Проблема впливу професійної рефлексії педагогів закладів дошкільної освіти на якість їх соціального інтелекту

Автор(и)

  • Едуард Івашкевич Рівненський державний гуманітарний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-0376-4615
  • Олександр Гудима Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0001-8244-7284

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2023-60.9-29

Ключові слова:

професійна рефлексія, соціальний інтелект, функціонування соціального інтелекту, розв’язання завдання, встановлювання взаємозв’язку подій, суб’єкт-суб’єктне спілкування, суб’єкт-суб’єктна взаємодія

Анотація

Мета статті – дослідити проблему впливу професійної рефлексії педагогів дошкільних навчальних закладів на якість їх соціального інтелекту; за отриманими в експерименті результатами описати структуру соціального інтелекту педагогів дошкільних навчальних закладів.

Методи дослідження. Для розв’язання поставлених завдань використовувалися такі теоретичні методи дослідження: категоріальний, структурно-функціональний, аналіз, систематизація, моделювання, узагальнення. Також у своєму дослідженні ми використовували емпіричні методи, такі як констатувальне дослідження та формувальний експеримент. Для діагностики рівня розвитку соціального інтелекту нами застосовувалась «Методика дослідження соціального інтелекту» Дж. Гілфорда та М.О’ Саллівена, адаптована О.С. Михайловою (2021).

Результати дослідження. Вважаємо, що функціонування соціального інтелекту як групи здібностей та здатностей особистості відбувається на трьох рівнях, які й дозволяють відобразити динамічний характер цього феномена. Визначено, що в структурі соціального інтелекту науковець виділяє потенційний рівень, що вміщує потенційні здібності та здатності особистості, які знаходяться в стадії розвитку, актуальний рівень, до якого входять здібності та здатності особистості, що мають нормативний (середній та високий) рівень розвитку, і результативний рівень, який вміщує такі характеристики особистості, які висвітлюють особливості експлікації цих здібностей у пізнавальній діяльності.

Висновки. Доведено, що різноманітність характеристик, безпосередньо пов’язаних із соціальним інтелектом особистості, відображає його різнорівневі особливості. У той же час, у визначенні цих характеристик, що зумовлюють становлення соціального інтелекту, є низка спільних моментів. По-перше, вони тлумачаться як здатність, отже, безпосередньо взаємопов’язані із певною діяльністю. По-друге, предметом цих здатностей постає властивість особистості до встановлення зв’язків між подіями, в яких діючими суб’єктами є інші люди. По-третє, в якому б контексті не описувався соціальний інтелект у наукових теоріях та концепціях, він, у будь-якому випадку, представлений як досить складне структурне утворення, що складається із різних здібностей та здатностей. Також показано, що точність розуміння інших людей, адекватність здійснення інтерпретації, прогнозування та рефлексія є основними показниками наявності або відсутності здатності особистості до розв’язання задач та завдань з метою встановлення взаємовідносин між подіями в сфері суб’єкт-суб’єктної комунікації та взаємодії.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-29

Як цитувати

Івашкевич, Е., & Гудима, О. (2023). Проблема впливу професійної рефлексії педагогів закладів дошкільної освіти на якість їх соціального інтелекту. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (60), 9–29. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2023-60.9-29