Психологія становлення адаптивних взаємостосунків батьків та дітей старшого шкільного віку з інтелектуальними розладами в українському суспільстві в умовах військових дій
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2024-63.90-112Ключові слова:
адаптивні взаємостосунки, міжособистісні взаємостосунки, інтелектуальна недостатність, материнська депривація, пасивно-захисні взаємостосунки, активно-захисні взаємостосунки, агресія, емоційний дискомфорт, конфліктиАнотація
Мета статті: дослідити психологічні характеристики взаємостосунків батьків та дітей в сім’ї за умови, якщо дитина має певні інтелектуальні розлади.
Методи дослідження. Для розв’язання поставлених у статті завдань було використано такі теоретичні методи дослідження: категоріальний метод, структурно-функціональний метод, методи аналізу, систематизації, моделювання, узагальнення. Емпіричним методом було пілотне дослідження.
Результати дослідження. Показано, що такі особистісні особливості як агресія, інфантилізм, сором’язливість (як результат дезадаптивних сімейних взаємовідносин дитини з близькими людьми), на нашу думку, можна віднести до трьох рівнів дитячо-батьківських взаємостосунків: I рівень – відносини батьків із дитиною характеризуються як пасивно- відгороджувальний, діти перебувають у стані прихованого конфлікту, спостерігається відсутність можливості встановлення емоційної близькості; II рівень – у сім’ї спостерігається атмосфера емоційної неприйнятності. Діти переймають цей стиль поведінки і діяльності та ставляться до батьків «дзеркально» – активно-відгороджувальний стиль. Старшокласники впевнені, що їхні прохання та бажання не будуть задоволені ні матір’ю, ні батьком. На звинувачення діти, зазвичай, відповідають агресією, в більшості ситуацій не вміють стримувати емоційних реакцій, у поведінці переважає збудливість, конфліктність, агресивність. III рівень – характеристики сім’ї співпадають із другим рівнем, але ці старшокласники відзначаються слабкою нервовою системою, в результаті чого у них виникають фізіологічні порушення, такі як тик, енурез, заїкуватість. Зазвичай, така дитина є покірною, але не є виключеними спалахи агресії щодо батьків та однолітків.
Висновки. Показано, що крайнім варіантом порушень адаптивних сімейних взаємостосунків є «материнська депривація». Цей стан характеризується важким психологічним дискомфортом дитини, виникає в умовах постійної відсутності матері або різкого неприйняття її точки зору. Як в теоретичних, так і в експериментальних дослідженнях, присвячених впливові сімейної ситуації з формування тенденцій поведінки й особистісних рис школярів старшого шкільного віку, у дітей з віком відзначається величезна роль матері. Доведено, що за відсутності матері, чи ситуації, коли дитина бачила матір вкрай рідко, старшокласник відчуває емоційний дискомфорт, частіше плаче, проявляє упертість, агресивність і конфліктність
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Харченко Наталія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.