Study of motivation of junior athletes to karate training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2023-2.05

Keywords:

questionnaire, motivation, training, karate, junior, research

Abstract

Purpose: to determine the level of motivation of karate juniors to training sessions. Material and Methods. The scientific research was attended by karate juniors of 14,6±2,59 years old from sports clubs of Kharkiv and other cities of Ukraine in the amount of 31 sportsmen. Based on the study of scientific and methodological literature, conversations with coaches, pedagogical observations, a questionnaire was drawn up to identify the reasons (situations, circumstances) that prompted and encourage athletes to attend karate training sessions. The software «Google-Form» was used to conduct a remote survey.  Results: the study showed that 45 % of respondents learned about karate from their parents, 32 % of athletes have friends who train them, 20 % joined the karate section due to an announcement at school, and 3 % attended karate competitions. Parents, siblings, and relatives are involved in karate for 77 % of respondents. When asked about the personal qualities of their coach, 47 % of respondents chose smart and fair, 33 % - cheerful and kind, 20 % - strict and demanding. Regarding the question of «ideal coach»,  25 % of respondents said that their coach is exactly that.  For 52 % of the athletes, the gym is located 1-3 km away; 23 % - less than 1 km; 19 % - 5-10 km; and 6 % - more than 10 km. 71 % of athletes walk to training, 16 % drive to the gym, 10 % use public transportation, and 3% use taxis. It takes 55 % of the athletes 10-30 minutes to get to the gym, 26 % - 1-10 minutes, 16 % - 30-60 minutes, and 3 % of karateka spend more than 1 hour on the road. The interest in training depends on whether athletes perform their favorite exercises during training. The majority of athletes (24 out of 31) like to practice kumite (free combat), and the same 23 out of 31 athletes like to learn and perform kata. 19 out of 31 like to perform «kihon» (basic technique) and 16 answers each for outdoor games and free combat. 71 % of athletes hear praise from their coaches several times a week. 26 % of athletes hear praise at every training session, and 3 % of karateka said that their coach does not pay attention to them. 97 % of karateka keep in touch outside the gym in messengers, computer games, and on walks; the majority (68 %) of karateka have athletes in their groups who they want to follow their example. 58 % of athletes indicated that their coaches organize joint meetings outside the gym. One of the important answers: 65 % of karateka want to become coaches in the future. Conclusions. Based on the study, most athletes start attending karate classes on the recommendation of their parents and friends. One of the main reasons for attending training sessions is the short distance to the gym. The majority of respondents want to become coaches in the future, which is a very important component for the further development of karate in Ukraine.

Author Biographies

Y. Koliada, Kharkiv State Academy of Physical Culture

3rd year student of the martial arts department

V. Romanenko, Kharkiv State Academy of Physical Culture

PhD (Physical Education and Sport), Associate Professor

References

Алексєєв, А.Ф., Ананченко, К.В., & Голоха, В.Л. (2021). Мотивація та психоемоційний стан в змагальній діяльності дзюдоїстів-ветеранів. Єдиноборства, 4-12.

Ашанин, В.С., & Литвиненко, А.Н. (2011). Индивидуализация технической подготовки квалифицированных каратистов. Педагогіка, психологія, та мед.-біол. пробл. фіз. виховання і спорту, № 5, 81–84.

Біліченко, О.О. (2011). Особливості мотивації до занять з фізичного виховання у студентів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 5, 3.

Бойко, О.О. (2013). Теоретичні аспекти впливу мотиваційних складових на підвищення ефективності занять із фізичної культури. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, № 1 (21), 94–98.

Горбенко, О.В. (2009). Мотивація і її роль у розвитку особистості студентів, що займаються східними єдиноборствами. Збірка наукових праць ХДАФК, №1, 181–183.

Горшкова, НБ. (2005). Мотивація школярів до занять фізичною культурою і спортом. Актуальні проблеми фізичної культури і спорту, № 6–7, 130–133.

Занюк, С.С. (2002). Психологія мотивації. Навчальний посібник. Либідь, Київ.

Клименко, В.В. (2006). Психологія спорту. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. МАУП, Київ.

Клименко, В.В. (2007). Психологія спорту. Академія, Київ.

Ковальчук, О.П., & Панайотов, І.Р. (2019). Особливості та основні завдання етапу спеціалізованої базової підготовки в спортивних єдиноборствах. Гуманітарний простір науки Переяслав-Хмельницький, Nо 22, 20.

Ложкин, Г.В. (2011). Психология спорта: схемы, комментарии, практикум. Учебное пособие. Киев.

Михайленко, С.В., & Павловський О.А. (2015). Формування мотивації у дітей та підлітків шкільного віку до тренування кіокушин карате. Актуальні проблеми розвитку традиційних і східних єдиноборств, 261.

Переверзеева, С., Андрианов, Т., Дронникова, Т., & Дронникова, Е. (2012). Определение факторов мотивации старшекласников к занятиям физической культурой и спортом. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, № 2 (18), 188–191.

Пристинський, В.М. Курисько, Н.О., Пристинська, Т.М., & Григоренко, О.І. (2008). Взаємозв’язок пізнавальної активності та розвитку мотивації до занять фізичною культурою в навчально-виховному процесі загальноосвітніх шкіл. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 6, 59–63.

Пруднікова, М.С. (2019). Мотивація до занять спортом на початкових етапах тренування Основи побудови тренувального процесу в циклічних та екстремальних видах спорту. Збірник наукових праць ХДАФК, 3, 205-208.

Трофімов, Ю.Л. (1999). Психологія. підручник для студентів вищих закладів освіти. Либідь.

Федоскіна, Е.М. (2010). Методи психологічної реабілітації спортсмена, що знаходяться в стані перенапруження. Рудиковские чтения, 153-155.

Худик, В.А. (1992). Психологическая диагностика мотивации. Методы исследования. Освіта, Київ.

Шаболтас, А.В. (2004). Мотиви занять спортом. Олімпійська література, Київ.

Шевчук, О.В. (2021). Психологічні особливості мотивації спортивних досягнень вихованців секцій бойових мистецтв. Кваліфікаційна робота. Київ.

Published

2023-03-03

Issue

Section

Articles