Задачі з вимогою «довести» як тренінг творчого математичного мислення
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2024-63.199-218Ключові слова:
творче математичне мислення, математичні задачі на доведення, мисленнєвий тренінгАнотація
За результатами аналізу досліджень творчого математичного мислення констатовано, що пошуковий математичний процес – це процес постановки та розв’язання математичної задачі. З’ясовано, що запитання активізують мисленнєві дії і тих, хто їх ставить, і тих, хто на них відповідає. Підкреслено, що процес розв’язання творчої задачі визначається продуктивністю функціонування алгоритмічних та евристичних прийомів, які можна і потрібно формувати. Вони повинні сприяти продукуванню різноманітних ідей, їх якісному обстеженню і селекціонуванню.
Мета дослідження: проаналізувати потенційні можливості досвіду розв’язування задач із вимогою «довести» з активним застосуванням причинно-наслідкових запитань для активізації творчого математичного мислення. Для цього було використано метод аналізу пошукових дій студентів упродовж розв’язування творчих математичних задач.
Результати дослідження. Встановлено, що застосування широкого спектру запитань у процесі розв’язування творчих математичних задач на доведення активізує мисленнєві складові: розуміння задачі, прогнозування ідей розв’язування, апробація мисленнєвих результатів, які стають більш взаємодоповнювальними. З’ясовано, що спеціальні запитання забезпечували актуалізацію наявних знань, досвіду та навичок, потік асоціацій, фантазії, що сприяє поглибленню розуміння смислу математичної задачі. Констатовано, що прогнозувальні мисленнєві дії, які під впливом спеціальних запитань породжують якісну провідну ідею розв’язування задачі, сприяють наповненню її змістом через активне мисленнєве видозмінення структурних елементів, виникнення мисленнєвих новоутворень. Доведено можливість формування навиків критичного ставлення до різного роду мисленнєвих знахідок за допомогою їх апробації спеціальними запитаннями. Це стає основою побудови чіткого логічного ланцюга міркувань від того, що дано, до того, що необхідно довести у задачах на доведення.
Висновки. Розв’язування математичних задач на доведення з активним застосуванням причинно-наслідкових запитань активізує творче математичне мислення.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Мойсеєнко Лідія, Шегда Любов
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.