Емпіричне дослідження вивчення психологічних умов формування адаптивних взаємостосунків між батьками та дітьми старшого шкільного віку
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2024-64.9-28Ключові слова:
адаптивні сімейні взаємостосунки, дезадаптивні сімейні взаємостосунки стосунки, конфліктні взаємостосунки, гармонійний психічний розвиток, корисні поради, позитивний приклад, особистісно значущий досвідАнотація
Мета статті: описати психологічні умови формування адаптивних взаємостосунків між батьками та дітьми старшого шкільного віку.
Методи дослідження. Для розв’язання поставлених у статті завдань було використано такі теоретичні методи дослідження: категоріальний метод, структурно-функціональний метод, методи аналізу, систематизації, моделювання, узагальнення. Емпіричним методом було констатувальне дослідження.
Результати дослідження. Ми вважаємо, що дорослим слід створювати найбільшою мірою позитивні умови для гармонійного психічного розвитку особистості старшокласників. Батьки мають розуміти, що потрібно поважати точку зору дитини, її гідність, адже це фасилітуватиме формування високої або адекватної самооцінки дитини. Старшокласникам, безперечно, потрібно обов’язково давати корисні поради, показувати позитивний приклад, адже все це сприятиме становленню їх особистісної та соціальної зрілості.
Висновки. Доведено, що і батьки, і діти повинні виявляти терпіння один до одного, терпляче, по-доброму ставитися один до одного, у будь-яких ситуаціях любити один одного, розмовляти один із одним. У цей складний період, період дитячого дорослішання, кожен у родині має зовсім по-іншому сприймати навколишніх, ставитися один до одного і до оточуючого світу. Корисним є набутий дітьми особистісно значущий досвід. Останній великою мірою допомагає старшокласникам переборювати конфлікти, депресію, не впадати в песимізм і брати на себе відповідальність за скоєні вчинки, з усіх подій робити позитивно марковані висновки, які допоможуть перебороти нові життєві проблеми. Отже, особистісно значущий досвід формується з огляду на певні психологічні і соціальні умови, які мають місце в життєвому просторі старшокласників у різні періоди їхнього життя та особистісного становлення.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Главінська Еліна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.