Психологічний феномен фасилітації як специфічного виду діяльності викладача

Автор(и)

  • Наталія Хупавцева Рівненський державний гуманітарний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-8883-7686
  • Наталія Славіна Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0003-3381-1291

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2023-60.73-94

Ключові слова:

фасилітація, специфічний вид діяльності викладача, фасилітативна освіта, фасилітативна взаємодія, зміна позиції викладача в навчальному процесі

Анотація

Метою нашого дослідження є: показати, що таке фасилітація; як організувати фасилітативну взаємодію, щоб допомогти викладачеві отримати найкращі настановлення, які можуть підвищити ефективність і успіх всіх студентів в освітньому процесі; представити способи фасилітативного навчання в університетах; показати місце фасилітації в структурі блоків пізнавальної діяльності студентів.

Методи дослідження. Для розв’язання поставлених завдань використовувалися такі теоретичні методи дослідження: категоріальний, структурно-функціональний, аналіз, систематизація, моделювання, узагальнення. Також у своєму дослідженні ми використовували емпіричні методи, зокрема, пілотне дослідження.

Результати дослідження. Доведено, що процес фасилітації в навчальній діяльності не можна розуміти спрощено. Показано, що брати участь у діяльності та навчатися усвідомлено – це досить різні речі. Якщо дія нав’язується командою методистів, викладачів, тощо, здійснюється під тиском на студента, тоді вона сприймається поза будь-яким сенсом, як так звана «тимчасова» необхідність». Визначено такі атрибути особистості, які є найбільшою мірою важливими в фасилітативній взаємодії: її свідомість і активність; атрибути психіки – суб’єктивність, активність, адаптивність; атрибути свідомості – переживання, знання і ставлення; атрибути діяльності – активність, усвідомлення, цілеспрямованість, вмотивованість тощо.

Висновки. Окреслено роль фасилітації у даних взаємодіючих між собою блоках пізнавальної діяльності. Показано, що фасилітація передбачає зміни позиції викладача в процесі навчання. Визначено, що, актуалізуючи свою педагогічну діяльність у всіх її напрямках (блоках), викладач вмілофасилітує – управляє, спрямовує, допомагає студентам в їхній освітній діяльності. У результаті педагогічної діяльності з’являється певне новоутворення – фасилітативна взаємодія, де головною фігурою є сам студент як суб’єкт власної пізнавальної діяльності. Тим часом викладач лише використовує всі можливості освітнього середовища, спрямовуючи діяльність кожного студента з метою подальшого всебічного розвитку його особистості.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-29

Як цитувати

Хупавцева, Н., & Славіна, Н. (2023). Психологічний феномен фасилітації як специфічного виду діяльності викладача. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (60), 73–94. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2023-60.73-94