Correction of psychophysiological functions of cadets by means of hand-to-hand combat

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/ed.2023-2.09

Keywords:

hand-to-hand combat, psychophysiological indicators, special physical training, cadets

Abstract

Purpose: to determine the influence of hand-to-hand combat training on psychophysiological indicators of cadets of higher military educational institutions. Material and methods. The study was conducted in the period from September 2021 to December 2021 on the basis of the Kharkiv National Air Force University named after Ivan Kozhedub and was aimed at determining the dynamics of psychophysiological indicators of cadets. The study involved 45 cadets of the control group, who were engaged in the current program of sports and mass work and 32 cadets of the experimental group, who were engaged in the hand-to-hand combat section. The age of cadets is from 17 to 26 years. The research period was 4 months. To solve the problems of the study, the following research methods were used: theoretical analysis, systematization and generalization of data from scientific and methodological sources, pedagogical experiment, psychodiagnostic method of Bourdon-Anfimov's correctional test and methods of mathematical processing of the results. Results: during the experiment, the study of indicators of the qualities of attention and mental activity was conducted. After the pedagogical experiment, there was an improvement in the quality of mental activity (mental performance, accuracy of work, the amount of visual information) of representatives of both groups, the difference between the indicators of the cadets of the experimental and control groups was not statistically significant. At the same time, hand-to-hand combat training had a positive effect on the quality of attention of the cadets of the experimental group, which was statistically significantly better than that of the control group: the speed of attention of the cadets of the experimental group improved by 7,4% against 1,6% of the control group (p<0,05); concentration of attention, respectively, improved by 7,2% against 1,3% (p<0,05); attention sustainability improved by 14,4% against 2,1% (p<0,05); the speed of information processing improved by 7,2% against 3,1% (p<0,05). Conclusions. The results of the experiment indicate the expediency of using hand-to-hand combat in the program of special physical training of servicemen in order to correct the psychophysiological indicators of cadets characterizing the functions of attention.

Author Biographies

V. Ponomarov, Kharkiv State Academy of Physical Culture

graduate student

М. Korchagin, Institute of Legal Personnel Training for the Security Service of Ukraine of Yaroslav Mudryi National Law University

Phd (Physical Education and Sport), Associate Professor; professor of department №3

V. Otkydach, Ivan Kozhedub Kharkiv National University of the Air Force

lecturer

References

Глазунов, С.І. (2011). Оптимізація змісту рукопашного бою для офіцерів оперативно-тактичного рівня підготовки. Проблеми фізичного виховання і спорту, 4, 51-54.

Іванов, О.Л. (2013). Методика навчання рукопашного бою в системі фізичної підготовки майбутніх офіцерів (Автореф. дис. … канд. пед. наук). Хмельницький, Україна.

Кирпенко, В., Романчук, В., Романчук, С.,  Федак, С. (2015). Спеціальна фізична підготовка як засіб підвищення ефективності професійної діяльності військовослужбовців Сухопутних військ. Фізична активність, здоров'я і спорт, 4 (22), 12-18.

Кирпенко, В.М.,  Ткачук, О.А. (2018). Зміст спеціальної фізичної підготовки Повітряних Сил Збройних Сил України. Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення, 5 (22), 109-113.

Кирпенко, В.М., Безверхий, А.В., Корчагін, М.В., Голь, Р.М., Чернявський, О.А.,  Ніязов, Р.М. (2011). Рукопашна підготовка (Навч.-метод. посіб). ХНУПС. Харків.

Кокун, О.М.,  Ткачук, Т.М. (2005). Психологічний супровід професійної діяльності вчителів. Гуманітарна освіта в профільних вищих навчальних закладах: проблеми і перспективи, 148.

Корольчук, М.С., Крайнюк, В.М.,  Косенко, А.Ф. (2002). Психологічне забезпечення психічного і фізичного здоров’я. (Монографія). Інкос. Київ.

Корчагін, М.,  Ольховий, О. (2017). Комплекс показників професійної працездатності військовослужбовців-операторів. Слобожанський науково-спортивний вісник, 4, 73-77.

Корчагін, М.В. (2010). Спеціальна фізична підготовка військовослужбовців-операторів Повітряних Сил Збройних Сил України. Слобожанський науково-спортивний вісник, 4, 33-36.

Корчагін, М.В., Лисак, Г.Г.,  Ольховий, О.М. (2009). Військово-спортивний комплекс – основа спортивно-масової роботи (Навчально-методичний посібник). ХНУПС. Харків.

Корчагін, М.В., Мартиненко, О.М., Откидач, В.С.,  Ольховий, О.М. (2019). Розвиток фізичних якостей спортсменів, які спеціалізуються в бойовому двоборстві у підготовчому мезоциклі. Український журнал медицини, біології і спорту, Том 4, 1(17), 302-306.

Корчагін, М.В., Ольховий, О.М.,  Курбакова, С.В. (2017). Залежність успішності професійної діяльності військовослужбовців-операторів від рівня психофізіологічних якостей. Спортивний вісник Придніпров'я, 3, 65-68.

Мунтян, В.С. (2015). Общая характеристика рукопашного боя как вида спорта и особенности соревновательной деятельности. Актуальні проблеми розвитку традиційних і східних єдиноборств, 9, 29-35.

Мунтян, В.С.,  Пономарьов, В.О. (2018). Особливості перепідготовки на рукопашний бій спортсменів з базовою підготовкою інших видів єдиноборств. Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та єдноборств у вищих навчальних закладах, 41-44.

Нікітенко, О.В. (2019). Розвиток спритності та координації спортсменів, які спеціалізуються у боротьбі та бойових мистецтвах (на матеріалі рукопашного бою) (Автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. та спорту). Київ, Україна.

Одеров, А.М., Климович, В.Б., Підлетейчук, Р.В., Добровольський, В.Б.,  Корчагін, М.В. (2020). Особливості організації та змістовне наповнення систем фізичної підготовки у Збройних Силах держав-членів НАТО та України. Український журнал медицини, біології та спорту, 2(24), 271-282.

Откидач, В.С., Ольховий, О.М., Корчагін, М. В., Юр'єв, С.О.,  Авраменко, О.О. (2021). Вплив занять військово-спортивним багатоборством на показники спеціальної фізичної підготовленості курсантів ВВНЗ. Український журнал медицини, біології і спорту, 3(31), 374-380.

Первачук, О.І., Одеров, А.М.,  Мітова, О.О. (2022). Рекомендації щодо вдосконалення організації процесу навчання прийомам рукопашного бою курсантів військових навчальних закладів. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова, Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури, 12(158), 105-109.

Пономарьов, В.О., Корчагін, М.В.,  Ананченко, К.В. (2022). Аналіз теоретико-методологічних засад сучасної системи підготовки спортсменів з рукопашного бою. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова, Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури, 4 (192), 86-92.

Попович, О.І., Федак, С.С.,  Романчук, С.В. (2010). Спеціальна фізична підготовка як засіб адаптації до стрес-факторів навчально-бойової і бойової діяльності військовослужбовців. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, 11, 88-90.

Романчук, С.В., Король, О.С., Гавриленко, М.М.,  Фестрига, С.В. (2019). Корекція психофізіологічних функцій у процесі професійно-прикладної фізичної підготовки студентів закладів вищої освіти. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова, Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури, 3(111), 163-167.

Klymovych, V., Korchagin, M., Oderov, A., Romanchuk, S.,  Lesko, O. (2019). Efficiency of author professionally applied physical preparation program using and it's influence on the psychophysiological functions level of students studying on the educational direction micro- and nanoelectronics. Науковий вісник Льотної академії, Серія: Педагогічні науки, 6, 212-217.

Klymovych, V., Korchagin, M., Olkhovoyi, O., Oderov, A.,  Romanchuk, S. (2019). The Influence of the System of Physical Education of Higher Educational School on the Level of Psychophysiological Qualities of Young People. Sport Mont, 17(2), 93-97.

Klymovych, V., Olkhovyі, О.,  Romanchuk, S. (2016). Adoption of youth’s bodies to educational conditions in higher educational institutions. Journal of Physical Education and Sport, 1, 620-622.

Lisowski, V.O.,  Mihuta, Р.Yu. (2013). Importance of coordination skills essential psycho physical demonstrated competenciesas a millitary specialists. Physical Education of Students, 6, 38-42.

Maksymchuk, I., Khatsaiuk, O., Medvid, M., Maksymchuk, B., Kurok, O., Dziuba, P., Tyurina, V., Chervonyi, P., Yevdokimova, O., Levko, M., Demchenko, I., Maliar, N.,  Maliar, E. (2021). Preparing Future Officers for Performing Assigned Tasks through Special Physical Training. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 13, 2, 457-475.

Podrigalo, L., Yermakov, S., Alekseev, A., & Rovnaya, O. (2016). Studying of the interconnection of the morphological functional indicators of students who practice martial arts. Physical Education of Students, 20(1), 64-70.

Prontenko, K., Prontenko, V., Bondarenko, V., Bezpaliy, S., Bykova, G.,  Zeleniuk, O., (2017). Improvement of the Physical State of Cadets from Higher Educational Establishments in the Ukrainian Armed Forces due to the use of the Kettlebell Sport. Journal of Physical Education and Sport, 17(1), 447-451.

Szivak, T.,  Kraemer, W. (2015). Physiological readiness and resilience: Pillars of military preparedness. J Strength Cond Res, 29(11S), 34-39.

Published

2023-03-03

Issue

Section

Articles