Використання теорії невизначеності при дослідженні показників просторового сприйняття в єдиноборствах
DOI:
https://doi.org/10.15391/ed.2024-4.05Ключові слова:
просторове сприйняття, теорія невизначеності, вимірювання, єдиноборства, мобільні пристроїАнотація
Мета: дослідити показники просторового сприйняття єдиноборців з використанням положень теорій невизначеності. Матеріал та методи. Методи дослідження: аналіз і узагальнення науково-методичної літератури, психофізіологічні вимірювання, математико-статичні методи з використанням ліцензійних програм RStudio та Numbers. Дослідження проведено в декілька етапів. На першому етапі, з урахуванням особливостей спортивної діяльності єдиноборців, розроблено мобільний застосунок «Spatial Perception» для оцінки їх просторового сприйняття. На другому етапі апробовано використання застосунку в «польових умовах» та розширені можливості мобільного застосунку з точки зори отримання детальної характеристики вимірювань з використанням положень теорії невизначеності. В досліджені приймали участь таеквондисти-юніори 14-17 років (n=25, кваліфікація: 1-й розряд та кандидати в майстри спорту України). Результати: згідно виконаних вимірювань досліджуваних єдиноборців можна зазначити, що найбільша частота показників часу реакцій лежить в межах 583 мс (n=291). На другому етапі тестової вправи, де виконавцю необхідно реагувати на не рухомі 3D фігури, відмічається збільшення міжквартильного діапазону на 22 мс та порушення симетрії даних. Саме на цьому етапі відмічено найбільше значення стандартного відхилення (SD=172,0 мс). Це свідчить про високу варіативність часу реакції (V=22,7 %). Також, можна побачити збільшення часу реакції на четвертому етапі в порівнянні з результатом третього етапу на 11,5 мс та збільшення відсотка помилок на 1,4 % (на цьому етапі зафіксовано найбільший відсоток помилок 8,2 %). На підставі використання функцій належності створені нечіткі множини, що дозволило оцінити кожний показник за шкалою від 0 до 1. Аналіз виконання тестової вправи єдиноборцями, які мають розряд КМС (кандидат в майстри спорту) свідчить, що загальна оцінка за весь тест «Добре», коефіцієнт ваги 0,74, що є ближче до оцінки «Відмінно». Слід зазначити, що найбільший коефіцієнт ваги відмічено на другому етапі тестового завдання. Високий коефіцієнт ваги (0,79) на цьому етапі відображає здібності швидко розпізнавати 3D фігури у просторі на підставі аналізу окремих частин фігур. Також можна відмітити низький відсоток помилок (3 %) на четвертому, самому складному етапі. Це може свідчити про здатність утримувати увагу на об’єкті та стійкості до зорових стимулів, що заважають. Відповідно до результатів єдиноборців, які мають 1-й розряд відмічено, що вони виконали тестову вправу на оцінку «Добре» та мають загальний ваговий коефіцієнт 0,34. Оцінка на кожному з етапів тесту «Добре» але значення вагових коефіцієнтів ближче до оцінки «Задовільно». Значення вагових коефіцієнтів демонструють, що рівень просторового сприйняття цієї групи спортсменів нижче середнього рівня. Також слід зазначити збільшення відсотків помилок, особливо на четвертому етапі (11,7 %), що вказує на негативний вплив на час реакції додаткових зорових стимулів. Найбільша різниця між ваговими коефіцієнтами досліджуваних груп відмічена на другому етапі та складає 49%, найменша на четвертому етапі 27 %. Висновки. Використання методів нечіткої логіки є перспективною сферою діяльності та знаходить своє застосування в спортивній діяльності. Визначено рівні прояву просторового сприйняття за ваговими коефіцієнтами. Так, група спортсменів з розрядом КМС отримала загальну оцінку за весь тест «Добре» з коефіцієнтом ваги 0,74, а єдиноборці 1-го розряду отримали загальну оцінку за весь тест «Добре» з коефіцієнтом ваги 0,34. Порівняння результатів оцінки часу реакції єдиноборців з розрядом КМС зі спортсменами 1-го розряду свідчить, що між показниками існують статистично значимі відмінності (p<0,05). Використання теорії невизначеності при оцінки просторового сприйняття надає можливість створювати гнучкі системи оцінки та дозволяє об'єднувати різні показники в один комплексний результат.Посилання
Коробейніков, Г., Приступа, Є., Коробейнікова, Л., & Бріскін, Ю. (2013). Оцінювання психофізіологічних станів у спорті : монографія. ЛДУФК, 312 с.
Пришляк, В., Некрасов, Г., & Цап, І. (2024). Роль інновацій у розвитку сучасних спортивних ігор та їх вплив на фізичну активність і спортивні досягнення. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, (8(181), 209-213. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.8(181).38
Романенко, В.В., Тропін, Ю.М., & Куліда, А.О. (2021). Аналіз змагальної діяльності кваліфікованих тхеквондистів-юніорів. Єдиноборства, 2021, 3(21), 44–59. https://doi.org/10.15391/ed.2021-3.05
Тропін, Ю.М., Романенко, В.В., & Латишев, М.В. (2021). Взаємозв’язок рівня прояву сенсомоторних реакцій з показниками фізичною підготовленістю у юних таеквондистів. Єдиноборства, 2(20), 93–104. https://doi.org/10.15391/ed.2021-2.08
Das, S., Roy Chowdhury, S., & Saha, H. (2012). Accuracy enhancement in a fuzzy expert decision making system through appropriate determination of membership functions and its application in a medical diagnostic decision making system. J Med Syst, 36(3):1607-20. DOI:10.1007/s10916-010-9623-8. Epub 2010 Nov 24. PMID: 21107889.
Hromcik, A., Zvonar, M., & Balint, G. (2019). Differences in Sensorimotor Skills between Badminton Players and Non-Athlete Adults. Brain-Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience,10(2):47–54.
Jafari Petrudi, S.H., Pirouz, M., & Pirouz, B. (2013). Application of fuzzy logic for performance evaluation of academic students. 13th Iranian Conference on Fuzzy Systems (IFSC), Qazvin, Iran, 1-5. https://doi.org/10.1109/IFSC.2013.6675615.
Jun Jiang, Junjie Lv, & Muhammad Bilal Khan. (2023). Visual analysis of knowledge graph based on fuzzy sets in Chinese martial arts routines[J]. AIMS Mathematics, 8(8): 18491-18511. https://doi.org/10.3934/math.2023940
Li, Y., & Jawis, M.N. (2024). Modeling performance evaluation in badminton sports: a fuzzy logic approach. Salud, Ciencia y Tecnología – Serie de Conferencias, 3:986. https://doi.org/10.56294/sctconf2024986
Łukasiewicz, J. (1920). «O logice trójwartościowej [On three-valued logic (in Polish)]». Ruch filozoficzny, 5, 170-171.
Novatchkov, H., & Baca, A. (2013). Fuzzy logic in sports: a review and an illustrative case study in the field ofstrength training. International Journal of Computer Applications, 71(6), 8-14.
Podrigalo, O.O., Borisova, O.V., Podrigalo, L.V., Iermakov, S.S., Romanenko, V.V., Podavalenko, O.V., Volodchenko, O.A., & Volodchenko, J.O. (2019). Comparative analysis of the athletes’ functional condition in cyclic and situational sports. Physical education of students, 23(6):313–319. https://doi.org/10.15561/20755279.2019.0606
Romanenko, V., Piatysotska, S.,Tropin, Yu., Rydzik, Ł., Holokha, V., & Boychenko, N. (2022). Study of the reaction of the choice of combat athletes using computer technology. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, 26(4), 97-103. doi.org/10.15391/snsv.2022-4.001
Romanenko, V., Podrihalo, O., Podrigalo, L., Iermakov, S., Sotnikova-Meleshkina, Zh., & Bobrova, O. (2020). The study of functional asymmetry in students and schoolchildren practicing martial arts. Physical Education of Students, 24(3), 154–161. https://doi.org/10.15561/20755279.2020.0305
Shih-Ming Bai, & Shyi-Ming Chen (2008). Evaluating students’ learning achievement using fuzzy membership functions and fuzzy rules. Expert Systems with Applications, 34(1), 399-410. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2006.09.010.
Surina-Marysheva, E., Erlikh, V., Kantyukov, S., & Naumova, K. (2019). Psychophysiological features in elite hockey players aged 15–16. Human Sport Medicine, 19, 36–41. https://doi.org/10.14529/hsm190105
Tropin, Yu., Romanenko, V., Cynarski, W.J., Boychenko, N. & Kovalenko, Ju. (2022). Model characteristics of competitive activity of female MMA mixed martial arts fighters of different weight classes. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, 26(2), 41-46. https://doi.org/10.15391/snsv.2022-2.002
Zadeh, L.A. (1965a). Fuzzy sets and systems. In J. Fox, editor, System Theory. New York: Polytechnic Press, 29-39.
Zadeh, L.A. (1965b). Fuzzy Sets. Information and Control, 8(1), 3, 338-353. http://dx.doi.org/10.1016/S0019-9958(65)90241-X
Zderčík, A., Hubáček, O., & Zháněl, J. (2018). Application of fuzzy theory in diagnosis of performance preconditions in tennis. Fakulta sportovních studií, Masarykova univerzita Brno. Vol.12, No.2, 109-120. https://doi.org/10.5817/StS2018-2-11