Ефективність застосування засобів боротьби ігрового та змагального характеру у фізичному вихованні учнів ліцею з посиленою військово-фізичною підготовкою

Автор(и)

  • Людмила Балушка Львівський державний універсітет внутрішніх справ, Україна http://orcid.org/0000-0002-4161-4282
  • Кристина Хіменс Львівський державний універсітет фізичної культури ім. Івана Боберського, Україна http://orcid.org/0000-0002-8677-6701
  • Андрій Окопний Львівський державний універсітет фізичної культури ім. Івана Боберського, Україна http://orcid.org/0000-0001-5277-7952
  • Олександр Флуд Львівський державний універсітет внутрішніх справ, Україна http://orcid.org/0000-0002-8277-2447
  • Тарас Мороз Львівський державний універсітет внутрішніх справ, Україна http://orcid.org/0000-0003-1929-921X

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2021-2.01

Ключові слова:

урок, фізична культура, військовий, ліцей, засіб, боротьба

Анотація

Мета: визначити ефективність застосування засобів боротьби ігрового та змагального характеру у фізичному вихованні учнів ліцею з посиленою військово-фізичною підготовкою. Матеріал і методи. Використано методи теоретичного аналізу та узагальнення наукової літератури, педагогічне спостереження, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. У дослідженні прийняли участь 49 учнів 10-х класів  Львівського державного ліцею із посиленою військово-фізичною підготовкою імені Героїв Крут, які були розподілені на контрольну (КГ, n=25) та експериментальну (ЕГ, n=24) групи. Перша займалася упродовж навчального семестру за традиційною навчальною програмою з фізичної культури, друга – згідно авторської програми із акцентованим застосуванням засобів боротьби ігрового та змагального характеру. Результати: професіоналізм військовослужбовця вимагає різностороннього особистісного розвитку вже починаючи з  рівня середньої освіти. При цьому важливим компонентом в структурі майстерності майбутнього захисника Вітчизни є рівень його фізичної підготовленості. Сьогодні у ліцеях з посиленою військово-фізичною підготовкою простежується необхідність оновлення матеріалу з предмету «фізична культура» у напрямку пошуку нових видів спортивної діяльності, які б з одного боку були спрямовані на формування необхідних навиків майбутнього військовослужбовця, а з іншого – розвивали важливі для цієї професії фізичні якості. Зафіксовано, що позитивні зміни мають місце у різних сторонах розвитку та підготовленості учасників досліджуваних груп. Середнє сумарне зростання за функціональними пробами в учасників ЕГ становило 5,7 %, а в учнів КГ – лише 2,0 %, більшість змін в обох групах мали достовірний характер (р≤0,05–0,001). Вагомими були зміни і у рівні фізичної підготовленості учасників педагогічного експерименту. Так, в учнів ЕГ загальне середнє сумарне зростання її рівня склало 24,5 %, а в досліджуваних КГ – лише 8,9 %. За індексами фізичної підготовленості результати також зросли в обох групах. В ЕГ сумарне середнє зростання показників індексів становило 4,1 %, тоді як в КГ – 1,6 % (р≤0,05–0,001), окрім показників швидкісного індексу КГ та індексу витривалості в ЕГ (р>0,05). Висновки. Упродовж педагогічного експерименту фактично за усіма групами показників авторська програма з фізичної культури із застосуванням засобів боротьби виявилася більш ефективною порівняно з традиційною програмою для учнів 10-х класів Львівського державного ліцею з посиленою військово-фізичної підготовкою імені Героїв Крут. Зафіксовано позитивні зміни у рівні функціональних можливостей учасників досліджуваних груп. Середній сумарний приріст в учасників експериментальної групи склав 5,7 %, а в учнів контрольної групи – лише 2,0 %. Вагомими були зміни фізичної підготовленості учасників педагогічного експерименту, в учнів експериментальної групи загальний середній сумарний приріст її рівня склав 24,5 %, а в досліджуваних контрольної групи – лише 8,9 %.

Біографії авторів

Людмила Балушка, Львівський державний універсітет внутрішніх справ

старший викладач кафедри спеціальної фізичної підготовки факультету № 2

Кристина Хіменс, Львівський державний універсітет фізичної культури ім. Івана Боберського

к.фіз.вих; доцент кафедри теорії спорту і фізичної культури

Андрій Окопний , Львівський державний універсітет фізичної культури ім. Івана Боберського

кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент кафедри педагогіки і психології

Олександр Флуд , Львівський державний універсітет внутрішніх справ

підполковник поліції, старший викладач кафедри спеціальної фізічної підготовки факультету № 2

Тарас Мороз, Львівський державний універсітет внутрішніх справ

підполковник поліції, старший викладач кафедри спеціальної фізічної підготовки факультету № 2

Посилання

Балушка, Л., Хіменес, Х., Окопний, А., Пітин, М., Согор, О., & Ткач, Ю. (2020). Динаміка підготовленості учнів ліцею з посиленою військово-фізичною підготовкою під впливом використання засобів боротьби. Теорія та методика фізичного виховання, 20(3), 165-173.

Волков, Л. В. (2018). Вікові особливості розвитку основних компонентів координаційної та спеціальної підготовленості підлітків і юнаків у процесі багаторічних занять вільною боротьбою. Науковий часопис Нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 8(102), 30-36.

Власюк, О. (2011). Розвиток фізичних якостей дітей 11-13 років на уроках фізичної культури засобами скелелазіння. Молода спортивна наука України, 15, 32-37.

Кізло, Л., Купієнко, О., & Федак, С. (2011). Особливості розвитку вольових якостей курсантів засобами фізичної підготовки і спорту (з використанням елементів рукопашного бою). Молода спортивна наука України, 7,2, 83-89.

Круцевич Т. (2005). Нормування результатів фізичної підготовленості дітей, підлітків та юнацтва методом індексів. Спортивний вісник Придніпров'я, 2, 22-26.

Платонов, В. Н. (2015). Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения: учебник [для тренеров]. Олимпийская литература, Киев.

Шандригось, В. І., Яременко, В. В., Латишев, М. В., & Первачук, Р. В. (2020). До питання удосконалення програмно-методичного забезпечення з вільної боротьби. Єдиноборства, 2(16),74-85.

Черенщиков, А. Г. (2013). Экспериментальная программа по физической культуре на основе углубленного изучения борьбы самбо. Проблемы физической культуры и спорта в новом тысячелетии, 133-6.

Destani, Fitni, Hannon, James C., Podlog, Leslie, & Brusseau, Timothy A. (2014). Promoting Character Development through Teaching Wrestling in Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 85, 5, 23-29.

Ilnytskyy, I., Okopnyy, A., Palatnyy, A., Pityn, M., Kyselytsia, O., & Zoriy Y. (2018). Use of boxing to improve the physical education content in lyceums with intensive military and physical training. Journal of Physical Education and Sport (JPES), 18(1), 262-269. doi:10.7752/jpes.2018.01035

Johnson, J., & Hyo, & Jung Kang (2018). Hapkido research trends: a review. Ido Movement for. Journal of Martial Arts Anthropology,18,3, 42-50, doi: 10.14589/ido.18.3.7.

Pityn, M., Briskin, Yu., Zadorozhna, O. (2013). Features of theoretical training in combative sports. Journal of Physical Education and Sport, 13(2), 2, 195-198. doi:10.7752/jpes.2013.02032

Pityn, M., Okopnyy, A., Tyravska, O., Hutsul, N., & Ilnytsky, I. (2017). Dynamic of indexes of technical and tactical actions of qualified kickboxer individual fighting style. Journal of Physical Education and Sport (JPES), 17(3), 1024-1030. doi:10.7752/jpes.2017.s3157

Prystupa, E., Okopnyy, A., Hutsul, N., Khimenes, Kh., Kotelnyk, A., Hryb, I., & Pityn, M. (2019).

Development of special physical qualities skilled kickboxers various style of competitive activity. Journal of Physical Education and Sport, 19(2), 273-80. doi:10.7752/jpes.2019.s2041.

Wei-Ting, & Hsu, Min, Pan (2019). Development and Validation of the Teacher RISE Support Scale in Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education. 38:4, 286-295.

Yockey J. (2005). Wrestling: An elementary approach. Teaching Elementary Physical Education, 17, 14-7.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-12

Номер

Розділ

Статті