Впровадження інноваційних технологій в тренувальний процес єдиноборців
DOI:
https://doi.org/10.15391/ed.2024-4.06Ключові слова:
інноваційні технології, спортивне тренування, рухове навчання, штучний інтелект, віртуальна реальність, мобільні додатки, єдиноборстваАнотація
Мета: встановити провідні напрямки впровадження інноваційних технологій в практичну діяльність тренерів та спортсменів у єдиноборствах. Матеріал і методи. Було здійснено систематичний огляд наукових публікацій за період з 2020 по 2024 роки, що стосуються застосування інновацій у спортивній сфері. Пошук проводився в базах даних Google Scholar, PubMed, Scopus і Web of Science за ключовими словами: «innovative technologies», «digital technologies», «sports», «training», «martial arts». Пошук проводили за назвами статей. Аналізувалися повнотекстові статті, що мають практичний або оглядовий характер. Результати: встановлено, що застосування інноваційних технологій у підготовці єдиноборців є важливим складником модернізації тренувального процесу. Він сприяє вдосконаленню організації та контролю в тренуваннях, підвищенню їх результативності, формуванню тренувальних програм з використанням дистанційних технологій. Це сприяє створенню гнучких тренувальних програм і прогнозуванні їхньої ефективності. В результаті бібліографічного аналізу релевантних досліджень встановлено, що ключовими напрямками впровадження інноваційних технологій в процес підготовки єдиноборців є: цифровізація окремих складових тренувальної діяльності спортсменів; впровадження технологій на основі штучного інтелекту; використання технологій віртуальної та доповненої реальності; системне використання в підготовці спортсменів мобільних додатків та персональних трекерів; використання технологій дистанційного навчання при організації тренувальної діяльності. Поряд з встановленими перевагами використання інновацій в тренуваннях єдиноборців, виявлена проблематика їх впровадження в процес підготовки спортсменів, яка полягає у: обмеженій доступності сучасних технологій спортсменам і тренерам з єдиноборств; необхідність розробки програм користування технологіями учасників процесу підготовки. Висновки. Використання інноваційних технологій є вагомим чинником модернізації тренувального процесу єдиноборців. Вони спрямовані на оптимізацію підготовки єдиноборців, зниження ризику травм і підвищення рівня індивідуалізації тренувань. Незважаючи на виявлений потенціал, кількість досліджень, присвячених практичному впровадженню інновацій у спортивному тренуванні єдиноборців, є недостатньою. Це обумовлено складністю широкого застосування технологій і швидкими темпами їхньої модернізації, що ускладнює оцінку їхньої довготривалої ефективності у різних видах єдиноборств. Загалом, висновки даного дослідження підтверджують, що інноваційні технології є ключовим рушієм якісних змін у процесі підготовки єдиноборців. Подальші дослідження будуть спрямовано на розробку комплексних програм використанням цифрових технологій на початковому етапі багаторічної підготовки в єдиноборствах.Посилання
Ahir, K., Govani, K., Gajera, R., & Shah, M. (2020). Application on virtual reality for enhanced education learning, military training and sports. Augmented Human Research, 5, 1-9. https://doi.org/10.1007/s41133-019-0025-2
Almusawi, H. A., Durugbo, C. M., & Bugawa, A. M. (2021). Innovation in physical education: Teachers’ perspectives on readiness for wearable technology integration. Computers & Education, 167, 104185. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104185
Bedir, D., & Erhan, S. E. (2021). The effect of virtual reality technology on the imagery skills and performance of target-based sports athletes. Frontiers in Psychology, 11, 2073. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.02073
Buchheit, M., Allen, A., Poon, T. K., Modonutti, M., Gregson, W., & Di Salvo, V. (2014). Integrating different tracking systems in football: multiple camera semi-automatic system, local position measurement and GPS technologies. Journal of sports sciences, 32(20), 1844-1857. https://doi.org/10.1080/02640414.2014.942687
Chen, C., Li, C., & Duan, Y. (2024). Mobile healthcare data mining for sport item recommendation in edge-cloud collaboration. Wireless Networks, 30(5), 4569-4579. https://doi.org/10.1007/s11276-022-03059-w
Dobreff, G., Molnar, M., & Toka, L. (2022). Optimizing and dimensioning a data intensive cloud application for soccer player tracking. International Journal of Computer Science in Sport, 21(1), 30-48. https://doi.org/10.2478/ijcss-2022-0004
Gomez-Ruano, M. A., Ibáñez, S. J., & Leicht, A. S. (2020). Performance analysis in sport. Frontiers in psychology, 11, 611634. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.611634
Halder, S., Saha, G. C., & Shaw, C. (2023). Impact of Technology on the Sports Field. Recent Progress in Science and Technology, 13. https://doi.org/10.9734/bpi/rpst/v3/17711D
Ihsan, F., Nasrulloh, A., Nugroho, S., & Yuniana, R. (2023). A review of the use of technology in sport coaching: current trends and future directions. Health, Sport, Rehabilitation, 11(1), 1-10. https://doi.org/10.58962/HSR.2025.11.1
Kos, A., Wei, Y., Tomažič, S., & Umek, A. (2018). The role of science and technology in sport. Procedia Computer Science, 129, 489-495. https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.03.029
Li, B., & Xu, X. (2021). Application of artificial intelligence in basketball sport. Journal of Education, Health and Sport, 11(7), 54-67. http://dx.doi.org/10.12775/JEHS.2021.11.07.005
Li, X., & Li, Y. (2022). Sports training strategies and interactive control methods based on neural network models. Computational Intelligence and Neuroscience, 2022(1), 7624578. https://doi.org/10.1155/2022/7624578
Lucas da Silva. (2024). Wearable Technology in Sports Monitoring Performance and Health Metrics. Revista De Psicología Del Deporte (Journal of Sport Psychology), 33(2), 250–258. Retrieved from https://www.rpd-online.com/index.php/rpd/article/view/1718
Nadikattu, R. R. (2020). Implementation of new ways of artificial intelligence in sports. Journal of Xidian University, 14(5), 5983-5997. https://doi.org/10.37896/jxu14.5/649
Pan, Y. (2024). Sports game teaching and high precision sports training system based on virtual reality technology. Entertainment Computing, 50, 100662. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2024.100662
Pleša, J., Kozinc, Ž., & Šarabon, N. (2022). A brief review of selected biomechanical variables for sport performance monitoring and training optimization. Applied Mechanics, 3(1), 144-159. https://doi.org/10.3390/applmech3010011
Puce, L., Ceylan, H. İ., Trompetto, C., Cotellessa, F., Schenone, C., Marinelli, L., ... & Mori, L. (2024). Optimizing athletic performance through advanced nutrition strategies: can AI and digital platforms have a role in ultraendurance sports?. Biology of Sport, 41(4), 305-313. https://doi.org/10.5114/biolsport.2024.141063
Putranto, J. S., Heriyanto, J., Achmad, S., & Kurniawan, A. (2023). Implementation of virtual reality technology for sports education and training: Systematic literature review. Procedia Computer Science, 216, 293-300. https://doi.org/10.1016/j.procs.2022.12.139
Rajšp, A., & Fister Jr, I. (2020). A systematic literature review of intelligent data analysis methods for smart sport training. Applied Sciences, 10(9), 3013. https://doi.org/10.3390/app10093013
Rana, M., & Mittal, V. (2020). Wearable sensors for real-time kinematics analysis in sports: A review. IEEE Sensors Journal, 21(2), 1187-1207. https://doi.org/10.1109/JSEN.2020.3019016
Rebelo, A., Martinho, D.V., Valente-Dos-Santos, J., Coelho-E-Silva, M.J., & Teixeira, D.S. (2023). From data to action: a scoping review of wearable technologies and biomechanical assessments informing injury prevention strategies in sport. BMC Sports Sci Med Rehabil, 15(1), 169. https://doi.org/10.1186/s13102-023-00783-4
Seçkin, A. Ç., Ateş, B., & Seçkin, M. (2023). Review on Wearable Technology in sports: Concepts, Challenges and opportunities. Applied Sciences, 13(18), 10399. https://doi.org/10.3390/app131810399
Seshadri, D. R., Li, R. T., Voos, J. E., Rowbottom, J. R., Alfes, C. M., Zorman, C. A., & Drummond, C. K. (2019). Wearable sensors for monitoring the internal and external workload of the athlete. NPJ digital medicine, 2(1), 71. https://doi.org/10.1038/s41746-019-0149-2
Soltani, P., & Morice, A. H. (2020). Augmented reality tools for sports education and training. Computers & Education, 155, 103923. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103923
Taborri, J., Keogh, J., Kos, A., Santuz, A., Umek, A., Urbanczyk, C., ... & Rossi, S. (2020). Sport biomechanics applications using inertial, force, and EMG sensors: A literature overview. Applied bionics and biomechanics, 2020(1), 2041549. https://doi.org/10.1155/2020/2041549
Torres-Ronda, L., Beanland, E., Whitehead, S., Sweeting, A., & Clubb, J. (2022). Tracking systems in team sports: a narrative review of applications of the data and sport specific analysis. Sports Medicine-Open, 8(1), 15. https://doi.org/10.1186/s40798-022-00408-z
Wilkerson, G. B., Gupta, A., & Colston, M. A. (2018). Mitigating sports injury risks using internet of things and analytics approaches. Risk analysis, 38(7), 1348-1360. https://doi.org/10.1111/risa.12984
Yuan, B., Kamruzzaman, M. M., & Shan, S. (2021). Application of motion sensor based on neural network in basketball technology and physical fitness evaluation system. Wireless Communications and Mobile Computing, 2021(1), 5562954. https://doi.org/10.1155/2021/5562954
Zadeh, A., Taylor, D., Bertsos, M., Tillman, T., Nosoudi, N., & Bruce, S. (2021). Predicting sports injuries with wearable technology and data analysis. Information Systems Frontiers, 23, 1023-1037. https://doi.org/10.1007/s10796-020-10018-3
Zhang, N. (2024). Application of biomechanics in sports rehabilitation. Molecular & Cellular Biomechanics, 21, 178-178. https://doi.org/10.62617/mcb.v21.178