Психологічний зміст комунікативно-компетентнісного підходу у сучасній іншомовній освіті України в умовах війни

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2022-58.43-65

Ключові слова:

війна, особистість учня, комунікативно- компетентнісний підхід, навчальна компетентність, когнітивна компетентність, внутрішнє мовлення, діалогічне мовлення, динамічні зв’язки між думкою і словом

Анотація

Мета статті – охарактеризувати навчально-пізнавальні компетентності, виділити основні мовленнєві засоби під час спілкування, показати позитивні та негативні моменти запровадження комунікативно-компетентнісного підходу у змісті сучасної іноземної освіти в Україні в умовах війни.

Методи дослідження. Для розв’язання поставлених завдань використовувалися такі теоретичні методи дослідження: категоріальний, структурно-функціональний, аналіз, систематизація, моделювання, узагальнення.

Результати дослідження. Доведено, що внутрішнє мовлення потрібно розглядати не як «мовлення мінус знак», а як цілком особливу і своєрідну за своєю структурою та засобом функціонування мовленнєву функцію, яка саме тому, що вона організована абсолютно по-іншому, ніж зовнішнє мовлення, знаходиться з останньою у нерозривній динамічній єдності переходів з одного стану в інший.

Висновки. Доведено, що велику, домінувальну роль у формуванні комунікативно-компетентнісного підходу у змісті сучасної іншомовної освіти в Україні в умовах війни відіграє внутрішньодіалогічне мовлення. Слово ніби вбирає в себе зміст попередніх та подальших слів, розширюючи майже до безмежжя своє значення. У внутрішньому діалозі слово більше навантажене змістом, ніж у зовнішньому мовленні, воно є концентрованим згустком змісту. Отже, внутрішнє діалогічне мовлення являє собою досить особливу, самостійну, автономну та самобутню функцію мовлення. Саме тому її потрібно розглядати як особливий внутрішній план мовленнєвого мислення, опосередковуючи динамічне відношення між думкою і словом.

Посилання

Amichai-Hamburger, Y. (2005). The social net: Understanding human behavior in cyberspace. Oxford, UK: Oxford University Press.

Arbuthnott, K., & Frank, J. (2000). Executive control in set switching: Residual switch cost and task-set inhibition. Canadian Journal of Experimental Psychology, 54, 33-41. Retrieved from https://doi. org/10.1037/h0087328.

Heino, R.d., Ellison, N.B., & Gibbs, J.L. (2010). Relationshopping: Investigating the market metaphor in online dating. Journal of Social and Personal Relationships, 27 (4), 427- 447. DOI:10.1177/0265407510361614.

Honcharuck, Nataliia, & Onufriieva, Liana. (2018). Psykholohichnyi analiz rivniv pobudovy komunikatyvnykh dii [Psychological analysis of levels of communicative actions' constructing]. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika. Psycholinguistics - Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics, 24(1), 97-117. Retrieved from https://doi. org/10.31470/2309-1797-2018-24-1-97-117 [in Ukrainian].

Ishkhanyan, B., Boye, K., & Mogensen, J. (2019). The Meeting Point: Where Language Production and Working Memory Share Resources. Journal of Psycholinguistic Research, 48, 61-79. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s10936-018-9589-0.

Key-deLyria, S.E., Bodner, T., & Altmann, L.J.P. (2019). Rapid Serial Visual Presentation Interacts with Ambiguity during Sentence Comprehension. Journal of Psycholinguistic Research, 48, 665-682. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s10936-018-09624-9.

Kim, J., & dindia, K. (2011). Online self-disclosure: A review of research. Computer-mediated communication in personal relationships, K.B. Wright & L.M. Webb (Eds.). New York: Peter Lang.

Lawson, H.M., & Leck K. (2006). dynamics of Internet dating. Social Science Computer Review, 24 (2), 189-208. DOI:10.1177/0894439305283402.

Mykhalchuk, Nataliia, & Ivashkevych, Eduard (2022). Empirychnyi instrumentarii vprovadzhennia metodu dialohichnoho analizu vypadku u psykhodiahnostychnu ta psykhoterapevtychnu praktyku [Empirical tools for implementing the method of dialogical case analysis in psychodiagnostic and psychotherapeutic practice]. Rivne: Rivne State University of the Humanities [in Ukrainian].

Mykhalchuk, Nataliia, & Ivashkevych, Eduard (2018). Psycholinguistic features of the development of social intelligence of the teacher. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika. Psycholinguistics - Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics, 23 (1), 242-257. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1211618.

Mykhalchuk, Nataliia, & Kryshevych, Olga (2019). The peculiarities of the perception and understanding of Sonnets written by W. Shakespeare by the students of the Faculty of Foreign Languages. Psykholinhvistyka. Psikholingvistika. Psycholinguistics - Psycholinguistics. Psycholinguistics. Psycholinguistics, 26(1), 265-285. DOI: 10.31470/2309-17972019-26-1-265-285.

Nowak, K., Watt, J.H., & Walther, J.B. (2009). Computer mediated teamwork and the efficiency framework: Exploring the influence of synchrony and cues on media satisfaction and outcome success. Computers in Human Behavior, 25(5), 1108-1119. DOI:10.1016/j.chb.2009.05.006.

Onufriieva, L., & Ivashkevych, Ed. (2021a). Contemporary approaches to the problem of the development of cognitive activity of pupils according to the ways of managing the young learner's classroom. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii» - Collection of research papers “Problems of Modern Psychology”, 52, 61-83. Retrieved from https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-52.61-83.

Onufriieva, L., & Ivashkevych, Ed. (2021b). The development of learner's autonomy by the way of the formation of social intelligence. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii» - Collection of research papers “Problems of Modern Psychology”, 51, 9-32. Retrieved from https://doi.org/10.32626/2227-6246.2021-51.9-32.

Pimperton, H., & Nation, K. (2010). Suppressing irrelevant information from working memory: Evidence for domain-specific deficits in poor comprehenders. Journal of Memory and Language, 62(4), 380-391. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.jml.2010.02.005.

Rains, S.A., & Scott, C.R. (2007). To identify or not to identify: A theoretical model of receiver responses to anonymous communication. Communication Theory, 17 (1), 61-91. DOI: 10.1111/j.1468-2885.2007.00288.x.

Ramirez, A. Jr., & Wang, Z. (2008). When online meets offline: An expectancy violation theory perspective on modality switching. Journal of Communication, 58 (1), 20-39. DOI: 10.1111/j.1460-2466.2007.00372.x.

Rezaei, A., & Mousanezhad Jeddi, E. (2020). The Contributions of Atten- tional Control Components, Phonological Awareness, and Working Memory to Reading Ability. Journal of Psycholinguistic Research, 49, 31-40. Retrieved from https://doi.org/10.1007/s10936-019-09669-4.

Stephens, K.K., & Rains, S.A. (2011). Information and communication technology sequences and message repetition in interpersonal interaction. Communication Research, 38 (1), 101-122. DOI: 10.1177/0093650210362679.

Walther, J.B. (2011). The effect of feedback on identity shift in computer-mediated communication. Media Psychology, 14, 11-26. DOI: 10.1080/15213269.2010.547832.

Wright, K.B., & Webb, L.M. (2011). Computer-mediated communication in personal relationships. New York: Peter Lang.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-06

Як цитувати

Івашкевич, Е., & Куриця, А. (2022). Психологічний зміст комунікативно-компетентнісного підходу у сучасній іншомовній освіті України в умовах війни. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (58), 43–65. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2022-58.43-65