni osoblyvosti
shkilnoi tryvozhnosti molodshykh shkoliariv [Psychological peculiarities of junior schoolchildren’s school anxiety]. Mizhnarodnyi naukovyi forum: sotsiolohiia, psykholohiia, pedahohika, menedzhment – International scientific forum: sociology, psychology, pedagogy, management, 7, 150–157. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mnf_2011_7_17 [in Ukrainian].
Yevdokymova, N. O., Ivantsova, N. B., & Opanasenko, L. A. (2013). Sytuatyvno-problemnyi pidkhid do rishennia 100 shkilnykh problem [Situational and problem-based approach to solving 100 school problems]. Mykolaiv [in Ukrainian].
Kuibeda, O. O. (2018). Vzaiemozviazok rivnia tryvozhnosti ta uspishnosti navchalnoi diialnosti pidlitkiv [The correlation between the level of anxiety and success of teenagers’ educational activities]. Aktualni problemy psykholohii osobystosti ta mizhosobystisnykh vzaiemyn – Actual Problems of Psychology of Personality and Interpersonal Relations: Proceedings of the X International Scientific and Practical Conference, (pp. 81–84). Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].
Lazarenko, T. M. (2018). Rol emotsiinoi sfery molodshykh shkoliariv u navchalnii diialnosti [The role of the junior pupils’ emotional sphere in educational activities]. Aktualni problemy psykholohii osobystosti ta mizhosobystisnykh vzaiemyn – Actual Problems of Psychology of Personality and Interpersonal Relations: Proceedings of the X International Scientific and Practical Conference, (pp. 20–23). Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].
Mykhalska, S. A. (2016). Osoblyvosti komunikatyvno-osobystisnoho rozvytku dytyny doshkilnoho viku [The peculiarities of communicative and personality-based development of a preschooler]. Problemy suchasnoi psykholohii: zb. nauk. prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Problems of modern psychology: collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University and G. S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciennces of Ukraine, 32, 305–314. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].
Nykol’skaja, I. M., & Granovskaja, R. M. (2001). Psyhologicheskaja zashchita u detej [Psychological protection in children]. Sankt-Peterburg : Rech’ [in Russian].
Bibik, N. M. (Ed.) (2017). Nova ukrainska shkola – New Ukrainian School. Kyiv. Retrieved from http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/NUSH-poradnyk-dlya-vchytelya.pdf [in Ukrainian].
Onyshchuk, L. A. (2018). Nova ukrainska shkola: realii ta perspektyvy [New Ukrainian School: realities and prospects]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal – Ukrainian pedagogical journal, 1, 47–53 [in Ukrainian].
Dubrovina, I. V. (Ed.) (2007). Prakticheskaja psihologija obrazovanija [Practical psychology of education]. Sankt-Peterburg : Piter [in Russian].
Prakhova, S. A. (2018). Tryvozhnist u predyktornii strukturi frustratsiinykh staniv shkoliariv riznykh vikovykh hrup [Anxiety in the predictor structure of frustration states of schoolchildren of different age groups]. Problemy suchasnoi psykholohii: zb. nauk. prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy – Problems of modern psychology: collection of research papers of Kamianets-Podilskyi National Ivan Ohiienko University and G. S. Kos-tiuk Institute of Psychology of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 41, 302–313. Kamianets-Podilskyi : Aksioma [in Ukrainian].
Prikhozhan, A. M. (2000). Trevozhnost’ u detej i podrostkov: psihologicheskaja priroda i vozrastnaja dinamika [Anxiety in children and adolescents: psychological nature and age dynamics]. Voronezh : Izdatel’stvo NPO «MODJEK» [in Russian].
Tokareva, N. (2018). Heneza lohiko-smyslovoi orhanizatsii movlennia pidlitkiv u postneklasychnii perspektyvi suchasnosti [Genesis of the Logico-Semantic Organization of Adolescents Speech in the Post-Nonclassical Perspective of the Contemporaneity]. Psycholinguistics. Psykholinhvistyka. Psykholynhvystyka. Series: Psychology, 24 (1), 343–359. Pereiaslav-Khmelnytskyi : FOP Dombrovska Ya. M. [in Ukrainian].
Tokareva, N. M., & Shamne, A. V. (2017). Vikova ta pedahohichna psy kholohiia [Age-related and pedagogical psychology]. Kyiv [in Ukrainian].
Voloshina, L. N., Kondakov, V. L., Tretyakov, A. A., Kopeikina, E. N., Cretu, M., & Potop, V. (2018). Modern strategies for regulating the motor activity of preschool and school age children in the educational space. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 22 (2), 114–119.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.