Особливості організації навчально-тренувального процесу з фехтування в Україні та Китаї
DOI:
https://doi.org/10.15391/ed.2021-1.04Ключові слова:
фехтування, шпажисти, тренування, підготовка, Україна, КитайАнотація
Мета: дослідити особливості системи підготовки фехтувальників Китаю та України. Матеріал і методи. В дослідженні взяли участь 24 шпажисти, 15-19 років з України (n=12), членів чоловічих збірних команд Харківської області та України, які тренуються на базі спортивного комплексу «Уніфехт» (м. Харків, Україна) та Китаю (n=12), членів чоловічої збірної команди провінції Фудзянь Китайської Народної Республіки (м. Фучжоу, КНР). Дослідження тривало 12 місяців, з вересня 2019 р. по вересень 2020 р. Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, анкетування, педагогічне спостереження, педагогічне тестування, метод експертних оцінок, методи математичної статистики. Результати: розглянуто проблеми та особливості організації навчально-тренувального процесу у двох країнах що дає змогу краще зрозуміти шляхи вдосконалення роботи з фехтувальниками задля отримання максимального результату та підвищення результативності виступів спортсменів на змаганнях. Проведено анкетування, тестування рівнів фізичної та техніко-тактичної підготовленості шпажистів. Висновки. Аналіз спеціальної літератури доводить, що обидві країни мають державно-утворюючу вертикаль влади, яка спрямовує, керує, фінансує та здійснює підтримку сфери фізичної культури і спорту. Українські шпажисти приділяють більше уваги самостійній роботі, працюють в парах тричі на тиждень, виконують більше різноманітних і неочікуваних бойових дій. Аналіз результатів загальної фізичної підготовленості фехтувальників обох країн доводить, що рівень в обох групах є достатньо високим. Істотних відмінностей, окрім тесту «Підйом тулубу у положення сидячи за 1 хвилину» (p<0,05), виявлено не було. Під впливом програм підготовки спортсмени мали тенденцію до покращення результатів. У китайських шпажистів проявилися кращі здібності до швидкого відновлення після змагань. Аналіз арсеналу бойових дій дозволяє стверджувати, що навчально-тренувальний процес в Китаї є вузькоспеціалізованим, а в Україні діє принцип повного оволодіння знаннями, вміннями і навичками фехтувального спорту.
Посилання
Бріскін, Ю., Семеряк, З., & Пітин, М. (2014). Результативно-значущі техніко-тактичні дії фехтувальників-шпажистів різної кваліфікації. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: зб. наук. праць, Вип. 18, Т.2, 37-43.
Бусол, В. А. (2014). Фехтування. Навчальна програма для ДЮСШ, СДЮШОР, ШВСМ та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ, 50 с.
Бусол, В., & Дьоміна, О. (2013). Фехтування в Україні: історія та сучасний стан: навч. посіб. Київ, 72 с.
Дрюков, В. (2013). Фізична підготовка фехтувальників-шаблістів на етапі попередньої базової підготовки. Спортивна наука України, (2), 35-38.
Наказ Міністерства молоді та спорту України «Про затвердження тестів і нормативів для проведення щорічного оцінювання фізичної підготовленості населення України» від 15.12.2016, № 4665. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0195-17/Text
Семеряк, З. (2014). Взаємозв’язки показників підготовленості фехтувальників-шпажистів різної кваліфікації. Спортивна наука України, № 4 (62), 40-46.
Трушникова, Г. Я. (2010). Подбор средств и методов для решения задач тренировки силовых, координационных и скоростных способностей в фехтованиии [Электронний ресурс]. Режим доступа: http://www. dushlobnya. ru/metodrabota. html (дата обращения: 12. 02. 2010).
Digel, H., Miao, J. & Utz, A. (2003). Hochleistungssport in China. Weilheim / Teck: Brauer.
Miao, J. (2006). Die Sportwissenschaft in China. China Journal. Sport und Gesellschaft in China, O. J. (1), 21-25.
Sloboda, H. (2006). Kind und Athlet sein in China. Talentsuche und -forderung auf Chinesisch. China Journal. Sport und Gesellschaft in China, o. J. (2), 22-25.
Voigt, B. (2008). China trainiert für Olympia. Das Sportsystem im Reich der Mitte. Zugriff am 10. Mai 2013 unter http://www.bpb.de/internationales/asien/china/4423/das-sportsystem-im-reich-der-mitte.